شناسهٔ خبر: 37142 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تشریح برنامه ۵ ساله شناسایی و اصلاح نقاط پر تصادف در کارگاه آموزشی سازمان راهداری

راهداری کارگاه آموزشی تخصصی شناسايی و اصلاح نقاط پر تصادف با حضور مسئولان و كارشناسان ايمنی و تصادفات جاده‌ای به منظور تشریح برنامه ۵ ساله شناسایی و اصلاح نقاط پر تصادف از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رضا اکبری مدیرکل دفتر ابنیه فنی راه‌های این سازمان در آیین افتتاحیه این کارگاه گفت: شناسایی  مقاطع و نقاط پرحادثه و پر تصادف از وظایف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و این سازمان طی پروژه‌های متعدد به‌ویژه در سال‌های اخیر بررسی این موضوع پرداخته و نتایج خوبی هم به دست آورده است.  

وی همچنین افزود: در سال‌های  گذشته گردآوری اطلاعات نقاط پر تصادف وجود داشت ولی نحوه به‌کارگیری اطلاعات و اجرای فرآیند در این نقاط به دلیل فقدان فنّاوری و تخصص لازم با مشکلاتی روبرو بود  ، اما سازمان قصد دارد که با توجه به پتانسیل‌های تخصصی موجود و بسترهای فنی و علمی ایجادشده نسبت به انجام اقدامات تشخیصی لازم و ارائه راهکارهای اصلاحی برای بهبود این نقاط با استفاده از توان تخصصی شرکت‌های مهندسین مشاور ذیصلاح و بخش خصوصی اقدامات جدیدتری را آغاز نموده ادامه دهد.

اکبری ادامه داد: درعین‌حال در طی این پروژه باید به محدودیت‌های زمانی و اعتباری نیز توجه داشت و مفیدترین راه را برای اصلاح و بهبود نواقص و کمبودهای راه به کار گرفت. باید در نظر گرفت که در خصوص زمان و بودجه محدودیت وجود دارد و فرصت آزمون‌وخطا نیست و باید در اسرع وقت، بهترین راهکار و طرح اصلاحی با کمترین اعتبار با اولویت اقدامات کم‌هزینه را برای بهبود مسیرها، طراحی و به اجرا گذاشت.  

وی همچنین به تصویب دستورالعملی در این خصوص اشاره کرد و گفت: سال گذشته بعد از ۸ ماه بررسی و کار کارشناسی و برای اولین بار دستورالعملی برای شناسایی و اصلاح نقاط پر تصادف تدوین و پس از تصویب کمیسیون راه، برای اجرا به‌کل کشور ابلاغ شد. در مرحله اول  ۳۴۰۰ نقطه پرحادثه مشخص شدند و  بعد از بررسی کارشناسانه این نقاط به ۱۵۸۰، نقطه تقلیل یافت.  

مدیرکل دفتر ابنیه فنی راه‌ها افزود: ماحصل این کارگاه و پروژه‌های متعاقب آن درواقع برنامه‌های ۳ تا ۵ سال آینده سازمان را در بر خواهد گرفت و قطعاً نقش مهمی  نیز بر ایمنی سفر‌های جاده‌ای کشور خواهد گذاشت.  

اکبری در مورد مباحث کارگاه آموزشی تخصصی اصلاح نقاط پر تصادف نیز گفت: این کارگاه در ۲ مرحله طی دو هفته متوالی و مجموعاً طی ۴ روز در فروردین‌ماه  برگزار می‌شود و چکیده‌ای از مطالعات و تجربیات ۲۰ سال در سطح ملی و بین‌المللی در اختیار کارشناسان ایمنی و ترافیک شرکت‌های مهندسین مشاور مجری پروژه‌های اصلاح نقاط پر تصادف قرار خواهد گرفت.  

وی همچنین  بیان کرد: انتظار می‌رود، بعد از برگزاری این کارگاه توانمندی‌های فردی و گروهی شرکت‌ها در رفع نواقص نقاط پر تصادف افزایش‌یافته و سطح ایمنی بالاتری تأمین شود.  

گفتنی است  در دو روز اول این کارگاه مباحثی مانند مهندسی ایمنی راه و تجربیات ۲۰ ساله در این خصوص ارائه‌شده و در مرحله بعد نیز به بررسی شرایط اجرای پروژه‌ها پرداخته می‌شود.  

اضافه می‌نماید دفتر توسعه ایمنی و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نقش مهم برگزاری این كارگاه را بر عهده داشته و دست‌اندرکاران و کارشناسان این دفتر نیز در مراسم حضور داشتند.

 

نظر شما