شناسهٔ خبر: 37149 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روستا در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

سال ۹۵، سال تحول در حوزه بازآفرینی کشور بود/ ابزارسازی قانونی با رویکرد محله‌محوری در بخش عمران و بهسازی

مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران سال ۹۵ را سال تحول در حوزه بازآفرینی برای کشور دانست و گفت: با توجه به ارائه گزارشات متعدد طی یک سال گذشته موفق شدیم تا حساسیت جامعه و دولت را تا حد زیادی به سمت مناطق ناکارآمد و مشکلات موجود در این نواحی جلب کرده و کمک بزرگی به فضاسازی و مسئله بازآفرینی در این بخش داشته باشیم.

مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص مهمترین فعالیت‌های انجام شده حوزه عمران و بهسازی طی یک سال گذشته بیان کرد: از آنجا که حوزه عمران و بازآفرینی طی سال ۹۵ به شدت مورد توجه قرار گرفته و در تدوین برنامه ششم و قانون بودجه کشور تأثیر زیادی داشت می‌توانیم سال گذشته را به عنوان سال تحول در این عرصه نام ببریم.

روستا در ادامه تصویب بحث احیای شاخص‌های کیفیت زندگی سالیانه ۲۷۰ محله در کشور را یکی از اتفاقات مهم این حوزه دانست و افزود: به تصور من این اقدام، نوعی ابزارسازی قانونی با رویکردی محله محوری در این بخش است که خوشبختانه تصویب و در دستور کار قرار گرفت.

وی در ادامه با تأکید براینکه رویکرد محله محوری در دولت یازدهم برای نخستین بار در کشور به اجرا رسیده است گفت: با توجه به ارائه گزارشات متعدد طی یک سال گذشته موفق شدیم تا حساسیت جامعه و دولت را تا حد زیادی به سمت مناطق ناکارامد و مشکلات موجود در این نواحی جلب کرده و کمک بزرگی به فضاسازی و مسئله بازآفرینی در این بخش داشته باشیم.

روستا برگزاری ۲۲ جلسه مؤثر ستاد ملی بازآفرینی را از دیگر اقدامات مهم اجرایی طی سال ۹۵ در این حوزه دانست و افزود: این جلسات که به طور منظم  و با حضور مقامات استانی و وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شد قطعا می‌تواند در تدوین رویکردهای بعدی عمران و بهسازی در زمان آتی تأثیرگذار باشد.

به گفته روستا ایجاد فهم مشترک و تعامل بین دستگاهی یکی از آثار قابل توجه برگزاری این جلسات و بکارگیری رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در عرصه بافت‌های ناکارامد در کشور در سال گذشته خواهد بود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران طرح بحث نهاد توسعه‌گر به عنوان یک ابزار اجرایی را اقدامی نوین در حوزه بازآفرینی اعلام کرد و افزود: این اولین بار است که نقش بازآفرینی شهری را به نهادهای توسعه‌گر واگذار می‌کنیم، اقدامی که با توجه به کمبود اعتبارات قطعا نفع بسیار زیادی برای تمامی کشور داشته و می‌تواند تأثیر چشمگیری در تسریع امر توسعه زیرساخت‌ها شهری و همچنین توسعه قلمرو عمومی داشته باشد.

این مقام مسئول همچنین طرح انجام برنامه‌های اقدام مشترک و مدیریت یکپارچه فضا از سوی شرکت عمران و بهسازی در کشور را اقدام ویژه دیگری از سوی این بخش طی یک سال گذشته دانست و بیان کرد: برای اجرای این تصمیم ۵ شهر از استان سیستان و بلوچستان و همچنین بندرعباس را به عنوان پایلوت اعلام کرده و به تهیه برنامه‌های بازآفرینی با رویکردی مشارکتی در این حوزه پرداختیم .

وی همچنین امضای تفاهم‌نامه با سازمان یونسکو، بسیج سازندگی کشور، سازمان بهزیستی و حوزه علمیه را از دیگر فعالیت‌های مهم این حوزه در طول یک سال گذشته دانست و بیان کرد: قطعا تدوین برنامه جامع بازآفرینی در تمامی شهرهای کشور و همچنین احیا و نوسازی ۲۷۰ محله مصوب شده از مهمترین برنامه‌های برای سال ۹۶ در این حوزه به شمار خواهد رفت./

نظر شما