شناسهٔ خبر: 37202 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهم‌ترین اخبار هوایی در هفته‌ای که گذشت:

پرواز هواپیماهای ایتالیایی در آسمان ایران تا ۱۵ روز‌دیگر/ ناوگان هوایی ایران‌ایر به ترکیبی از جدیدترین هواپیماهای پهن‌پیکر و منطقه‌ای دست‌یافت

قرارداد امضای قرارداد رسمی خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR، احتمال الحاق یک فروند بوئینگ به ناوگان ایران ایر ۱۱ ماه زودتر از موعد مقرر، توضیحات اصغر فخریه‌کاشان در خصوص تفاوت‌های هواپیماهای مرجوعی و صفر کیلومتر و هم‌چنین آماری از افزایش مسافرت هوایی در نوروز امسال، اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت را تشکیل می‌دهند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: ایران به صورت همزمان در کنار برنامه‌ریزی برای خرید هواپیماهای غول‌پیکر مسافربری به منظور افزایش توان فرودگاه‌های کوچک خود و انعطاف‌پذیر کردن ناوگان هوایی نسبت به خرید هواپیماهای با بردکوتاه و ظرفیت مسافرپذیری پایین اقدامات جدی انجام داد که در نخستین گام به امضای یک موافقت‌نامه برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR از این شرکت ایتالیایی منجر شد. این موافقنامه روز گذشته به قراداد نهایی منجر شد و در محل هواپیماهایی جمهوری اسلامی ایران به امضای مقامات دو کشور رسید.

بر اساس این قرارداد ایران تا پایان سال جاری ۹ فروند هواپیمای ای. تی. آر تحویل می‌گیرد و در ضمن می‌تواند برای آموزش خلبانان و تکنسین‌های خود روی همکاری کمپانی ای.تی.آر حساب باز کند.

مروری داریم بر مهم‌ترین اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت...

قرارداد رسمی خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR امضا شد/ الحاق ۹ هواپیمای کوچک به هما تا پایان سال جاری

روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین در محل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و با حضور مقامات کمپانی ATR مدیرعامل این شرکت هواپیمایی، قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوچک از نوع ATR۷۲-۶۰۰ به امضای مقامات دو کشور رسید. بر اساس اعلام فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد که در صورت تفاهم با کمپانی ATR علاوه بر ۲۰ فروند خریداری شده ۲۰ فروند هواپیمای دیگر از همین مدل خریداری و وارد کشور شود.

پرورش در این مراسم اعلام کرد: اکنون چهار فروند از هواپیماهای ATR آماده تحویل به ایران است که پس از انجام مراحل تست تا یک ماه دیگر وارد ایران می‌شود. وی گفت: پنج فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ایران منتقل می‌شود. بر این اساس ایران تا پایان سال صاحب ۹ فروند هواپیمای کوچک منطقه‌ای خواهد شد.

وی افزود: این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد که در صورت تفاهم با کمپانی ATR علاوه بر ۲۰ فروند خریداری شده ۲۰ فروند هواپیمای دیگر از همین مدل خریداری و وارد کشور شود.

پرورش اعلام کرد: اکنون چهار فروند از هواپیماهای ATR آماده تحویل به ایران است که پس از انجام مراحل تست تا یک ماه دیگر وارد ایران می‌شود. وی گفت: پنج فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ایران منتقل می‌شود. بر این اساس ایران تا پایان سال صاحب ۹ فروند هواپیمای کوچک منطقه‌ای خواهد شد.

گلایه از حاشیه‌سازان برای ورود ۳ ایرباس/ توضیح درباره تحویل نخستین بوئینگ

پرورش با گلایه از حاشیه‌سازی‌ها برای ورود سه ایرباس جدید به کشور و با اعلام اینکه نخستین ایرباس وارد شده به کشور از همان روز ۲۳ دی ماه عملیاتی و در خط پرواز قرار گرفت، گفت: این هواپیما تمام روزهای نوروز را پرواز داشت و طبق آمارهای ارائه شده هواپیمای ایرباس ۳۲۱ وارد شده به ناوگان ایران در طول هفته‌های گذشته ۸۱۷ پرواز داشته که در جریان آن بیش از ۶۸ هزار مسافر جابجا شده‌اند. البته این هنوز فاصله‌ای جدی با ایده‌آل‌های ما دارد، زیرا این هواپیمای مدرن امکان این را خواهد داشت که در طول شبانه‌روز ۱۴ ساعت فعالیت کند.

مدیر عامل هما با اشاره به وضعیت ایرباس ۳۳۰ خریداری شده از سوی ایران‌ایر توضیح داد: هواپیمای دوم وارد شده به ایران تاکنون حدود ۱۵۱ ساعت پرواز داشته و هواپیمای دوم نیز ۵۵ ساعت پرواز را به ثبت رسانده است. البته باید این را در نظر داشت که ما هنوز بسیاری از این پروازها را با وجود معلمان خلبان فرانسوی انجام می‌دهیم که طبق توافق‌های بین‌المللی باید در پروازهای نخست حضور داشته باشند. ایران‌ایر به طور همزمان آموزش ۲۹ خلبان و کمک خلبان را برای استفاده از این هواپیماها آغاز کرده است.

مدیر کمپانی ATR : ایران خریدار بهترین هواپیماهای تربوتراپ شد

مدیر کمپانی ای. تی. آر ایران را خریدار یکی از موفق‌ترین و کارآمدترین هواپیماهای توربوتراپ دنیا دانست و گفت: ای. تی. آر در زمینه خدمات پشتیبانی فنی واقتصادی با هما همکاری خواهد داشت.

کریستین شرر مدیر کمپانی ای. تی. آر در مراسم امضای قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای. تی. آر ضمن تشکر از فرهاد پرورش و اصغر فخریه کاشان به عنوان تیم مذاکره کننده هوایی ایران گفت: بسیار خوشحالم که در معیت تیم ارشد ای. تی. آر در ایران هستم. در صنعت حمل و نقل هوایی لحظات تاریخی وجود دارد و این لحظه یکی از آن لحظات تاریخی به شمار می‌رود

وی گفت: می‌خواهم قدردانی خالصانه خود را ابراز کنم و به همه کسانی که در ایران و اروپا شرایط انجام این قرارداد را فراهم کردند تبریک بگویموی ادامه داد: هم از جانب تیم ارشد ای. تی. آر و هم از جانب صنعت حمل و نقل هوایی ورود این هواپیماها را به ایران تبریک می‌گویم باید اعلام کنم که شما صاحب بهترین هواپیماهای توربوتراپ شده‌اید

وی گفت: هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰  یکی از موفق‌ترین و کارآمدترین هواپیماهای توربوتراپ دنیا به شمار می‌آید که در حال حاضر ۲۰۰ شرکت هواپیمایی در سراسر دنیا از این هواپیماها استفاده می‌کنند و بیش از ۷۰ درصد سهم بازار جهان را به خود اختصاص داده است

شرر توضیح داد: عملیاتی کردن این هواپیماها بسیار اقتصادی است و در مقایسه با هواپیماهای هم نوع خود بسیار راحت و قابل اعتماد است.

تشریح روند خرید هواپیمای صفرکیلومتر و تفاوت آن با هواپیمای مرجوعی/ فخریه پاسخ حاشیه سازان را داد

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل خبرداد‌ که ایران در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ برای خرید هواپیمایی است‌ که شرکت ترکیش از تحویل گرفتن آن انصراف داده است و‌ گفت: دلیل استفاده از واژه مرجوعی از سوی برخی رسانه‌ها یا از روی نا‌آگاهی است و یا به قصد تخریب بزرگترین اتفاق صنعت هوایی کشور است.

اصغر فخریه کاشان، گفت: دفتر دارایی‌های خارجی خزانه‌داری کل آمریکا(OFAC) مجوز ۲۰۰ فروند هواپیما را صادر کرده است نه ۱۸۰ هواپیما را. از این تعداد مجوزهای صادر شده از سوی اوفک ۱۰۰ مورد آن برای ایرباس، ۸۰ مورد آن برای بوئینگ و ۲۰ مورد آن برای ای. تی. آر است. ضمن اینکه این رقم برای کل خریدهای ایران و نه فقط برای بوئینگ صادر شده است.

مذاکره کننده ارشد هوایی ایران، در خصوص خبر تحویل نخستین بوئینگ به ایران ۱۱ ماه زودتر از موعد مقرر که از سوی برخی رسانه‌های تخریب کننده تاریخی ترین قرارداد خرید هواپیما به عنوان هواپیمای مرجوعی شرکت ترکیش ایرلاینر معرفی شده است، گفت: نخست باید بگویم استفاده از واژه مرجوعی غلط و یک اشتباه است. هواپیمای فعلی که بوئینگ پیشنهاد تحویل آن به ایران را داده هواپیمای مرجوعی ترکیه نیست. این واژه غلطی است که استفاده می‌شود. هواپیمای مرجوعی به معنای آن است که از سوی یک شرکت هواپیمایی خریداری شده و سپس پس داده شده است و طرف سوم با خود خریدار روبرو می‌شود نه با سازنده اصلی هواپیما. در حالی که ایران با دو کمپانی بوئینگ و ایرباس به صورت مستقیم وارد مذاکره شده است.

وی ادامه داد: دوم اینکه اصلا این هواپیما(هواپیمای پیشنهادی بوئینگ به ایران) فروخته نشده است. یعنی مثل هواپیماهایی که ما سفارش می‌دهیم در رزرو (ترکیه) بوده است. گاهی کشور سفارش دهنده به دلایلی ‌مثل عدم تامین اعتبار یا نداشتن خلبان و فرودگاه تحویل را به تاخیر می‌اندازد. در مورد این هواپیما هم همین‌طور است. ترکیش ایرلاینر قرار بود هواپیمایی را از بوئینگ در ماه مه یا آوریل بگیرد. به هر دلیلی منصرف شده است و از تحویل هواپیما خودداری کرده است و به بوئینگ اعلام کرده سال دیگر این هواپیما را تحویل می‌گیرم.

فخریه کاشان ادامه داد: از طرفی ایران قرار است سال دیگر هواپیماهای ثبت سفارش شده خود را تحویل بگیرد، اما بوئینگ به ما اعلام‌کرد که هواپیمایی با چنین مشخصاتی موجود است آیا شما تمایل به تحویل آن دارید؟ ایران نیز در پاسخ درخواست تحویل مشخصات فنی هواپیما را مطرح کرد. گفتیم اطلاعات را به ما بدهید تا بررسی کنیم و ببینیم به درد ما می‌خورد یا خیر؟ اگر به درد می‌خورد مذاکره می‌کنیم و نهایتا هواپیما را از بوئینگ و نه از ترکیه‌ تحویل می‌گیریم.

وی تاکید‌ کرد: این هواپیما هنوز تحویل دولت ترکیه داده نشده است. مهم‌تر اینکه برای خرید این هواپیما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم؛ کارشناسان هما در حال بررسی هستند که ببینند این هواپیما همان مشخصلتی را دارد که ایران سفارش داده و آیا مورد نیاز ایران است یا خیر؟ در صورتی که ایران این هواپیما را بپسندد و همه توافقات انجام شود تا تیرماه آینده آن هم مشروط به عدم تغییر دکوراسیون داخل هواپیما، تحویل ایران داده می‌شود. اما ما حتی هنوز تصمیم نگرفته ایم که این هواپیما را می‌خواهیم یا خیر؟ حتی برای داشتن آن مذاکره هم نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد: ایران هنوز در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ برای تحویل هواپیما است. مشخصات فنی این هواپیما صد صفحه است. اگر کارشناسان فنی ما  مشخصات فنی را تایید کردند بعد وارد مذاکره در خصوص تغییر دکوراسیون داخلی هواپیما می‌شویم. اما در این لحظه هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم.

ایران ممکن است اولین بوئینگ خود را زودتر از موعد دریافت‌کند

انتظار بر این بوده که ایران اولین هواپیما از مجموع ۸۰ هواپیمای سفارش داده شده به شرکت آمریکایی بویینگ را در آوریل ۲۰۱۸ دریافت کند، اما دست کم یک هواپیمای جدید طبق گزارشها بلااستفاده مانده زیرا شرکت هواپیمایی ترکیه به علت مشکلات مالی از خرید آن منصرف شده است.

منابع آگاه صنعت هوایی گفتند که بویینگ در حال مذاکرات برای تحویل دست کم یک فروند هواپیمای ۷۷۷-۳۰۰ ER است که در ابتدا برای ترکیش ایرلاینز ساخته شده بود.

این شرکت ترکیه ای به علت کاهش ترافیک هوایی در پی کودتای نافرجام سال گذشته این کشور، از دریافت آن در زمان حاضر منصرف شده و دریافت این هواپیماها را به تاخیر انداخته است.

امکان دسترسی به مقام های این شرکت های هواپیمایی برای اظهار نظر فراهم نشد.

رشد ۱۴درصدی جابجایی مسافر در نوروز ۹۶ در فرودگاه تبریز

مصطفی صفائی مدیرکل فرودگاههای استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: از ۹۵/۱۲/۲۵ تا تاریخ ۱۴ فروردین ماه سال جاری بیش از ۱۱۷ هزار مسافر از فرودگاه بین‌المللی تبریز اعزام و پذیرش شده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد پروازهای انجام شده در این مدت به ۹۵۸ پرواز رسید که منجر به رشد ۱۷ درصدی در نشست و برخاست هواپیما شد.

به گفته صفائی فرودگاه تبریز در ایام تعطیلات نوروزی توانست با جابجایی ۱۱۷۹۰۴نفر مسافر به رشد ۱۴.۳ درصدی در جابجایی مسافر برسد.

جابجایی ۳۸هزار مسافر از فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان/ رشد۱۳ درصدی جابجایی مسافر در ۴ فرودگاه استان

حسن اعرابی مقدم مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان گفت: حدود ۳۸ هزار مسافر در نوروز امسال از چهار فرودگاه استان جابجا شده اند.

وی با اعلام اینکه فرودگاه های زاهدان، زابل، ایرانشهر و چابهار به عنوان فرودگاههای استان در نوروز امسال آماده خدمات‌دهی به مسافران نوروزی بودند، گفت: این آمار مربوط به ۲۵اسفند تا ۱۳ فروردین است که نسبت به ایام نوروز سال گذشته حدود ۱۳ درصد رشد داشته است.

اعرابی مقدم با اعلام اینکه فرودگا‌های استان در طول ایام نوروز میزبان ۳۵۰ پرواز ورودی و خروجی بوده‌اند، گفت: فرودگاه بین‌المللی زاهدان در طول هفته با بیش از ۱۱۰ پرواز ورودی و خروجی در مسیرهای تهران، مشهد، چابهار، کرمان، اصفهان، شیراز، گرگان، نجف، بغداد و دوبی آماده خدمات‌دهی به مسافران است.

جابجایی ۶۳ هزار مسافر از فرودگاه‌های استان هرمزگان در تعطیلات نوروزی/ سهم فرودگاه بندرعباس۶۰ هزار مسافر

محمود امانی بنی  گفت: فرودگاه‌های استان هرمزگان که شامل فرودگاه‌های بندرعباس، بندرلنگه و ابوموسی می‌شود در ایام تعطیلات نوروزی میزبان بیش از ۶۳ هزار مسافر نوروزی بوده‌اند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان با بیان اینکه  این رقم مربوط به تاریخ ۹۵/۱۲/۲۵ تا سیزدهمین روز از فروردین ۹۶ است، گفت: در این میان ۶۰ هزار مسافر سهم فرودگاه بندرعباس بوده است.

به گفته امانی اعزام و پذیرش مسافر در سال جاری در فرودگاه‌های استان هرمزگان در مقایسه با سال گذشته  ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی توضیح داد: ۵۶۴ پرواز ورودی و خروجی در این مدت در فرودگاه‌های استان انجام شده است و با توجه به پیش‌بینی تقاضا در نوروز، پروازهای فوق‌العاده از تاریخ ۲۰ اسفندماه ۹۵ تا پایان نوروز ۹۶ در مسیرهای بندرعباس به تهران، دوبی، کیش و عتبات انجام شده است.

نظر شما