شناسهٔ خبر: 37228 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در گفتگو با خبرنگاران مطرح کرد؛

نوسازی و توسعه زیرساخت‌ها؛ سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی/ بهره‌برداری از قطعه اول آزادراه تهران- شمال در دولت یازدهم/ حاشیه‌سازی در رسانه‌ها نتیجه شکاف اجتماعی است

نشست وزیر راه و شهرسازی در سفر به همدان در گفتگو با خبرنگاران در قطار مسافربری، سیاست‌های کلان وزارت راه و شهرسازی را در عرصه‌های حمل و نقل و مسکن و شهرسازی تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست صمیمی با خبرنگاران در مسیر تهران- همدان و در سفری که برای بازدید از برخی پروژه‌های حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی به آن استان انجام شد، اهم عملکرد و سیاست‌های مجموعه تحت‌مسئولیت خود را تشریح کرد.

آخوندی در پاسخ به این پرسش که در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری (دوازدهمین دوره) طیف‌های مختلفی حضور دارند، گفت: همه باید از اینکه تعداد زیادی متقاضی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور دارند، خوشحال باشیم. از نظر رویکرد انتخاباتی، حضور گروه‌های مختلف را به فال نیک می‌گیرم و از آن استقبال می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی در بیان نظرات خود در حوزه‌های مختلف حمل و نقلی گفت: حمل و نقل ایران، نیاز به یک تغییر انگاره دارد که چندین بار نیز در مورد آن صحبت کرده‌ام. متعقدم تغییر انگاره در حمل و نقل، فقط بحث کمی نیست که بگوییم مثلا این مقدار از جاده باید زیر ریل برود بلکه اساسا ساختار حمل و نقل در ایران نیاز به یک مدل جدید دارد که در آن، تعادل بین مدهای حمل و نقل فراهم باشد و در عین‌حال، حمل و نقل باید هم‌راستا با نظام شهرسازی و سکونتگاه‌های مردمی شکل بگیرد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: در حال‌حاضر، تمامی نظام حمل و نقل و لجستیک ایران، مبتنی بر جاده است. ریل در واقع کاملا در حوزه حمل و نقل زمینی ایران وضعیتی حاشیه‌ای دارد. اگر ریل بخواهد در متن حمل و نقل بیاید باید از یک سو، شهرسازی ریل پایه داشته باشیم و از دیگر سو از جهت حمل و نقل باید بتوانیم تقسیم کار بین حمل و نقل جاده‌ای و حمل و نقل ریلی نیز داشته باشیم.

سیاستگذار ارشد حوزه حمل و نقل کشور افزود: حمل و نقل جاده‌ای برای بردهای میانی و بلند باید مبتنی بر ریل باشد که در صورت چنین تصمیمی در سطوح کلان، نیازمند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم. معتقدم اتفاقات بزرگی باید در ایران رخ دهد تا این موضوع در کشور، نهادینه شود.

آخوندی در همین ارتباط تصریح کرد: در این دوره، تلاش زیادی کردیم تا حمل و نقل ریلی را در کشور جا بیندازیم اما جا انداختن این موضوع، یک اراده ملی می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه سطح سرمایه‌گذاری در جاده‌های ایران بالا است، گفت: در حال‌حاضر، در حدود ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده داریم که اگر هر یک کیلومتر جاده را با سرمایه‌گذاری یک میلیون دلار در نظر بگیریم رقم سرمایه‌گذاری در جاده‌های کشور به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد که این رقم تنها زیرساخت جاده‌ها را شامل می‌شود. در حالیکه وقتی وارد ناوگان ریلی و مسافری می‌شویم رقم، بسیار بزرگ‌تر است.

آخوندی ادامه داد: در سال ۹۵، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار سواری وارد سیستم جادهای ایران شد. اگر این میزان را با ناوگان ریلی مقایسه کنیم فاصله بسیار زیاد است. به همین دلیل اگر ریل بخواهد با جاده رقابت کند اتفاقات بسیار زیادی باید در ایران رخ دهد که این اتفاقات باید هم از جنبه های زیرساخت، هم توسعه ناوگان و هم نظام قیمت گذاری باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه نظام قیمت‌گذاری بسیار مهم است، گفت: در مورد آینده حمل و نقل ایران، اینکه سیاست های حمل و نقل چگونه شکل بگیرد و سازماندهی شود مقدمات خوبی در دولت یازدهم و در مدت ۳ سال گذشته انجام شد.

وی افزود: هم در توسعه شبکه حمل و نقلی بحث‌های فراوانی انجام شده و هم در مورد نوسازی ناوگان ریلی اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و از همه مهمتر آنکه آمادگی‌ذهنی در مقامات سیاسی ایجاد شده که بسیار مهم و قابل تامل است. شاهد هستیم که توسعه ناوگان ریلی به صورت جدی در مجلس و دولت مطرح شده است که همه اینها نکات حائز اهمیتی هستند.

آخوندی با تاکید بر آنکه مفهوم شهرسازی ریل‌پایه دارد آهسته آهسته در ادبیات دانشگاهی و ادبیات مطبوعات وارد می شود، گفت: مفهوم شهرسازی ریل پایه یکی از مفاهیم اصلی است که در آینده راجع به آن بیش از امروز، بحث خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این پرسش که حواشی فراوانی در هفته‌های گذشته در مورد وی در برخی از رسانه‌ها و همچنین اخبار درست شده بود، گفت: کشور ما دچار شکاف اجتماعی است و آن شکاف اجتماعی است که این حواشی را ایجاد می‌کند. هر اتفاقی که در ایران می‌خواهد رخ دهد به دلیل وجود شکاف اجتماعی است و تمامی مسائل آبادانی ایران متاسفانه تبدیل به یک مساله سیاسی می‌شود. در این موارد هم کاری از دست ما برنمی‌آید.

وی تصریح کرد: باید صبوری و حوصله کنیم تا از این فرآیند عبور کنیم. زیرا در ایران تمامی مسایل، ظرفیت تبدیل شدن به یک مساله سیاسی را دارند.

آخوندی گفت: نکته ای که از نظر من بسیار مهمم است این نکته است که باید رسانه‌ها نظامات حرفه‌ای داشته باشند. باید نظامات حرفه ای در بخش رسانه جدی‌تر شکل بگیرند و ما هم باید به آن کمک کنیم. همانطور که در حرفه پزشکی نظام حرفه‌ای پزشکی و در مهندسی نظام حرفه‌ای مهندسی وجود دارد باید همه کمک کنیم تا اهالی رسانه، نظام حرفه‌ای رسانه‌ای داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اساسا بدون رسانه، توسعه امکانپذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تنها وقتی توسعه در یک کشوری رخ می دهد که رسانه های مستقل وجود داشته باشند و در عین حال خبرنگاران مستقل و آزاده باشند و اصل دسترسی آزاد به اطلاعات برای شهروندان فراهم باشد. اینها اساس توسعه است. از آنجاییکه توسعه در ایران فقط به عمران و آبادانی تنزل پیدا کرده است برخی اصول نادیده گرفته شده است.

وی گفت: اساس توسعه توسعه شهروندی، توسعه نیروی انسانی و توسعه ملت است که اگر بخواهد شکل بگیرد نیاز به تمرکز بحث‌ها روی مباحث آزادی دارد. مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این موضوع است که پرسش گری صحیح وجود ندارد و این نکته ای است که باید بر آن تامل داشته باشیم.

آخوندی افزود: پرسش‌گری صحیح نقش مهمی در آینده ایران دارد. پرسش گری صحیح نه فقط در رسانه که در همه جا مطرح است. اساسا سوالات کلی و بنیادین باید درست مطرح شوند. فرض کنید بزرگ ترین اتفاق حمل و نقل هوایی ایران در حال رخ دادن است، آیا واقعا بدون جستجو، سوال اصلی می‌تواند مرجوعی بودن هواپیما باشد؟ آیا اساسا مفهوم هواپیمای مرجوعی مفهوم عینی دارد؟ وقتی جستجو می‌کنیم می بینم این مفهوم توسط چند رسانه مشخص در ایران مطرح شده و اصلا سابقه تاریخی ندارد.

وی گفت: معلوم است که پرسش نوسازی ناوگان، پرسش های دیگری است. اینکه ما چگونه می‌خواهیم سهم خود را از بازار جهانی بگیریم؟ چگونه می‌خواهیم وارد رقابت بین المللی شویم؟ به همین دلیل پرسش های بزرگ تری داریم که باید وارد آنها شویم. اینکه چگونه می خواهیم در منطقه موقعیت پیدا کنیم؟ و متاسفانه عده‌ای پرسش‌های اساسی را کنار می گذارند و روی سوالی که اساسا واهی است و پاسخ اش روشن است، اصرار دارند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: شما خبرنگاران وقتی بخواهید مصاحبه ای انجام دهید موضوع را کاملا بررسی می کنید، حواشی را مدنظر قرار می دهید تا مسایل بنیادین برایتان معلوم و روشن شود. به همین دلیل این سوال را مطرح می کنم که آیا در صنعت هوانوردی اساسا اصلی ترین مساله این است؟ آیا اساسا هواپیمای مرجوعی وجود خارجی دارد؟

آخوندی افزود: در هر صورت در ایران، رسانه خیلی مهم است و همزمان با رسانه، پرسشگری صحیح نیز مهم است. اگر پرسش ها به این سمت و سو برود تا یکسری از ابهامات بنیادین را برطرف کند ارزشمند است وگرنه اینکه پرسش هایی از این دست مطرح شود تا تنها ایجاد جدل نماید در واقع فقط جامعه را دچار شکاف می کند و کمکی به حل مساله نمی کند.

وی ادامه داد: بحث این است که اصلی ترین بحث رسانه، پرسش گری سالم، پرسشگری از جهت تبیین حقیقت یک مساله در جامعه باشد. وگرنه پرسشگری جدلی کمکی به توسعه ایران نمی کند و سبب می شود تا شکاف اجتماعی در ایران زیاد شود. مشکل کنونی ما در ایران این است که پرسشگری تبدیل به مجادلات لفظی شده است و این آن بحثی است که باید روی آن تمرکز کنیم.

 وی در بیان عملکردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه ریلی گفت: وقتی می‌خواهید چیزی را عرضه کنید باید مجموعه امکانات شرایط و اهداف همه باهم را در نظر بگیرید. اگر همه این عوامل در کنار هم نباشند اهداف به آرزو تبدیل می‌شود.در این سه سال گذشته تمامی اهدافی که تعقیب می‌کردم این بود که در تمام زمینه‌ها به تعادل برسیم. یکی از اهدافی که تعقیب می‌کردم ایجاد تعادل در بخش حمل و نقل بود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه حمل و نقل ایران دچار ناتعادلی‌ های سنگینی بود، گفت: وقتی عمر ناوگان هوایی به ۲۴ سال می‌رسد یعنی این ناوگان تعادل خود را از دست داده است وقتی بیش از ۸۰ درصد نشست و برخاست تنها از ۹ فرودگاه کشور صورت می‌گیرد یعنی در این بخش هم تعادل را از دست داده‌ایم. وقتی حمل و نقل ریلی را می‌بینیم که از سال ۸۵ سهم بخش ریلی در حمل و نقل رو به کاهش بوده است یعنی تعادل بین حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کاملا از دست رفته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آمار ۱۳۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال نشان می‌دهد که تعادل‌ها در این بخش هم با مشکل جدی مواجه هستند بنا بر این در این مدت برگشتن به تعادل را در دستور کار خود قرار دادیم.

آخوندی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف ما برگشت به تعادل های بنیادین بوده است، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی را نه به عنون اجرای یک پروژه بلکه به عنوان تغییر رفتاری مردم پیگیری کردیم.

وی افزود: در اجرای پروژه‌ها همواره به تاثیر آن پروژه در زندگی مردم توجه داشته‌ایم و پروژه‌ها را انسان محور تعریف کرده‌ایم این در حالی است که در گذشته این موضوعات مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: برای مثال ایستگاه راه آهن همدان در ۱۵ کیلومتری شهر همدان ساخته شده بود اما شهرسازی ریل پایه می‌گوید ایستگاه راه آهن باید در قلب شهر ساخته شود . وقتی که از حمل و نقل درب به درب صحبت می‌کنیم یعنی ایستگاه‌های راه آهن باید از نزدیک‌ترین محل زندگی مردم ساخته شود و این تغییر نگاه به  حمل و نقل است. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: همین موضوعات ساده بسیار در زندگی مردم اثربخش است.

وی با اشاره به راه آهن اصفهان شیراز گفت: چند هزار میلیارد تومان اعتبار صرف ساخت راه آهن اصفهان شیراز شد اما ایستگاه راه آهن شیراز در ۱۷ کیلومتری شهر ساخته شد و می‌بینیم که پس از این همه هزینه نقش تعیین کننده‌ای در حمل و نقل باری و مسافری مردم شیراز ندارد.

وی درباره تغییر رفتار حمل و نقلی تهران اظهار داشت: در تهران موضوع حمل و نقل حومه‌ای را دنبال کردیم. روزی یک میلیون و ۳۰۰ هزار سفر از حومه به تهران انجا م می‌شود اما سهم ریل از این سفرها ۲.۵ درصد یعنی چیزی نزدیک به صفر است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با این وجود همواره درباره آلودگی هوا، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و کاهش ترافیک حرف می‌زنیم در حالی که راه حل همه این موضوعات توسعه و گسترش حمل و نقل حومه‌ای است. به همین دلیل در برنامه ششم توسعه تاسیس شرکت حمل و نقل حومه‌ای را مطرح کردم.

وی ادامه داد:‌ البته این مشکل تنها به تهران محدود نمی‌شود و حمل و نقل حومه‌ای را در کلانشهرهای اصفهان، مشهد و ... باید دنبال کنیم.

آخوندی با بیان اینکه برای برگشتن به تعادل‌های بنیادین هسته‌های فکری آن را بنا گذاشتیم، گفت: توسعه حمل و نقل حومه‌ای و ریل، ایجاد راه‌آهن سریع السیر شهرسازی ریل پایه و ... تمام اینها برای برگشت به تعادل‌های بنیادین بوده است.

وزیر راه و شهرسازی درباره راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان گفت: ‌ایستگاهی که در سال‌های گذشته  برای این پروژه در اصفهان پیش‌بینی شده بود خارج از شهر اصفهان بوده است یعنی مسافران با سرعت ۲۵۰ کیلومتر از تهران با کمتر از ۲ ساعت به اصفهان می‌رسیدند اما برای رسیدن به شهر از ایستگاه راه آهن باید یک ساعت در راه زمان صرف می کردند.

وی افزود: ایستگاه راه آهن قم هم در جمکران پیش بینی شده بود یعنی مسافران از تهران نیم ساعته به جمکران می‌رسیدند و از جمکران تا خانه باید یک ساعت در راه زمان صرف می کردند.

وی تاکید کرد: پروژه‌ها باید انسان محور باشند . شهر توده‌ای ساختمان نیست بلکه در نظام شهرسازی باید به انسان ها و روابط بین آنها توجه شود. به همین دلیل باید در شهرسازی به تعادل‌های بنیادین برسیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۸۵ بیش از ۶۳۰ هزار خانه خالی وجود داشت که این آمار در سال ۹۰ به یک میلیون و ۶۶۰ هزار واحد رسید و در سال ۹۵ ، دو میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی در کشورمان شناسایی شده است.اگر ارزش هر خانه خالی را صدهزار دلار بدانیم امروز ارزش خانه‌های خالی در کشورمان به ۲۵۰ میلیارد دلار می‌رسد این در حالی است که ارزش شرکت‌های بورس ایران ۱۱۰ میلیارد دلار است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بدون سوددهی و باطل در بخش مسکن انجام شده است، گفت: باید دید آیا مفهوم توسعه بخش مسکن این است که به این روند باطل سرعت بیشتری بدهیم؟ آیا این افتخارآمیز است که تعداد خانه‌های خالی در کشورمان در حال رشد بوده و بگوییم بخش مسکن توسعه پیدا کرده است؟

وی تاکید کرد: معتقدم در این شرایط باید ببینیم چرا این اتفاقات  در ایران رخ داده است و این باید پرسش اصلی ما باشد.

آخوندی ادامه داد: هماهنگی‌هایی با سازمان مالیاتی برای ایجاد سامانه شناسایی خانه‌های خالی داشته‌ایم و به زودی این سامانه به نتیجه می‌رسد.

افتتاح قطعه یک آزادراه شمال تا پایان دولت یازدهم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل قطعه یک آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: در حال حاضر قطعه یک این پروژه بیش از ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا پایان دولت یازدهم این پروژه به افتتاح می‌رسد.

آخوندی ادامه داد: در حال حاضر ۳۳۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و مناقصات برای قطعه دوم هم انجام شده است و تونل قطعه دوم به طول ۶۵۰۰ متر در حال اجرا است و کار مهندسی قطعه سوم را هم شروع کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور پیمانکاران چینی در این پروژه ادامه خواهد یافت، گفت: کار چینی‌ها در پروژه آزادراه تهران – شمال رو به اتمام است و پس از اتمام کار پیمانکار چینی کار جدیدی را به این پیمانکار خارجی واگذار نخواهیم کرد و در حال حاضر هم تمام پیمانکاران در این پروژه ایرانی هستند.

تقاضای تاسیس ۱۲ ایرلاین در صنعت هوانوردی ایران

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه نوسازی ناوگان هوایی ایران در حال انجام است و بزرگ‌ترین اتفاق صنعت حمل و نقل هوایی آزادسازی قیمت ها بوده است، گفت: بیش از ۱۲ تقاضا برای تاسیس ایرلاین وجود دارد که دیگر ایرلاین‌ها با سرمایه یک الی دو میلیاردی تاسیس نخواهند شد و طبق قانون باید حداقل سرمایه ایرلاین‌ها در زمان تاسیس ۳۵۰ میلیارد تومان باشد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به توسعه ناوگان ایرلاین‌های خصوصی اظهار داشت: ناوگان هوایی ما در آینده به سرعت به سمت غلبه بخش خصوصی پیش می‌رود و کاملا با ایرلاین‌های خصوصی هماهنگ هستیم.

آخوندی ادامه داد: نمایندگان شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا در ایران حضور داشتند و برای آنها امکان ملاقات با ایرلاین‌های خصوصی را فراهم کردیم. صندوق توسعه ملی هم آمادگی ارائه تسهیلات به بخش خصوصی را دارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره بنادر خشک در ایران اظهار داشت: بنادر خشک باید توسط ریل به بنادر آبی متصل شوند تا بار از بنادر اصلی به بنادر خشک برسد و سپس از آنجا از طریق جاده به مراکز مصرف توزیع شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه بنادر خشک در سند اسکاپ تصویب شده‌اند، گفت: نقشه لجستیکی ایران در حال تدوین است تا باراندازهای اصلی ایران مشخص شوند./

نظر شما