شناسهٔ خبر: 37364 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۹۶ برگزار شد؛

بررسی طرح ناحیه خرم آباد و طرح ویژه شهر بشرویه با حضور وزیر راه و شهرسازی/ ضرورت ایجاد اشتغال مبتنی بر بوم و بوم‌گردی

نشست نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با دستورجلسه های طرح ناحیه خرم آباد و طرح ویژه بشرویه با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد. بر اساس اعلام شورا، تصمیم‌گیری در مورد دو طرح فوق به زودی و طی مصوبه‌ای از سوی شورا به استانداران استان‌های لرستان و خرم‌آباد ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶، با دستورجلسه‌های بررسی طرح ناحیه خرم‌آباد (ارجاعی از کمیته تخصصی ۵)، طرح ویژه بررسی شهر بشرویه (ارجاعی از کمیته‌های تخصصی ۳ و ۱) به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و به دبیری پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران، اعضای اصلی شورا و همچنین مسئولان و نمایندگان استان‌های خراسان‌جنوبی و لرستان در ساختمان دادمان وزرات راه و شهرسازی برگزار شد.

در ابتدای نشست و پس از ارایه خلاصه گزارش مطالعات طرح توسعه و عمران ناحیه خرم اباد  در جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای بسیار بزرگی در نواحی روستایی انجام شده نظیر اقدامات جهاد سازندگی، راه روستایی، طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی، .... اما به نظر می‌رسد این اقدامات در کند کردن روند مهاجرت روستا به شهر تاثیری نداشته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه نواحی روستایی و ایجاد اشتغال روستایی صرفا از طریق رویکرد توسعه کشاورزی امکان‌پذیر نیست و ضروریست از فن‌آوری‌های نوین استفاده کرد و  اشتغال مبتنی بر بوم و بوم‌گردی نیز  مورد توجه قرار گیرد. لذا ضروری است دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری طی برگزاری نشست‌هایی با مراجع ذیربط موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ابتدای بررسی طرح ویژه شهر بشرویه به سابقه موضوع اشاره کرد و گفت: به منظور صیانت مشترک از آثار تاریخی، طبیعی، فرهنگی وتوجه به حقوق ساکنین بر اساس مصوبه ۸۷.۱۲.۵ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، ضرورت تهیه طرح ویژه برای شهر بشرویه و چهار شهر دیگربا شرح خدماتی ویژه تصویب شد.

طرح ویژه بشرویه نیز مطابق مصوبه شورایعالی تهیه و به جهت اهمیت تاریخی، فرهنگی این شهر در اولویت طرح های مورد بررسی در کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش و کمیته فنی یک قرار گرفت.

در ادامه جلسه نیز، مشاور طرح، کلیات طرح را ارائه و اعضای محترم شورایعالی در خصوص طرح اظهار نظر نمودند.

بنابر توضیحات دبیر کمیته تخصصی(فرزانه صادق‌مالواجرد) اعضای شورایعالی با نظرات کمیته های  تخصصی مبنی بر انجام اصلاحات لازم در ساختار کالبدی، نظام منطقه‌بندی و نظام فعالیت و کاربری، ضوابط و مقررات، و همچنین  نظام مدیریت اجرایی موافقت و مقرر گردید طرح پس از اصلاحات مذکور به دبیرخانه شورایعالی جهت ابلاغ ارسال شود.

خاطر نشان می‌سازد با توجه به اینکه مطابق قانون کلیه مصوبات شورایعالی پس از اعلام توسط دبیر شورا و انتشار در روزنامه های رسمی ملاک عمل خواهد بود، متون مصوبات در اطلاع رسانی های بعدی اعلام خواهد شد.

گفتنی است در جلسه فوق از اعضای اصلی شورا، محمد اسلامی نماینده وزیر دفاع، متصدی معاون رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، شهرام کوسه‌غراوی نماینده مجلس شورای اسلامی، هوشنگ خندان‌دل معاون وزیر کشور، نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی، محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دبیران کمیته های فنی شورا؛ فرزانه صادق مالواجرد، مرتضی مقدم، مسعود حمزه‌ای و محمد نیکخواه حضور داشتند. /

نظر شما