شناسهٔ خبر: 37382 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

درهم‌اندیشی پیرامون ویرایش نهایی شیوه‌نامه تعیین محلات ناکارآمد عنوان شد

ضرورت تبیین تعریف جامع از محلات ناکارآمد شهری/ قلمرو شهر محور برنامه‌های نوسازی در ستاد بازآفرینی است/ شناسایی وجوه سه گانه محیطی، اجتماعی و اقتصادی در بازآفرینی شهری

نشست مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در هم‌اندیشی پیرامون ویرایش نهایی شیوه‌نامه تعیین محدوده‌ها و محلات ناکارآمد شهری اظهار امیدواری کرد که این شیوه‌نامه منجر به ارائه تعریفی روشن و جامع از محدوده‌ها و محلات ناکارآمد شهری و راهکاری برای مواجهه صحیح با مشکلات و آسیب‌های این حوزه باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در هم‌اندیشی پیرامون ویرایش نهایی شیوه‌نامه تعیین محدوده‌ها و محلات ناکارآمد شهری درسخنانی به تبیین ضرورت مطالعه دراین حوزه پرداخت و عنوان کرد: در طول دو دهه گذشته که به شکل رسمی موضوع برنامه ارائه کیفیت بهسازی و نوسازی شهری مطرح شده به اشکالی محلات ناکارآمد شهری شناسایی و دردوره‌های مختلف طرح‌ها و برنام‌هایی تهیه شده است.

ایزدی افزود: به دنبال تصویب شاخص‌های شناسایی بافت‌های فرسوده از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درسال ۸۵، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران راسا اقدام به شناسایی بافت‌های فرسوده کرد و محدوده آنها را برای اقدامات بعدی به تصویب رساند. به دنبال آزمون مکرر سه شاخص در طرح‌های متعدد و یقین‌آوردن بر ناسودمندی آنها درراهگشایی موردانتظار شرکت عمران این شرکت در مدیریت جدید اقدام به آسیب‌شناسی اقدامات قلی کرد و بازکاوی موضوع این بار با عنوان شیوه‌نامه در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیرراه و شهرسازی به نقد نگاه و رویکرد پروژه محور و مداخلات گسترده دراین حوزه دردهه‌های اخیرپرداخت و گفت: طرح‌های بهسازی شهری به دنبال زدودن فرسودگی با تعریف پروژه بوده‌‌اد ولی صرفا به تعریف پروژه های بزرگ که انتفاعی و تجاری بوده‌اند ختم شده‌اند که درمواضعی به ارتقای کیفیت شهرها می‌انجامیدند ولی تاثیر قابل قبولی درعرصه‌های گسترده گذاشتند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: از سال ۹۲ به دنبال تصحیح این رویه در شناسایی محلات هدف بازآفرینی شهری تلاش شد تا بدون پیش‌فرض کار کنیم و با کار درباره بوشهر، گرگان، تهران و نطنز به این نتیجه رسیدیم که سه شاخص ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری راه حل درستی برای این محلات نیستند و با یک قاعده تصمیم‌پذیر مواجه نیستیم  و شاخص‌ها کفایت نمی‌کنند. ماموریت تدوین شیوه‌نامه جدید در تبیین محدوده‌ها و محلات ناکارآمد شهری و تغییر رویکرد و سیاست جدید بازآفرینی در دستور کار شرکت عمران و بهسازی شهری قرار گرفته و به نتایج ارزشمندی با همکاری مشاور بی‌پروای پروژه یعنی سپیده شفائی رسیده‌ایم.

وی اظهار امیدواری کرد که این شیوه‌نامه جدید به ارائه تعریفی روشن و جامع از محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و راهکاری برای مواجهه صحیح با مشکلات برسد.

ایزدی همچنین گفت: در ستاد بازآفرینی به ارتقای کیفیت قلمرو شهرها توجه خاص شده و شهر دروهله اول هدف برنامه‌های این ستاد است.

همچنین دراین نشست، سپیده شفائی، شهرساز و مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور شاران درسخنانی عنوان کرد: اولین سندی که درحوزه محلات و محدوده‌های ناکارآمد تهیه شده درباره بافت مسئله دار اهواز در سال ۷۸ بوده که طی آن پیشنهاد راه اندازی کمیته محیط زیست و بهداشت روان و توانمندسازی درستاد بازآفرینی مطرح شده و سال ۸۴ سند شناسایی و مداخله دربافت‌های فرسوده تهیه شد که سال ۹۲ مورد تجدید نظر قرار گرفت و در سال ۹۳ شاخص‌های مطالعاتی معرفی و شناسایی شد که منجر به تدوین سندهایی شد که که برگزاری چندین نشست تخصصی دراین حوزه را نیز درپی داشت.

شفائی با بیان اینکه اقدام اول در تهیه شیوه‌نامه محدوده‌ها و محلات ناکارآمد شهری بررسی اسناد بین‌المللی و تطبیق آن با سند ملی و هماهنگی با توسعه پایدار بوده است، گفت: تلاش شد نگاهی جامع‌نگر داشته باشیم و این سند مشمول تمام شهرها باشد و در ضمن پویایی خود را حفظ کند. ضمن اینکه تلاش شد با استفاده از فناوری و تکنولوژی امروز به بهینه‌سازی منابع مالی و انسانی برسیم و بخش‌های زمان‌بر پروژه را حذف کنیم و تسهیل فرایند با دقت بالا اجرایی شود و ظرفیت‌هایی برای پایش اطلاعات فراهم شود. همچنین کار خود را مستندسازی کردیم.

این شهرساز با بیان اینکه شیوه‌نامه تهیه شده شامل تمام استانداردهای ملی و بین‌المللی است و تمام کارهای مشاوران مستند شده، افزود: ما درحوزه بافت‌ها و محدوده‌های ناکارآمد نیازمند داده‌هایی هستیم که در دسترسان نیست و به تولید سند با توهمات و حداقل اطلاعات می‌پردازیم ولی دراین شیوه‌نامه تلاش شد تا سند ملی را با سند بین‌المللی انطباق دهیم و درگام اول مدل مفهومی ایجاد  کردیم که با سند بین‌المللی منطبق باشد و محصول آن به روشنی تعریف شود.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور شاران گفت: گاه پرداختن به مسائل اجتماعی و جرم و بزه تفکیک شده نیستند بنابراین درابتدا به تفکیک مسائل پرداختیم و از مدل پژوهشی PSR استفاده کردیم که برخورد با ناکارآمدی درچارچوب علی معلولی است. برای تطبیق شاخص‌ها از اسناد سازمان ملل و اتحادیه اروپا استفاده کردیم و چند بعد حیاتی، هویتی و توسعه‌هیا ادواری را تشخیص دادیم و بابت هر مولفه موضوعی چند نماگر و سنجش‌گر تعیین کردیم. به ۶۳ شاخص رسیدیم که ۵۲ شاخص به بلوک‌‌ها بازمی‌گردد، هفت شاخص مسائل شهری است و چهار شاخص نیز منحصر و عنصر محور است. برای اجرای شیوه‌نامه هشت دستورالعمل تولید کردیم که نماگرها را معرفی می‌کنند، اطلاعات و منابع را تعیین می‌کنند، داده‌ها را گردآوری می‌کنند، به شنسایی محدوده‌های ناکارآمد و درنهایت به اولویت‌بندی ناکارآمدی‌ها و ترکیب شاخص‌ها می‌انجامند.

وی افزود: بانک اطلاعاتی محلات هدف شهرها تهیه شده که مرتب قابل قیاس است و می تواند مرجع خوبی برای مشاوران و برنامه‌ریزان باشد.

نشست هم‌اندیشی پیرامون ویرایش نهایی شیوه‌نامه تعیین محدوده‌ها و محلات ناکارآمد شهری ۲۸ فرودین ۹۶ ساعت ۱۴ تا ۱۶ در شرکت عمران و بهسازی شهری برگزار شد.

نظر شما