شناسهٔ خبر: 37526 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

دستاورد سفر ظریف و معاون آخوندی به کشورهای آسیای میانه:

مذاکره بر سر رانندگان ایرانی زندانی در ترکمنستان/ تاکید بر صدور ویزای شش ماهه برای ورود راننده کامیون‌های ایرانی به قرقیزستان/ هماهنگی برای راه‌اندازی کریدور خلیج فارس- دریای سیاه/ استقبال از شکل‌گیری کریدور ریلی چین، قرقیزستان، ترکمنستان و ایران

محمد جواد ظریف طی سفر وزیر امورخارجه و هیات همراه که معاون وزیر راه و شهرسازی نیز همراه وی بود بسیاری مذاکرات گسترده‌ای در خصوص مشکلات ترانزیت و حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله بازگشت تعدادی از رانندگان ناوگان ترانزیت جاده‌ای به کشور مذاکره و قرار شد طبق تفاهم‌نامه تعدادی از این افراد به کشور باز گردند. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی از عسلویه عازم آسیای میانه و قفقاز شد تا با مقام های سه کشور ترکمنستان، گرجستان و قرقیزستان رایزنی کند.

در این سفر وزیر امور خارجه علاوه بر دیدار با همتایان خود، با رییسان جمهوری این کشورها نیز دیدار و گفت و گو کرد و با حضور در نشست های مشترک اقتصادی، مزیت های توسعه مناسبات اقتصادی با ایران را برای تجار این کشورها بیان کرد.

در این باره  غلامرضا باقری مقدم مدیر کل مشترک المنافع وزارت امور خارجه اظهار داشت: درباره مذاکرات انجام شده برای تسهیل ترانزیت و ‌حمل و نقل جاده ای کامیونداران در حوزه آسیای میانه نیز گفت: معاون وزیر راه و شهرسازی که در هیات اعزامی ایران حضور داشت، مذاکرات خوبی را با طرف ترکمنی انجام داد و به دیدگاه روشنی درباره تسهیل این روند دست یافتند؛ البته مذاکرات ادامه دارد و انتظار می رود در آینده نزدیک در این راستا گشایشی انجام شود.

باقری مقدم تاکید کرد: بسیاری از زندانیان ایرانی در ترکمنستان، رانندگانی هستند که امیدواریم با تفاهم اخیر به دست آمده، تعدادی از این افراد به کشور باز گردند. 

وی خاطرنشان کرد: پیشرفت خوبی که در رابطه با کامیون داران و حمل و نقل جاده ای صورت گرفت در قرقیزستان بود؛ پیش از این وقتی رانندگان ایرانی می توانستند یک بار در سال و‌ هر بار برای یک ماه ویزای این کشور را دریافت کنند و این رویه برای صنعت ترانزیت ایران مشکل ایجاد کرده بود.

باقری مقدم افزود: مشکل دریافت روادید و‌ پرداخت مبالغ زیاد بابت آن، سبب انتقاد رانندگان شده بود.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، در سفر اخیر ظریف به قرقیزستان مقرر شد در آینده بسیار نزدیک، طی یادداشتی اعلام کنند که برای رانندگان ویزا به شکل هر شش ماه یکبار صادر شود و ویزاهای صادر شده کثیر الورود باشد تا مشکلی برای رانندگان ایرانی پیش نیاید.

وی در ادامه درباره مذاکرات درباره توسعه کریدورهای ترانزیتی گفت: در سفر گرجستان موضوع کریدور خلیج فارس به دریای سیاه مورد مذاکره قرار گرفت؛ این کریدور یک راه بین المللی هست که ایران، حوزه خلیج فارس، کشورهای حوزه دریای سیاه و کشورهای حوزه دریای سیاه، اوکراین، بلغارستان، رومانی از آن بهره مند می شوند.

باقری مقدم اضافه کرد: این کشورها علاقه مند هستند که به حوزه خلیج فارس و شبه قاره دسترسی داشته باشند؛ ایران نیز خواهان آن است که از طریق دریای سیاه به بالکان و شرق و مرکز اروپا دسترسی یابد.

به گفته این دیپلمات کشورمان، تاکنون چند دور گفت وگوهای مقدماتی بین مقامات ذیربط این کشورها انجام شده است و کار گام به گام در حال پیشرفت است.

وی ابراز امیدواری کرد، به زودی مذاکرات به نتیجه برسد و مسیر جدیدی برای ترانزیت کالا و خدمات ایجاد شود تا هم موجب نزدیکی بیشتر کشورها و هم همبستگی منافع بیشتر کشورها به یکدیگر، تثبیت صلح و ثبات منطقه ای شود. 

مدیر کل حوزه مشترک المنافع وزارت امور خارجه یادآور شد: در قرقیزستان نیز موضوع ترانزیت ریلی بین چین، قرقیزستان، ترکمنستان و ایران مورد مذاکره قرار گرفت و ما از این مسیر هم استقبال می کنیم. 

طبق گزارش ایرنا باقری مقدم با بیان اینکه این مسیر دسترسی ما را به غرب چین آسان می کند، گفت: غرب چین یک حوزه بسیار وسیع است و در این مسیر همکاری های ترانزیتی ما هم با آسیای مرکزی و هم با غرب چین توسعه پیدا می کند. 

نظر شما