شناسهٔ خبر: 37654 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

مدیریت شهری به ظرفیت‌های معماری توجه کند/ بنیاد میرمیران برای بنای یادبود پلاسکو نظرخواهی عمومی می‌کند/ بهره‌مندی از تاثیرات معماری در اقتصاد کشور/ تقدیر از تلاش‌های مرحوم میرمیران در حوزه‌های شهری و معماری

حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه مدیریت‌شهری باید به ظرفیت‌های معماری توجه کند، گفت: با موافقت بنیاد مستضعفان و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، جانمایی مکان- رویداد پلاسکو به شکل فراخوان عمومی توسط بنیاد میرمیران به نظرخواهی گذاشته می‌شود تا یاد و خاطره ساختمان پلاسکو را از طریق معماری در اذهان مردم، جاودانه نگه داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات طراحی معماری بنیاد میرمیران که عصر یکشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، ضمن تشکر از همکاران خود در آن بنیاد که شمع معماری را روشن نگه داشته‌اند و همچنین تبریک فرارسیدن روز جهانی سعدی با قرائت اشعاری از سعدی؛ غرض نقشی است کز ما باز ماند/ که هستی را نمی‌بینیم بقایی/ مگر صاحب‌دلی روزی ز رحمت/ کند در حق درویشان دعایی، گفت: از تمامی همکارانم برای برگزاری این مسابقه سالانه که موضوعات روز کشور را در دستور کار قرار می‌دهد و از اهالی حرفه، جوانان و معمارانی که به طور طبیعی فرصتی برای رقابت ندارند برای شرکت دعوت می‌کند، تشکر می‌کنم.

حناچی با گرامیداشت یاد و خاطره مهندس میرمیران به خدماتی که آن شخصیت فرهنگی برای اعتلای کشور ایفا کرد اشاره کرد و افزود: به خاطر دارم که در زلزله بم، مرحوم میرمیران با آنکه عارضه‌های بیماری وضعیت جسمانی وی را مختل کرده بود اما برای سازماندهی بازسازی پس از بم تلاش‌های بی‌وقفه‌ای کرد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تشریح دیگر خدمات مرحوم میرمیران به مصوبه شورای عالی در دولت هفتم و هشتم اشاره کرد و گفت: یکی از طرح‌های مصوب پس از انقلاب اسلامی ایران که منشا خیر فراوانی بود تعیین‌تکلیف تپه‌های عباس‌آباد بود. خاطرم هست که این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در بدترین شرایط و با دشواری در حضور شورای دوم شهر، شهردار اسبق تهران و اواخر دولت اصلاحات در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح شد و اگر تلاش مرحوم میرمیران نبود این طرح به سرانجام نمی‌رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر ما هم اکنون، تحولاتی را در تپه‌های عباس‌آباد می‌بینیم نتیجه تصویب آن طرح است. پارک آب و آتش، پل طبیعت و اقدامات دیگری که در آن طرح شده است نتیجه تصویب آن طرح، پس از انقلاب است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن تبریک مجدد به مناسبت روز معمار، گفت: در دنیا اگر بخواهند ایرانی‌ها را به چند خصیصه نام ببرند همراه ادبیات، قطعا معماری یکی از آنها است. در بین کشورهای منطقه، ایرانیان را به این پیشینه؛ ادبیات و معماری، می‌شناسند که این پیشینه هم دوران پیش از اسلام و هم دوران پس از اسلام را در برمی‌گیرد.

معماری رد مکان در فضا است

حناچی یادآور شد: یکی از باشکوه‌ترین گنبدهای کهن جهان روی تپه‌های فیروزآباد واقع و مربوط به دوران ساسانی است. امیدوارم زلزله‌های فیروزآباد این بنای عظیم را که به شدت نحیف شده است تهدید نکند. به هر صورت ریشه معماری بعد از اسلام، در این محدوده قابل جستجو است و این معنای جمله معروف مهندس میرمیران است که معماری رد مکان در فضا است که عین همین ایده و حضور را در مساجد و ایوان‌های مساجد بعد از اسلام به طور عمومی و تداوم آن را در طول تاریخ می‌بینید.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: دوره ایلخانان مغول، شاید مهلک‌ترین دوران تاریخی ایران بود اما در عین حال بناهای ارزشمندی از اواخر دوران مغول باقی مانده که نتیجه تاثیر فرهنگ و هنر ایران بر مغولان است. مغول‌ها اعتقاد داشتند دنیا را از روی اسب باید تسخیر و اداره کرد و روی اسب باید از دنیا رفت. ولی در اواخر دوره ایلخانان مغول ما عجیب‌ترین سازه‌های معماری را در ایران داریم. گنبد سلطانیه، ارگ علیشاه که متاسفانه این روزها وضعیت خوبی ندارد و از آنها مهم‌تر، مکانی تحت عنوان معبد ویر یا داش کسن که در جنوب گنبد سلطانیه واقع است و کمتر مورد بازدید قرار می‌گیرد و تلفیقی بین هنر و معماری شرق و غرب است که قطعا حاصل تاثیر فرهنگ و هنر ایرانیان بر ایلخانان مغول بوده است.

حناچی ادامه داد: اگر از معماری امروز خود به طور عمومی راضی نیستیم نتیجه وضعیتی است که در درون جامعه به شکل برون‌داد در معماری مشاهده می‌کنیم. در هر صورت، امروزه معماری معانی مختلفی پیدا کرده است. امروزه، معماری، نقش عظیمی در اقتصاد کشورها ایفا می‌کند.

وی افزود: همه کسانی که به اسپانیا سفر می‌کنند چه بارسلون و چه به مادرید بروند، معمولا ۴۰۰ کیلومتر طی می‌کنند تا موزه گوگنهایم بیلبائو را ببینید که قطعا تاثیر این معماری متفاوت، بر اقتصاد اسپانیا مشهود است.

حناچی با اشاره به اینکه فقط کشورهای اروپایی نیستند که از این ظرفیت استفاده می‌کنند، گفت: در کشورهای اروپایی نمونه‌های متفاوت فراوانی وجود دارد که هر یک از این تجربه‌ها دوره‌ای را برای آن کشورها گشود. زمانیکه توسعه موزه لوور مطرح بود شاید کسی فکر نمی‌کرد که این توسعه خود به عنوان موتور محرک برای دوران معاصر، خدمت خواهد کرد. توسعه ملی بریتانیا توسط نورمن فاستر در واقع همین نقش را ایفا کرد و مجموعه‌هایی که در اقصانقاط دنیا در حال شکل‌گیری است تاکید بر نقش معماری در اقتصاد را نمایان می‌کند. ما در کشور خود نیز این تجربه را در پل طبیعت داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه شهردار تهران، دو سال پیش عنوان کرده که بازدید کنندگان پل طبیعت از برج میلاد بیشتر هستند، تاکید کرد: کارکردهای پل طبیعت و تاثیری که بر اذهان عمومی ایجاد کرده، برای معماران یک پیام دارد و آن هم این است که معماری ظرفیت های فراوانی دارد که باید از آن نهایت استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: در مقام مقایسه، عارضه‌ها و هزینه‌هایی که برج میلاد برای شهر ایجاد کرد با پل طبیعت اساسا قابل مقایسه نیست. اما باید مدیریت شهری به این پیام توجه کند که از ظرفیت معماری می‌شود برای اعتلای کیفیت معماری در شهر استفاده کرد و به رغم تمامی انتقاداتی که وجود داشت به نظر می‌رسد چنین اتفاقاتی در شهرهایمان در حال رخ دادن است و باید همه کمک کنیم تا در شهرهایمان چنین فضاهایی فراهم شود. به بیانی دیگر از فرصت‌ها به درستی استفاده کنیم.

تلاش های وزارت راه و شهرسازی و همراهی معماران در زنده نگه داشتن خاطره پلاسکو

حناچی گفت: ما سال گذشته در عین ناباوری یکی از سازه‌های مدرن خود را که جزو یکی از ساختمان‌های بلند ایران بود از دست دادیم. حادثه تکان دهنده بود هم به جهت فنی و هم به جهت نحوه مدیریت و هم به جهت رشادتی که آتش نشانان برای نجات مردم و سرمایه‌های مردم از خود نشان دادند. نباید بگذاریم این تجربه فراموش شود و باید تلاش کنیم آن یاد و خاطره، آن مکان- رویداد به شکل مناسبی در دوران ما نقش ایفا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گزارش‌های متعددی در این زمینه ارایه و در یکی از مصوبات مقرر شد که ایده اینکه ما به جای پلاسکو چه اقدامی انجام دهیم به شکل فراخوان عمومی به نظرخواهی گذاشته شود.

حناچی تصریح کرد: از همکارانم در بنیاد میرمیران خواهش می‌کنم این موضوع را به فراخوان عمومی بگذارند و ما در وزارت راه و شهرسازی و شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران قول می‌دهیم به این ایده‌ها توجه کنیم. هرچند که مالک این پلاک، بنیاد مستضفعان است اما بنیاد هم این آمادگی را دارد. همچنین، خواهش من این است همکاران ما در بنیاد میرمیران، در چارچوب مطالبی که ارایه شده و خواست‌هایی که وجود دارد کمک کنند یاد و خاطره ساختمان پلاسکو را در اذهان مردم، از طریق معماری جاودانه نگه داریم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مهندس میرمیران گفت: مهندس میرمیران، تنها معماری بود که موفق به دریافت نشان ملی در حوزه حرفه‌ای شد. و من این افتخار را داشتم که در مراسم اهدای آن همراه آقای کاتوزیان در خدمت رئیس‌جمهوری وقت، حضور پیدا کنم.

گفتنی است، مراسم روز گذشته در خانه هنرمندان با حضور معماران و هنرمندان بنام کشور همچون ایرج اعتصام، داراب دیبا، آیدین آغداشلو، خانواده ایرج اعتصام، خانواده عباس کیارستمی، اعضای انجمن مفاخر معماری ایران، رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در خانه هنرمندان برگزار شد./

نظر شما