شناسهٔ خبر: 37660 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

آخوندی در هفدهمین گردهمایی مشاوران وزرا و دستگاه‌های اجرایی در امور بانوان مطرح کرد:

تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای رسیدگی به امور بانوان در دولت یازدهم/ پایمال شدن حقوق شهروندی نتیجه غلبه تکنیکال در چرخه توسعه است/ بی‌توجهی به حقوق شهروندان در تهران

نشست وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه رویکرد وزارت راه وشهرسازی در رسیدگی به امور بانوان طی دولت یازدهم به صورت بنیادین تغییر کرده است گفت: وزارت راه و شهرسازی از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم همواره تلاش کرده است تا حوزه بانوان را براساس مأموریت‌های این وزارت‌خانه مورد بررسی قرار داده و مانند ادوار گذشته تنها به موارد رفاهی کارکنان زن نپردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در هفدهمین گردهمایی مشاوران وزرا و دستگاه‌های اجرایی در امور بانوان که با حضور شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان رئیس جمهور به میزبانی دفتر امور بانوان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد گفت: وزارت راه و شهرسازی از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم همواره تلاش کرده است تا حوزه بانوان را براساس مأموریت‌های این وزارت‌خانه مورد بررسی قرار داده و تنها به موارد رفاهی کارکنان زن مانند ادوار گذشته نپردازد.

آخوندی با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم رویکرد بنیادی‌تری را در رسیدگی به حوزه زنان در دستور کار قرار داده است گفت: قطعا وقتی به مأموریت اصلی وزارت‌خانه برگردیم محصولات به دست آمده در آخر کار و همچنین نحوه پیگیری مسائل در این حوره متفاوت شده و دیگر با یک بحث رفاهی و مشکلات کارکنان زن در داخل بدنه روبه‌رو نخواهیم بود، در حقیقت این تغییر اصلی ما در این دوره نسبت به سال‌های گذشته است.

وزیر راه و شهرسازی در این‌باره اضافه کرد: البته اکنون در این زمینه در آغاز راه بوده و مسیر بسیار طولانی را در پیش داریم. وی افزود: در این مسیر به ثبات رویه در وزارت‌خانه احتیاج داریم تا به نتیجه دلخواه برسیم.

این مقام مسئول با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی در این دوره حوزه زنان را از منظر بازخوانی نحوه ورود تجدد و مدرنیته به ایران مورد بررسی قرار داده است گفت: متأسفانه تا کنون به بحث ورود مدرنیته به کشور با دید تکنیکال نگاه می‌شد که همان‌طور که مشاهده می‌شود نتیجه آن چیزی جز پایمال شدن حقوق شهروندی نبود، لذا این نکته در وزارت‌خانه نه صرفا در حوزه زنان بلکه در حوزه توسعه ملی مورد توجه قرار گرفت.

وی در ادامه با بیان این نکته که به واقع انجام هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری چه نتایج و آثار مثبتی را برای شهر تهران تا کنون به همراه داشته است گفت: با وجود این سرمایه‌گذاری‌ها آیا کیفیت زندگی مردم ارتقا یافته است؟ آیا حقوق شهروندی رعایت شده است؟ آیا امکان زندگی سالم‌تر برای نسل بعدی فراهم‌تر شده است؟ این موارد سؤال‌های بزرگی است که در برابر حجم انبوه سرمایه‌گذاری‌ها در این کلانشهر همواره مطرح می شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در شهر تهران ساختمان‌های بلند، پل و اتوبان‌های مختلفی وجود دارد و این شهر همچنان به عنوان یک کارگاه بزرگ محسوب می‌شود ولی در آخر کار حتی جایی برای پیاده‌روی شهروندانش ندارد و تنها برای ماشین‌ها طراحی شده است، در پایان می‌بینیم در همه این سرمایه‌گذاری‌ها و عملیات فنی نه تنها به جایگاه زنان و کودکان بلکه به جایگاه تمامی شهروندان بی‌توجهی شده است.

وی با تأکید براینکه پایمال شدن نقش انسان و شهروند با شدت بسیار بالایی در چرخه توسعه کشور دیده می‌شود گفت: براساس آخرین آمار سرشماری اعلام شده در شهر تهران ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که با احتساب بعد خانواده با رقم ۳.۲ نفر، امکان سکونت ۱۳ میلیون نفر را در خود دارد، این در حالی است که در حال حاضر تهران ۸.۷ میلیون نفر جمعیت دارد که بخش عظیمی از آن‌ها در وضعیت بسیار بدی زندگی می‌کنند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در این خصوص ادامه داد: آمار تکنیکی موجود از وضع واحدهای مسکونی در تهران نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۸۶ تا ۹۲ برای ساخت ۱۰۱ هزار واحد مسکونی تنها در منطقه یک تهران پروانه ساخت صادر شده است، ولی در عین حال می‌بینیم تعداد بسیار بالایی از مردم این شهر در وضعیت بسیار سختی امرار معاش می‌کنند.

آخوندی با بیان این مطلب که طبق آمار کلی  ۱۹ میلیون نفر از مردم کشور (برابر با یک سوم جمعیت ایران) در وضعیت بدمسکنی هستند گفت: این قطعا به معنای غلبه تکنیک بر حقوق شهروندی که مشکلی فراگیر و عمومی در کل کشور به شمار می‌رود.

ضرورت توازن بین حقوق شهروندی و تکنیک

آخوندی در ادامه سخنان خود احداث پل صدر در کلانشهر تهران را نمونه بارز دیگری از این غلبه تکنیک بر حقوق شهروندی دانست و افزود: همانطور که می‌دانید برای ساخت این پل نزدیک به یک میلیارد دلار از منابع مردم سرمایه‌گذاری شده است، پلی که به لحاظ تکنیکی پل بسیار مدرن و زیبایی به شمار می‌رود ولی وقتی به بررسی رابطه آن با حقوق شهروندی می‌پردازیم، می‌بینیم که این حقوق به شدت پایمال شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه ما در این بحث به شکل کاملا بنیادی به دنبال تجدید نظر کلی در کشور بوده و از آن به عنوان بازخوانی اندیشه ایران‌شهری یاد می‌کنیم گفت: ما قطعا نمی‌توانیم در برابر ورود مدرنیته که تحولی جهانی بوده و تمامی دنیا درگیر آن هستند مقاومت داشته باشیم ولی باید به این مسئله توجه کنیم که چگونه با آن روبه‌رو شویم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه طرح بحث حقوق شهروندی را یکی از اولین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در ابتدای کار دولت فعلی خواند و گفت: شاید در آن زمان برای بسیاری از افراد جای سوال داشت که در وزارت‌خانه‌ای که نماد تکنیک بوده و قلمرو کار آن کاملا ساخت و ساز و امور مهندسی و فنی است چرا ما به دنبال حقوق شهروندی رفته و می‌خواهیم بین حقوق و تکنیک رابطه ایجاد کنیم؟

وی با اشاره به این نکته که هیچ‌گاه قرار نبوده است تکنیک بر زندگی شهروندی در ایران غلبه داشته باشد گفت: با وجود تمامی این مسائل ما هنوز در ابتدای راه هستیم ولی خوشبختانه شروع این جریان در دوره اخیر باعث شد تا مواردی مانند مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها، رابطه انسانی در طرح‌ها، مقیاس انسانی و ... در دستورکار طرح‌ها و پروژه‌ها قرار گرفته و جایگاه انسان در آن‌ها مهم جلوه داده شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: درحقیقت باید ببینیم هدف ما در آخر کار اعلام معیارها و شاخص‌های تعداد پروژه‌ها بوده یا میزان افزایش رفاه، امنیت، و شادی مردم است؟ اگر هدف ما پروژه است که قطعا می‌توانیم تعداد بسیار زیادی از آن را اعلام کرده و انتشار دهیم ولی وقتی از منظر و مقیاس جایگاه انسان و حقوق و شهروندی به آن نگاه می‌کنیم تمامی معیارها تغییر می‌کند.

به گفته وی موضوع فنی تنها بخش کوچکی از یک موضوع بزرگتر است که باید در چرخه توسعه مورد توجه قرار گیرد.

عضو کابینه دولت یازدهم این تغییر انگار در کشور را امری بسیار سخت و پیچیده قلمداد کرد و افزود: علی‌رغم آنکه بسیاری از افراد در کشور از انقلاب فرهنگی صحبت‌ می‌کنند ولی ما در اکثر موارد تنها شاهد گزارش‌های فنی هستیم تا بحث‌های فرهنگی که خود نشان‌گر غلبه کامل کمیت و تکنیک در تمامی عرصه‌های کشور است.

آخوندی با تأکید مجدد به این نکته که تغییر انگاره از فن و تکنیک به انسان کار بسیار دشواری محسوب می‌شود، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی بسیار تلاش کردیم تا این مفهوم را در دستور کار اصلی خود قرار دهیم، هرچند که ابتدا زبان مشترکی در حوزه نداشتیم. در آن زمان همه تنها به دنبال اجرای پروژه و موارد فنی و طراحی بودند ولی خوشبختانه امروز به تدریج شاهد آن هستیم که بخشی از گزارش‌های ارائه شده از سوی مسئولان و مهندسان به حقوق شهروندی اختصاص یافته است.

توجه به حقوق شهروندی دغدغه وزارت راه و شهرسازی

وی همچنین ادامه داد: ما مدعی آن نیستیم که کار در حوزه حقوق شهروندی در وزارت راه و شهرسازی کاملا اصلاح شده ولی می‌توانیم بگوییم که حداقل این مسئله به یک دغدغه تبدیل شده است و از سویی دیگر ما همچنان در این حوزه به دنبال پیامدها و پیگیری مسائل مرتبط با آن هستیم.

ضرورت توجه به مفهوم شهروند

این مقام مسئول در تشریح مفهوم شهروند نیز در جامعه بیان کرد: مفهوم شهروند از ابعاد دیگر مورد توجه ما در حوزه حقوق شهروندی به شمار می‌رود، بدون شک شهروند به معنای حس تعلق به یک سرزمین، تاریخ و جغرافیا بوده و تنها یک موضوع اعتباری محسوب نمی‌شود.

به گفته وی قطعا شهروندی که با حس تعلق ارتباط وسیعی دارد برای سرزمین و محل زندگی خود نیز دارای حس تکلیف، حقوق، فداکاری و ... خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود ضمن تأکید براین مطلب که توجه به مسئله شهروندی بدون توجه به حس تعلق امکان‌پذیر نخواهد بود گفت: با توجه به همین دلیل در کنار بحث حق شهروندی به بحث دیگری تحت عنوان بازخوانی اندیشه ایران‌شهری توجه کردیم، قطعا اگر ما می‌گوییم ایرانی هستیم بدان معناست که برای ایران و متعلق به آن هستیم ولی به واقع مفهوم این جمله چیست؟ آیا تنها مربوط به جغرافیای زندگی ما بوده و یا به سبک زندگی، تفکر، دانش و بسیاری بحث پیچیده دیگر نیز برمی‌گردد؟

آخوندی در این‌باره ادامه داد: این مسئله در حوزه‌های دیگر نیز مانند حوزه‌های معماری، شهرسازی، همکاری، سازگاری، یکپارچگی اجتماعی، روابط اجتماعی و حوزه شهری نیز به همین شکل خواهد بود.

وی در ادامه این سخنان خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم که باید همانند ایرانی هزار سال پیش شویم ولی تأکید داریم که کشورمان از تاریخی برخوردار است که نمی‌توان از آن گذشت. قطعا در این مدت با مفاهیم مدرنی آشنا شدیم که در طول تاریخ وجود نداشته، مسئله مهم آن است که در زمان کنونی چگونه با این مفاهیم سازگار شویم.

رویارویی اندیشه مدرن با بستر هویت ایرانی

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به این مطلب که امروز ناسازگاری‌های بسیاری ناشی از رویارویی اندیشه مدرن و بستر هویت ایرانی در کشور دیده می‌شود گفت: ناهنجاری‌های اجتماعی، کج‌رفتاری‌ها، شلختگی شهرسازی و ... نمونه‌های بارزی از این ناسازگاری‌ها به شمار می‌روند.

این مقام مسئول در ادامه حقوق شهروندی و بارمعنایی ایران و ایران‌شهری را دو حوزه مورد پیگیری و توجه وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم دانست و گفت: زنان از دو منظر گفته شده پرچالش‌ترین حوزه رویارویی ایران با مدرنیته محسوب می‌شوند، از آنجا که تغییرات اجتماعی گسترده‌ای در حوزه زنان در این دوره اتفاق افتاده است مشکلات این حوزه قابل مقایسه با حوزه‌های دیگر نیست بنابراین مجبوریم تا با عمق بیشتری به بازخوانی آن بپردازیم.

بازخوانی حقوق شهروندی و امور زنان

آخوندی همچنین اظهار کرد: بدون شک این بازخوانی باید از بحث‌های تکنیکال کوچک مانند حوزه حمل و نقل، سکونت، طراحی شهری و ... آغاز شده و تا بحث‌های بزرگتر مانند قدرت و نحوه حضور بانوان در این حوزه ادامه داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا پیش از این در سطح دستگاه‌ها تنها در حد اهدای جوایز و هدیه به بانوان توجه می‌شد ولی به واقع به نظر می‌رسد که باید فراتر از این حد به آن‌ها توجه شود و قطعا بحث زنان باید در بستر پیچیده‌تری مانند حق زن به حمل و نقل، شهر و مسکن مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما هیچ ادعایی مبنی بر اینکه اقدامات جدیدی انجام داده‌ و موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌ایم نداریم، فقط می‌توانیم بگوییم تا حدی متوجه صورت مسئله شده و از کاستن این مسئله در حد یک بحث ظاهری خارج شده‌ایم.

این مقام مسئول ضمن بیان این مطلب که امید داریم این نوع از تفکر به بیرون از وزارت راه و شهرسازی راه یافته و در دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر نیز دیده شود گفت: قطعا تا زمانی که همه افراد در تمامی ردیف‌های شغلی به مسئله حقوق شهروندی توجه نکنند اینگونه مشکلات دیده می‌شود.

به گفته عضو کابینه دولت تدبیر و امید اگر این مسئله در دستور کار ملت قرار نگیرد، کار از منظر دولت به صورت کاری شکلی و ظاهری دیده می‌شود.

وی گفت: امید دارم که به کمک همه متخصصان و شما مشاوران محترم بتوانیم مسئله حقوق بانوان را مورد بازخوانی کلی قرار داده و شاهد سازگاری در این حوزه باشیم.

آخوندی با بیان این نکته که عدم حل مشکلات گفته شده و رفتارهای ناسازگار می‌تواند جامعه را متلاشی کند گفت: درست است همه سیاستمداران معتقدند باید به سمت بنیان خانواده برویم ولی باید توجه کنیم که همین امر نیز از طریق بازخوانی حقوق شهروندی و امور زنان ممکن می‌شود، قطعا اگر بدین طریق عمل نشده و مشخص نشود که چه اتفاقی در نحوه حضور زنان در جامعه و رویارویی با مدرنیته در حال رخ دادن است نتیجه‌اش همین مشکلات و بزه‌های موجود در کشور خواهد شد.

نظر شما