شناسهٔ خبر: 37892 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد؛

محیط‌زیست اولویت برنامه ششم توسعه/ تاکید بر تلاش دولت یازدهم در احیای دریاچه ارومیه/ تشریح راهکارهای دستیابی به کاهش انتشار گازهای‌گلخانه‌ای

محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه پیش از برنامه ششم توسعه نیز دولت یازدهم اقدامات موثری را در حفاظت از محیط‌زیست انجام داد، گفت: اگر امروزه، دریاچه ارومیه و احیای آن را داریم به دلیل مجاهدت‌ها، پیگیری‌ها و تلاش‌های دولت یازدهم است که با مدیریت، تزریق منابع مالی به رغم تنگناهای مالی سبب شد تا دریاچه ارومیه احیا شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در کنفرانس بلندپایه اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا که ۱۰ اردیبهشت ماه در مرکز همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و تعدادی از میهمانان و مدعوین اتحادیه اروپا برگزار شد، گفت: برنامه‌های توسعه در ایران از سال ۱۹۵۰ یعنی جنگ جهانی دوم و تقریبا همزمان با آغاز اجرای برنامه‌های توسعه در سایر کشورها آغاز شد.

نوبخت با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ برنامه توسعه میان مدت ۷ و ۵ ساله در کشور اجرایی شده است، افزود: پنج برنامه توسعه کشور، پیش از انقلاب و با وقفه ۱۰ ساله، پنچ برنامه توسعه نیز پس از انقلاب در ایران، اجرا شد که بیش از یک ماه است که برنامه یازدهم توسعه در کشور اجرایی شده است که ما از آن به عنوان برنامه ششم توسعه پس از انقلاب، یاد می‌کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری در بیان تفاوت برنامه ششم توسعه پس از انقلاب با دیگر برنامه‌های توسعه، گفت: محور، موضوع و اولویت برنامه‌های توسعه، عمدتا صنعت و توسعه زیرساخت‌ها برای پیشرفت و توسعه کشور بود اما در این برنامه، ضمن آنکه ما رشد ۸ درصدی را در اقتصاد کشور دنبال می‌کنیم اما محوریت برنامه ششم توسعه، محیط‌زیست است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: مانند همه جای دنیا در ایران نیز برنامه های توسعه در دوره های قبل، به دنبال گسترش زیرساخت ها و آماده کردن برای دستیابی به رشد اقتصادی بالا بود که همواره نیز توسعه واژه تخریب را هم به همراه داشت.

نوبخت گفت: خوشبختانه تخریب محیط زیست پس از ۱۰ برنامه از آغاز تاکنون، متوقف شده است تا بتواند آن تخریب‌هایی که طی ۱۰ برنامه قبل به کشور و محیط‌زیست وارد شد را جبران کند.

وی تصریح کرد: به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه از زحمات و خدمات سرکارخانم معصومه ابتکار که نقش بارزی در اینکه برنامه محیط‌زیست به عنوان یک محور مهم در برنامه ششم توسعه باشد، قدردانی می‌کنم.

نوبخت گفت: برنامه ششم توسعه با چهار هدف کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی، جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط‌زیست و  منابع‌طبیعی و همچنین احیای آنها، حفاظت از احیای تنوع‌زیستی کشور و نهایتا حکمرانی خوب محیط‌زیست طراحی شد که بیش از یک‌ماه است از آغاز اجرای آن می‌گذرد.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: در کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی که مهمترین هدف از چهار هدف تعیین شده با موضوع حفاظت از محیط‌زیست در برنامه ششم توسعه است چهار راهبرد و استراتژی دنبال می شود که شامل توسعه اقتصاد کم کربن، توسعه فناوری های سبز، بهبود کیفیت آب و هوا و کنترل انتشار گازهای گلخانه ای است.

وی یادآور شد: سند اقدام مشارکت یا مشارکت بافت مالی کشور در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه ای پیش تر با پیگیری سرکارخانم ابتکار به تصویب هیات وزیران رسید.

نوبخت گفت: ما امروز برای کنترل انتشار گازهای گلخانه ای از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، سال به سال، اهداف کمّی مشخص کرده ایم که دقیقا در پایان هر سال باید چه میزان از آلاینده‌ها، کاهش پیدا کند. به همین منظور نیز هفت برنامه در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است.

وی هفت برنامه اتخاذ شده در برنامه ششم توسعه را شامل استفاده از ابزارهای مالی برای کاهش انتشار گازهای‌گلخانه‌ای، توسعه پوشش‌های‌گیاهی برای جذب گازهای‌گلخانه‌ای، توسعه فناوری‌های جذب گازهای‌گلخانه‌ای، توانمندسازی کشور برای جذب مالی بین‌المللی، بازنگری در قوانین و مقررات مرتبط با اعطای کمک سازمان‌های بین‌المللی، اعطای وام های کم‌بهره از سوی دولت ایران به تولید کنندگان جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است و همچنین توسعه فناوری های پاک و غیرآلوده، کنترل مکان‌های دفع پسماندهای شهری به منظور کاهش انتشار گاز متان، شناسایی امکان‌پذیری تزریق گازهای‌گلخانه‌ای در اعماق زمین و در نهایت استفاده از ساز و کارهای قیمتی از جمله مالیات بر کربن برای کاهش انتشار گازهای‌گلخانه‌ای عنوان کرد.

نوبخت تاکید کرد: از منظر بودجه، صراحتا اعلام می‌کنم که دستیابی به چنین اهداف بالایی که در برنامه ششم توسعه برای محیط‌زیست در نظر گرفته شده، بدون مشارکت بین‌المللی قابل‌تحقق نیست و برای توسعه به منابع بین‌المللی نیاز داریم و این انتظار را نیز ایران از جامعه بین‌المللی دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای اینکه بتوانیم این هفت سیاست را در برنامه ششم توسعه اجرایی کنیم اقدامات اجرایی را که در پیش گرفته‌ایم شامل تدوین استانداردهای انتشار گازهای‌گلخانه‌ای، روزآمدکردن استانداردهای انتشار گازهای‌گلخانه‌ای، استفاده از ساز و کارهای اقتصادی برای کاهش انتشار و از جمله مجوزهای قابل‌مبادله است. تسهیل واردات فناوری‌های کاهش انتشار گازهای‌گلخانه‌ای از دیگر اقدامات اجرایی ما است.

وی با اشاره به اینکه پیش از برنامه ششم توسعه نیز دولت یازدهم اقدامات موثری را در حفاظت از محیط‌زیست انجام داد، گفت: اگر امروزه، دریاچه ارومیه و احیای آن را داریم به دلیل مجاهدت‌ها، پیگیری‌ها و تلاش‌های دولت یازدهم است که با مدیریت، تزریق منابع مالی به رغم تنگناهای مالی سبب شد تا دریاچه ارومیه احیا شود.

نوبخت ادامه داد: هرچند همگی ما از آلودگی هوا رنج می‌بریم اما تعدا روزهایی که کشور از هوای سالم و پاک در دولت یازدهم استفاده کرد سال به سال بیشتر شده است اما هنوز آغاز راه هستیم امیدواریم با مجموعه اقدامات و اهمیتی که موضوع محیط زیست در دولت تدبیر و امید دارد در کنفرانس های آینده از برنامه و سیاست ها سخن نگوییم بلکه از نتایج اجرای برنامه های سخن بگوییم. /

 

نظر شما