شناسهٔ خبر: 37896 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بخارایی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر روز ملی ایمنی حمل‌و‌نقل/ نقش محوری ایمنی راه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری کشورهای جهان/ رویکرد امسال جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها حساس کردن VIP است

محمد بخارایی رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها تصریح کرد: هفتم اردیبهشت امسال که روز تدبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها بود تا یک دغدغه ملی و معضل اجتماعی را به مردم معرفی کند، زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، قرار گرفت.

محمد بخارایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره اهمیت ایمنی در حمل‌و‌نقل و مسئولیت دستگاه‌های ذی‌ربط اظهار داشت: ایمنی مانند سایر فضیلت‌ها حق مسلم مردم است تا هر فرزندی، سرپرست خانواده؛ هر والدینی، فرزند خود و هر زوجی هسمرش را از دست ندهد.  سالانه در حوادث رانندگی حدود ۱۶ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و ۳۱۴ هزار نفر مجروح بر جای می‌ماند که ۱۰ درصد آن معلول و از کار افتاده است. 

وی با بیان اینکه روز ملی ایمنی حمل‌ونقل نیز مانند سایر روزهای ملی زود شب شد، تصریح کرد: این روز، امسال تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا قرار گرفت در حالیکه  روز ملی حمل‌ونقل، روز تدبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها بود تا یک دغدغه ملی و معضل اجتماعی را به مردم معرفی کند.

رئيس هيأت مديره جمعيت طرفداران ايمني راه‌ها تصریح کرد: گاهی دیده شده نمایندگان اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها به دلیل مشغله‌های کاری دستگاه خود به جلسات کمیسیون نماینده می‌فرستند، در تریبون‌ها بر خستگی و خواب آلودگی رانندگان تاکید و توجه می‌کنند در حالی که دستگاه تحت مسئولیت آنها تجهیزات کافی برای ایفای نقش خود ندارند، حتی حاضر نیستند با حضور در کمیسیون مربوطه نیازهای خود را مطرح و مطالبه کنند.

بخارایی ایمنی در حمل‌ونقل را جزئی از وظایف ذاتی و همیشگی همه دست اندرکاران حمل‌ونقل خواند و گفت: رویکرد جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در سال جاری حساس کردنVIP  و مسئولان عالی رتبه به مساله ایمنی حمل‌ونقل است. 

پیروزی پوتین و شیراک در انتخابات مدیون شعارهای کاهش تلفات رانندگی بود

این فعال ایمنی حمل‌ونقل در ادامه بیان داشت: اگر به انتخابات ریاست جمهوری کشورهایی مانند روسیه و فرانسه در گذشته توجه کنیم در میابیم که اشخاصی مانند پوتین و ژاک شیراک، ایمنی را‌ه‌ها و کاهش تلفات رانندگی را جزو شعارهای محوری انتخاباتی خود قرار دادند و بخشی از پیروزی آنها در انتخابات به واسطه رای مردم برای کاهش حوادث رانندگی بود. در حالیکه جای خالی ایمنی در شعارها و وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای کشورمان محسوس است.

بخارایی ادامه داد: این اعداد و ارقام را چطور می‌توان حس کرد تا قانون گذار آگاه شود و شاخص‌ها را تغییر دهد، روسای سه قوه در زمینه ایمنی حمل‌ونقل بیانیه صادر کنند و ایمنی یکی از دستورات جلسه هیئت دولت قرار گیرد و اعضای اصلی کمیسیون ایمنی راه‌ها به غیر از وزیر راه و شهرسازی که همواره در جلسات حضور داشته، شرکت کنند. 

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با تاکید بر اینکه «باید شعار روز بدون حادثه از سوی همه پذیرفته شود»، خاطرنشان کرد: در گذشته با فراخان تجمیع نیروهای راهداری در چند کیلومتر از یک جاده، اقدام به انجام عملیات مختلف نگهداری ‌راه می‌شد تا نظر مردم به مساله راهداری و نگهداری راه با عنوان راهداری محوری جلب شود. از این رو می توان  به منظور جلب نظر مردم به مساله ایمنی راه‌ها،  اقدام به اجرای مانور «ایمنی محوری» در شبکه های شهری و برون شهری در یک روز بخصوص کرد و در حین آن موتورسوارهای بی کلاه و رانندگان متخلف اعم از سبقت غیر مجاز، نبستن کمربند ایمنی و ... را متوقف و تعیین و تکلیف کرد تا مردم با دیدن این صحنه‌ها قوانین و نکات ایمنی را رعایت کنند و شعار بدون حادثه اتفاق افتد.

پیشنهاد کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت در هفته ایمنی از ناوگان عمومی شروع شود

وی یادآور شد: پیشنهاد کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای مبنی بر کاهش ۱۰ کیلومتر از سرعت مطمئنه خودروهای عبوری در هفته ایمنی ایده بسیار خوبی است که اگر از خودمان یعنی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شروع شود می تواند میان مردم نیز تسریع یابد.

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در پایان بیان داشت: یکی از بپیشنهادات ما، تشکیل هر یک از جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها در یکی از وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای عضو این کمیسیون است تا مسئولان هر یک این وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برخورد جدی تری در قبال ایمنی حمل‌ونقل داشته باشند.

نظر شما