شناسهٔ خبر: 37902 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در چهارمین همایش تجاری و بانكی ایران-اروپا اعلام کرد:

لزوم تغییر انگاره ملی در تأمین مالی طرح‌های زیربنایی کشور/ ضرورت اجرای شبکه ریلی آسیایی و بازنگری شبکه حمل و نقل ملی/ الزامات مدیریت دارایی‌های عمومی به‌منظور افزایش نرخ بهره‌وری

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم تغییر انگاره ملی در تأمین مالی طرح‌های زیربنایی در کشور بیان کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی به خوبی این موضوع را فهمیده و درك كرده‌ایم كه ادامه مسیر به روش قبلی و یا به عبارت دیگر امكان تامین مالی طرح‌های بزرگ زیرساختی از طریق بودجه امكان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در چهارمین همایش تجاری و بانكی ایران-اروپا در خصوص رویكرد و روش‌های این وزارتخانه در تامین مالی طرح‌های زیربنایی بیان كرد: تغییر بنیادین انگاره ملی در خصوص روش‌های تامین مالی طرح‌های زیربنایی مهم‌ترین و اصلی‌ترین رویكرد ما در این دوره وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود. ما قصد داریم تا از طریق این همایش ضمن تشریح این رویكرد و همچنین اقدامات انجام شده در این عرصه از شما نیز كمك بخواهیم تا در این مورد گفت و گو كرده و ما را در ادامه مسیر یاری فرمایید چراكه قطعا بدون این تغییر انگاره، تامین مالی طرح‌های زیربنایی كار بسیار سخت و دشواری خواهد بود.

آخوندی در ادامه افزود: ما در وزارت راه و شهرسازی به خوبی این موضوع را فهمیده و درك كرده‌ایم كه ادامه مسیر به روش قبلی و یا به عبارت دیگر امكان تامین مالی طرح‌های بزرگ زیرساختی از طریق بودجه امكان‌پذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر نقش بسیار مهم، ژئوپلیتیك و ژئواکونومیک ایران در منطقه بیان كرد: وقتی می‌گوییم كه ما در چهارراه جهان قرار داریم، كسی كه مدیریت این چهارراه شرقی-غربی و شمالی – جنوبی را برعهده دارد تنها دارای یک موفقیت طلایی نیست بلکه این مسئله برای او آورنده یک مسئولیت بین‌المللی و توسعه‌ای در سطح منطقه و جهان خواهد بود، مسئله‌ای که ما در وزارت راه و شهرسازی به خوبی به آن واقف بوده و همچنین آن را مبنای کار خود قرار داده‌ایم.

این مقام مسئول در ادامه با تأکید براین نکته که ما موظفیم برای توسعه روابط با جهان بیرون شبکه ریلی آسیایی را در کشور ایجاد کنیم گفت: رویکرد ما در این مسیر بسیار فراتر از آن است که بخواهیم تنها به ساخت ریل بین شهرهای ایران بپردازیم، ما در وزارت راه و شهرسازی تصور می‌کنیم که این شبکه باید در تمامی منطقه تکمیل شود، ما منطقه آسیا را به عنوان یک منطقه یکپارچه درنظر گرفته و اعتقاد داریم که باید نقش و سهم خود را در آن به طور کامل ایفا کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم معتقد است که آسمان ایران باید آسمان صلح و امنیت برای عبور بین‌المللی در منطقه باشد گفت: اگر بخواهیم آسمان ایران را در طرح مدیریت آسمان ایران‌شهر به فضایی برای ترانزیت عبوری دنیا (چه از لحاظ ترافیکی که از سوی چین و هند به سمت استرالیا برقرار است و چه از لحاظ ترافیک‌های جنوب به شمال) تبدیل کنیم، وظیفه داریم در طراحی و اجرای مسیرهای هوایی و همچنین ناوبری ماهواره‌ای براساس آخرین استانداردهای بین‌المللی عمل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی باتأکید براینکه مأموریت ما در حوزه‌های دیگر حمل و نقلی ازجمله ناوگان دریایی نیز به همین شکل است گفت: فراتر از تمامی این بخش‌ها به طور جداگانه، بحث حمل و نقل چندوجهی است، حمل و نقلی که بین تمامی حوزه‌ها به صورت یکپارچه عمل کرده و حوزه هوا، دریا، ریل و جاده را به یکدیگر متصل کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین با بیان این مطلب که این سخنان تنها لیستی از آرزوها در این حوزه نبوده و قطعا لیستی از مسئولیت‌های ما در این بخش به شمار می‌رود گفت: این اقدامات نیاز به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و زیرساختی نرم دارد تا بتواند این ارتباط را افزون بر زیرساختی سخت فراهم کرده و اعتماد لازم برای کشور در سطح جهان را به وجود بیاورد.

آخوندی در ادامه اضافه کرد: من در این جلسه می‌توانم این اطمینان را به ملت ایران و تمامی نمایندگان حاضر در این جلسه از سایر کشورهای جهان بدهم که ما در این دولت بر مبنای حفظ منافع ملی، مسئولیت بین‌المللی خود را درک کرده و به همین خاطر طرح‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و توسعه را در سه سطح ملی، منطقه ای و بین‌المللی طبقه‌بندی کرده‌ایم.

بازخوانی شبکه حمل و نقلی کشور با کمک حوزه تمدن ایران‌شهری

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که ما در سطح ملی دنبال آن هستیم تا شبکه حمل و نقلی ایران و ظرفیت‌هایش را با ۱۰ کریدوری که طی این چهار سال تعریف کرده‌ایم مورد بازنگری اساسی قرار دهیم گفت: همچنین در سطح منطقه‌ای به بحثی تحت عنوان حوزه تمدن ایران‌شهری معتقد بوده و فکر می‌کنیم که این حوزه ایران‌شهری کشورمان حوزه ای به شمار می‌رود که همواره طی هزاران سال گذشته صلح، امنیت و فضایی را برای گفتگو در منطقه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با تصور می‌کنیم که با تکیه بر این حوزه تمدنی نه فقط در بخش ذهنی بلکه در حوزه مبادلات تجاری و زیرساختی می‌توانیم تمامی روابط و شبکه منطقه‌ای را مورد بازخوانی قرار دهیم.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه ما در حوزه تمدنی که هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی بر مبنای آن زیرساخت‌های خود را مورد بازخوانی قرار داده است بیشتر به عنوان کانون ارتباط و تعهدی که به کشورهای منطقه داریم نگاه می‌کنیم گفت: ما در این مسیر به دنبال شتاب بخشیدن به ارتباط خود با تمامی همسایه‌ها و کشورهایی که در این حوزه تمدنی قرار دارند هستیم، ما قطعا از توسعه و آبادانی افغانستان و پاکستان خوشحال شده و از ارتباط با کشورهای آسیای میانه خشنود بوده و به دنبال برقراری ارتباط با آن‌ها هستیم.

عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: بنابراین نگاه ما در این حوزه صرفا نگاه سیاسی و امنیتی نبوده و توسعه شبکه تجارت و حمل و نقل در حوزه تمدن ایرانی را به همراه خواهد داشت.

آخوندی همچنین درخصوص اندیشه ایران‌شهری بیان کرد: قطعا این اندیشه فراتر از یک سخن فرهنگی است، هرچند که مبنای آن ادبیات، فرهنگ، اندیشه، زبان و یک  علاقه و تجربه تاریخی مشترک است ولی افزون بر آن ما در این دوره فکر می‌کنیم که این اندیشه باید در حوزه تجارت و توسعه شبکه حمل و نقل ایجاد شود.

ایجاد تعادل پایدار در سیستم تأمین مالی و هزینه

وزیر راه و شهرسازی سطح جهانی و توسعه بخش‌های بین‌المللی را حوزه دیگری از رویکردهای این وزارت‌خانه اعلام کرد و افزود: وقتی می‌خواهیم تصویر و مفهوم انگاره وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسئولیت و تجارت را ترجمه کرده و بازگردان آن را در حوزه مالی و اجرایی شاهد باشیم،‌ اولین بحثی که با آن روبه‌رو می‌شویم این است که باید بتوانیم نوعی تعادل پایدار را در سیستم تأمین مالی و هزینه ایجاد کنیم.

وی در این‌باره اضافه کرد: قطعا قصد نداریم در این حوزه شعار داده و با سخنانی گمراه کننده، عده‌ای را به دنبال خود به راه بیندازیم بلکه می‌خواهیم از اقدامات شدنی و ممکن در این عرصه صحبت کنیم، اما نکته مهم ان است که مبنای عملیاتی شدن تمام این مباحث واقع‌نگر بودن است.

به گفته وی باید در این مسیر واقع‌نگر بود تا بتوان تأمین مالی پایدار را با نظام بهره‌برداری پایدار از طرح‌های زیربنایی مرتبط ساخت.

این مقام مسئول در ادامه حرکت به سمت انواع سیستم‌های مشارکت بخش خصوصی در حوزه ملی و بین‌المللی را را اولین گام مؤثر در این مسیر قلمداد کرد و افزود: کسانی که تجربه همکاری با ایران را در سنوات گذشته داشته‌اند، می‌دانند که ما از دهه ۶۰، قانونی را مبنی بر جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه زیرساخت‌ها داشته‌ایم، این قانون تا کنون به حوزه ساخت آزادراه‌ها محدود شده بود ولی ما در انگاره جدید خود طی این دوره، آن را به انواع مدهای حمل و نقلی بسط داده و مبنای خود را در ساخت و توسعه فرودگاه، بنادر، ریل و آزادراه‌ها، مشارکت با بخش خصوصی قرار داده‌ایم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: بنابراین آن بازاری که ما برای مشارکت بخش غیر دولتی در حوزه توسعه زیرساخت عرضه می‌کنیم تمام چهار بعد حمل و نقل را در بر می‌گیرد، ما این مطلب را تنها به عنوان بیان یک فرصت مطرح نمی‌کنیم بلکه نمونه‌های عمل شده و اجرایی ان را در دست داریم.

به گفته وی فرودگاه شیراز با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیارد تومان، احداث ترمنیال سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان (که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید)، توسعه بندر چابهار با ۴۰۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و احداث خط آهن کرمان – سیرجان نمونه‌ای اجرایی این اقدامات به شمار می‌روند.

آخوندی همچنین تأکید کرد: این بحث فقط یک اندیشه نیست بلکه انچه که عرضه می‌کنیم یک نظام عمل شده بوده که راجع به اجزای سیستم‌های تأمین مالی، قراردادی و حقوقی آن فکر کرده و قرار دادهایی بر این مبنا را به امضا رسانده‌ایم، ما بدون شک در بحث مشارکت تنها به فکر احداث نیستیم بلکه تصور می‌کنیم تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری را کلا می‌توانیم از طریق مشارکت بخش خصوصی انجام دهیم. لذا دو پروژه جدید را اماده کرده و در جلسه هیئت وزیران به زودی به تصویب می‌رسانیم تا بتوانیم تعمیرات اساسی آزادراه‌ها را توسط بخش خصوصی انجام دهیم.

ضرورت تغییر انگاره در استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری 

وی با تأکید براینکه این روش تنها مربوط به حوزه آزادراه‌ نبوده و در حوزه‌های دیگر مانند ناوگان نیز مطرح است گفت: ایران سرزمین فرصت‌هاست ولی برای آنکه این فرصت‌ها تحقق پیدا کند بیش از هز چیز دیگری نیاز به تغییر انگاره احساس می‌شود. من هر زمان به این موضوع فکر کرده و به افق پیش روی ملت ایران نگاه می‌کنم هم خوشحال می‌شوم و همچنین به خود می‌لرزم، چراکه می‌بینم چه حجم کاری باید برای تحقق این فرصت‌ها صورت گیرد و چه نیازی برای ایجاد ثبات و پایداری در حوزه سیاست‌گذاری ملی احساس می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این مطلب که در حوزه ناوگان، دنیای وسیعی از فرصت برای مشارکت ملی و بین‌المللی وجود دارد گفت: تا سال گذشته در حوزه ریل واگن‌هایی با عمر ۶۴ سال در حال تردد بودند، ناوگانی که برای چیزی حدود ۱۳ هزار کیلومتر شبکه راه‌اهن در کشور است، اگر قرار باشد شبکه ریلی ما به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش پیدا کند  (که باید این امر اتفاق بیفتد) و همچنین ضروری باشد که ما با کشورهای همسایه رفت و آمد ریلی ایمن و مطمئنی را برقرار کنیم و همچنین قرار باشد بخش عمده‌ای از بار کلانشهرها از جاده به ریل منتقل شود افزون بر نوسازی نیاز به توسعه چندین برابری حجم ناوگان در این بخش داریم.

به گفته این مقام مسئول درحال حاضر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تردد روزانه بین تهران و حومه وجود دارد که آشکار است انجام آن از طریق خودرو کار بسیار عبث و بیهوده‌ای محسوب می‌شود، لذا در این عرصه نیز نیاز به یک بازنگری کلی در سیستم حمل و نقل عمومی در تهران و حومه احساس می‌شود.

عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: به دلیل وجود همین نیاز، ما در برنامه ششم توسعه خواستار تأسیس شرکتی تحت عنوان شرکت حمل و نقل راه‌اهن حومه‌ای شدیم تا ضمن انجام این بازنگری به تدریج سهمی از حمل و نقل جاده را به حومه منتقل کنیم، قطعا این کار به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت و ناوگان نیاز داشته و اساسا تغییر کلی را در رفتار مصرف کننده وشهروندان در انتخاب مدل حمل و نقلی در کشور به وجود خواهد آورد که تنها مخصوص تهران نبوده و تمامی کلانشهرها را در بر می‌گیرد.

آخوندی همچنین درباره نوسازی ناوگان نیز بیان کرد: وقتی از نوسازی ناوگان صحبت می‌شود در حقیقت راجع به اعداد بسیار بزرگ بحث می‌کنیم، بدون شک باب اندیشه در دوره‌ای نسبتا طولانی در دهه گذشته دچار اختلالات کلی بوده و مشکلات بنیادی در حوزه برنامه‌ریزی را دربر داشته است که برای عبور از آنها نه تنها با مشکلات بزرگی از جهت مسائل ایجاد اجماع در داخل کشور مواجه هستیم بلکه با انواع پارازیت‌هایی که توسط همان گروهی که این مشکلات رابرای ما ایجاد کردند نیز به صورت مکرر در ادامه مسیر برخورد می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه با وجود تمامی مشکلات ما مصمم هستیم تا راه توسعه را بپیماییم گفت: این بحث در حوزه ناوگان جاده‌ای نیز دیده می‌شود، درحال حاضر ۴۸۰ هزار کامیون در کشور فعال هستند که بیش از ۱۲۵ هزار مورد آن بالای ۳۵ سال عمر دارند.

وی با اشاره به این نکته که مصرف سوخت این کامیون‌ها قطعا دو برابر کامیون‌های جدید خواهد بود گفت: ضرر این کامیون‌ها به این نقطه ختم نشده و در بخش‌های دیگری ازجمله آلودگی هوا، ایجاد موانع ترافیکی و همچنین مشکلات ایمنی در جاده‌ها دیده می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه طی هماهنگی که با وزارت نفت در این حوزه داشتیم برنامه‌ای را برای نوسازی ناوگان جاده‌ای تنظیم کرده و قرارداد ورود بیش از ۱۶ هزار کامیون جدید را به کشور به امضا رساندیم، مسئله‌ای که قطعا فرصتی خوب و دریایی از کار در حوزه سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

رشد بیش از ۱۵ درصدی مسافر در حمل و نقل هوایی

عضو کابینه دولت تدبیر و امید این نکته را علاوه بر ناوگان حمل بار در حوزه حمل مسافر چه در حوزه شخصی و چه عمومی امری مهم و قابل توجه دانست و افزود: می‌دانید که در بحث ناوگان هوایی نیز وضعیت ما به همین شکل اسفناک است، بازار هوایی ایران چه به صورت محلی و چه بین‌المللی بازار فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود چرا که در همین چند سال گذشته، هرسال شاهد رشد بالای ۱۵ درصدی حجم مسافران هوایی در کشور بوده‌ایم. امری که بزرگی این بازار را در کشور برای ما به روشنی نشان می‌دهد.

آخوندی با بیان این مطلب که قطعا ناوگان هوایی ایران به بیش از ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد گفت: در حال حاضر یک ایرلاین در شمال غرب کشور در حال جابه‌جایی ۶۰ میلیون مسافر است درحالی که ایران ایر ۳.۷ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. آشکار است که این جابه‌جایی مسافر به صورت ناپایدار بوده و سهم ایران است که به دلیل بی‌تدبیری برخی افراد از کشور خارج شده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بازگرداندن این سهم به کشور امری ممکن بوده و ما قطعا این اقدام را انجام خواهیم داد گفت: قطعا با اجرای برنامه نوسازی که بخش اول آن را با خرید ۲۰۰ فروند هواپیما انجام داده‌ایم، ایران را برای ورود به صحنه رقابت جهانی و منطقه‌ای آماده کرده‌ایم.

به گفته آخوندی ما فریب آن را نمی‌خوریم که به دنبال کارهای کوچک رفته و خود را سرگرم منازعات کوچک کنیم بلکه ما به دنبال کسب سهم ایران در منطقه و همچنین ایفای این نقش مهم هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه ما همواره در ناوگان از اعداد و ارقام بزرگ صحبت می‌کنیم گفت: ما در این حوزه راجع به دسترسی به بیش از ۲۸۰۰ واگن مسافری و حدود ۲۸ هزار واگن باری در حوزه ریلی، نوسازی ناوگان جاده‌ای و هوایی به صحبت می‌پردازیم که مفهوم آن برابر با چند ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد بود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص چگونگی تحقق این اقدامات اعلام کرد: قطعا این روش، راه بسیار قابل فهمی است چرا که ما به دست‌آوردهای بشری و توانمندی‌های خود اعتقاد داشته و همچنین به نگاه برون‌گرای خود به امکاناتی که می‌توانیم از بازار جهانی به دست بیاوریم اطمینان داریم  و بنابراین با یک نگاه دورن‌گرا و برون‌نگر این امکان را داریم تا این فرصت را برای مردم ایران به وجود بیاوریم.

تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل، راهی مؤثر برای توسعه شبکه حمل و نقلی کشور

عضو کابینه دولت یازدهم در این باره افزود: ما برای اینکه بتوانیم این بحث و اهداف را محقق کنیم تدابیری را در این حوزه اندیشیده‌ایم که تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل ایران در مباحث ساختاری اولین گام آن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ما در پی آن هستیم تا دارایی‌های حمل و نقل ایران را به عنوان دارایی‌های قابل مدیریت مجدد در این صندوق جمع کنیم بنابراین مهم‌ترین بحث ما در این حوزه مدیریت دارایی‌های عمومی در حوزه حمل و نقل خواهد بود.

آخوندی در ادامه با بیان این نکته که خوشبختانه  مقدمات قانونی این فرآیند به انجام رسیده و براساس طرح موضوع در برنامه ششم توسعه قرار است تا به زودی این صندوق را تشکیل دهیم گفت: با انجام این فرآیند به تدریج دارایی‌های عمومی که در حال حاضر نرخ بهره‌وری آن به شدت پایین است با یک مدیریت مجدد تبدیل به دارایی‌های قابل مدیریت می‌شوند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی تنها دارایی‌های ما در ایستگاه راه‌اهن تهران با ۱۸۰ هزار متر مربع زمین با روش استفاده موجود به عنوان یک ایستگاه قدیمی نرخ بهره‌وری بسیار نازلی دارد که می‌توان با مدیریت  دارایی و بازنگری و مدیریتی جدی نرخ بهره‌وری آن را افزایش داد.

وی همچنین اظهار داشت: قطعا محدوده شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با ۱۳ هزار هکتار وسعت که از ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه تجاری و ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد برخوردار است می‌تواند با مدیریت دارایی از نو تعریف شود، این امکان در همه حوزه‌های سطح کشور ازجمله فرودگاه‌ها، آزادراه‌ها و بنادر نیز از جهت مدیریت دارایی قابل اجرا خواهد بود.

آخوندی در ادامه سخنان خود راهبرد اصلی وزارت راه و شهرسازی در این حوزه را مدیریت دارایی عمومی اعلام کرد و افزود: تصور ما براین است که می‌توانیم با این اندیشه و رویکرد بازرگانی که در دست داریم از دارایی‌های موجود بهره‌وری بیشتری داشته و با حداقل اتکا به بودجه اقدامات بزرگی را انجام دهیم.

این مقام مسئول ادامه داد: من متوجه می‌شوم که این اقدامات در یک فضای سیاسی و با یک سری رقبای عوام‌گرا و پوپولیسم کار سختی است ولی ما خوشبختانه این اطمینان را به خرد ملت ایران داریم که آن‌ها می‌توانند گمراهی را از آگاهی تشخیص دهند.

حرکت به سمت انواع سیستم‌های حمل و نقل با میزان بهره‌وری برتر

عضو کابینه دولت یازدهم حرکت به سمت انواع سیستم‌های حمل و نقل با میزان بهره‌وری برتر را هدف دیگر وزارت راه و شهرسازی در این دوره بیان کرد و افزود: یکی از بحث‌هایی که در برنامه ششم توسعه مطرح و به تصویب رسید تشکیل شرکت راه‌آهن حمل و نقل حومه‌ای برای کلانشهرها بود که مفهوم اصلی آن صرفه‌جویی از میلیون‌ها لیتر سوخت در روز خواهد بود. خوشبختانه مجلس این قانون را دارد که بخشی از میزان صرفه‌جویی به  سیستم توسعه حمل و نقل بازگردد. ما با این سازو کار از ماده ۱۲ قانون رفع موانع کلی استفاده خواهیم کرد تا در توسعه و نوسازی ناوگان از آن بهره ببریم.

آخوندی اتکا به ابزارهای نوین مالی را هدف دیگر این وزارت‌خانه اعلام کرد و افزود: ما برای نوسازی ناوگان هوایی از سیستم لیزینگ بین‌المللی استفاده کردیم، در حال حاضر دو طرح بزرگ در وزاتخانه در دست بررسی است یکی بحث لیزینگ راه‌اهن (ریلی) است تا بتوانیم توسعه شبکه ریلی کشور را از طریق لیزینگ انجام دهیم و فکر می کنیم که می توانیم یک شرکت لیزینگ ریلی در کشور ایجاد کنیم و دیگری لیزنیگ هوایی است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه هردوی این موضوعات می‌تواند ما را در جهت توسعه سیستم حمل و نقلی پیش ببرد گفت: حتما تمام مؤسسات مالی داخلی و بین‌المللی می‌توانند در سیستم لیزینگ به ما کمک کنند.

به گفته این مقام مسئول ساز و کار بعدی که وزارت‌خانه در دستور کار خود قرار داده است استفاده از بازار سرمایه است که استفاده از اوراق مشارکت برای طرح‌های زودبازده مانند تأمین مالی برای نوسازی ناوگان هوایی کاری است که روی آن اقدامات مفصلی انجام شده و هماهنگی‌های لازم با سازمان بورس تمام شده است که انتظار می‌رود هرچه زودتر وارد بازار شود.

وی در ادامه افزود: ما فکر می‌کنیم که امکان اینکه از کمک‌های مؤسسات در داخل و خارج کشور برای این حجم وسیع و گسترده از کار استفاده کنیم فراهم بوده و ما متوجه هستیم که برای انجام این اقدام باید ریسک‌های شما و هزینه مبادله را کاهش دهیم. ما تلاش می‌کنیم ریسک‌های شرکای خود در زمینه قیمت‌گذاری، تأمین مالی و انواع ریسک‌های سیاسی مالی را کاهش داده و با شما همراهی کاملی داشته باشیم.

آخوندی در پایان تأکید کرد: خوشبختانه همکاران من در وزارت راه و شهرسازی از عناصر برجسته حوزه مالی کشور هستند و در خدمت شما هستند تا با گفتگویی مؤثر و سازنده راه را برای توسعه در بحش حمل و نقل، مسکن و شهرسازی باز کینم./

نظر شما