شناسهٔ خبر: 37917 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مافی مطرح کرد

جالی‌خالی مصوبات عمرانی و اجتماعی در کارنامه شورای چهارم/ هوشمندسازی شهری اولویت شورای پنجم/ بخشی از مسئله پلاسکو معلول عدم رعایت قوانین شورای اسلامی شهر بود/ آسیب سیاسی شدن شورای شهر به مدیریت شهری

پروانه مافی نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس تاکید دارد که تخصص گرایی و تحقق شهر هوشمند باید در اولویت کاری شورای پنجم قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پروانه مافی در توضیح عملکرد فعالیت چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و مهم ترین اولویت‌های شورای پنجم شهرگفت: شورای اسلامی شهر تهران  تا پایان سال ۹۵،  هزار و ۹۴ مصوبه داشته که حدودی نیمی از مصوبات یعنی ۵۵۴ مصوبه در مورد مسائل پلاک ثبتی بوده که جهت حل و فصل مشکلات ملکی و مرتبط با شهرداری بوده است.

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رتبه دوم مصوبات مربوط به معرفی اعضای شورای شهر بوده است، تصریح کرد: ۱۰۷ مصوبه به معرفی اعضای شورای شهر اختصاص یافته، ۸۲ مصوبه در رابطه با نرخ خدمات شهری، ۷۵ مصوبه در خصوص نامگذاری معابر، ۷۰ مصوبه در پاسخ به فرمانداری و نهادهای حاکمیتی، ۳۵ مصوبه مربوط به بودجه شهرداری و ۱۵ مصوبه در رابطه با شرکت‌های وابسته به شهرداری و مصوبات داخلی بوده است.

وی افزود: با توجه به این مصوبات،  شورای شهر تهران در حوزه توسعه عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و فناوری اطلاعات مصوبه‌ای نداشته  است و متاسفانه برخی موضوعات در شورای شهر تهران مغفول مانده است.

مافی گفت: بخشی از مسئله پلاسکو مربوط به عدم نظارت صحیح و عدم رعایت قوانین شورای اسلامی شهر بود، از همین علاوه بر ضرورت تصویب مواردی در حوزه فناوری اطلاعات، شورای شهر در حوزه مسال توسعه‌ای هم باید ورود بیشتری داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری توجه پارلمان‌های شهری دنیا به موضوع شهر هوشمند، گفت: تحقق شهر هوشمند نیازمند تامین زیرساخت‌هاست که این زیرساخت‌ها باید از سوی شورای اسلامی شهر تصویب شود، همانگونه که شهرهای پیشرفته و روبه پیشرفت دنیا کمتر به مسائل روزمرگی توجه داشته و امور توسعه‌ای شهر را در اولویت قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: توسعه اجتماعی و فرهنگی از الزامات شهر است اما متاسفانه در دوره‌های قبل کمتر دیده شده است، در حقیقت آنچه امروزه در شورای شهر تهران رایج است برای اداره کلان‌شهرها لازم نیست، از این رو شورای اسلامی شهر تهران به همراه برخی شورای اسلامی تعدادی از کلانشهرهای دیگر باید از برنامه‌های توسعه‌ای و با هدف تحقق شهر هوشمند برخوردار شوند.

مافی تاکید کرد: در شورای پنجم شهر باید افراد متخصص و با تجربه‌ بتوانند اولویت‌ها و مواردی که مطرح شد را برطرف کنند.

تاکید بر تخصص‌گرایی به جای سیاسی‌گری در شورای پنجم/ تخصص می‌تواند کمبود کمی اعضای شورا را جبران کند

وی در ادامه مصوبه مجلس نهم درباره کاهش تعداد اعضای شورای اسلامی شهر و روستا را یادآور شد و تصریح کرد: بر اساس مطالعات تطبیقی شورای برخی شهرها مانند نیویورک اعضای شوراها را بر اساس تقسیمات شهر انتخاب می‌کنند، برای شورای اسلامی شهر تهران نیز ۴۱ عضو برای اداره شهر لازم است اما در شرایط فعلی این مصوبه قانونی لازم الاجراست بنابراین اصلاح قانون برای دوره های بعد را می‌توان در دستور کاری قانونگذاری قرار داد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تخصص منتخبان شورای پنجم شهر گفت: تخصص و تجربه می‌تواند کمبود کمی اعضای شوراها را جبران کند بنابراین باید تلاش شود تا افراد متخصص به شورای اسلامی شهر ورود پیداکنند، البته لازم است در این شرایط از نگاه‌های سیاسی به انتخابات شورای اسلامی شهر پرهیز کرد، چراکه شورای شهر تهران شورایی فنی، تخصصی و اجرایی باید باشد و سیاسی شدن آن به مدیریت شهر ضرر می‌رساند.

نظر شما