شناسهٔ خبر: 37934 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تحقق کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی با توسعه حمل و نقل ریلی/ بهره‌وری در حمل و نقل جاده‌ای و نوسازی ناوگان ریلی و دریایی در دستور کار/ آموزش؛ حلقه گمشده نظام مدیریت‌شهری و شهرداری‌ها

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تعقیب سیاست شهرسازی ریل پایه در وزارت راه و شهرسازی با هدف کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی، گفت: ایران، سابقه بسیار خوبی در حداکثر انطباق با اقلیم و محیط‌زیست را با معماری و شهرسازی در پیشینه خود دارد. اما متاسفانه در حال‌حاضر، نمی‌توانیم بگوییم که از وضعیت خوبی برخورداریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس بلندپایه اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا که ۱۰ اردیبهشت‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست و تعدادی از میهمانان و مدعوین اتحادیه اروپا برگزار شد، گفت: ایران، سابقه بسیار خوبی در حداکثر انطباق با اقلیم و محیط‌زیست را با معماری و شهرسازی در پیشینه خود دارد. اما متاسفانه در حال‌حاضر، نمی‌توانیم بگوییم که از وضعیت خوبی برخورداریم.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در بیان مجموعه اقداماتی که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه شهرسازی و همچنین راه برای حفاظت از محیط‌زیست انجام گرفته است، نکاتی را ارایه کرد و افزود: طبیعتا افزایش دمای زمین و انتشار گازهای‌گلخانه‌ای، تغییراتی را در همه عرصه سرزمین به ویژه در مکان‌هایی که محیط‌زیست انسانی متراکم‌تری را تجربه می‌کردند به وجود آورده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تغییرات آب و هوایی، سیل، ورود ریزگردها، سیل و بروز طوفا‌ های زیاد، سونامی، در مناطقی است که انسان ها زندگی می کنند جزو تغییرات اقلیمی حال حاضر هستند و این تغییرات در کشور ما نیز کاملا محسوس است.

حناچی تصریح کرد: در بخش راه، وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده  است تا با کم‌کردن مصرف سوخت فسیلی از طریق توسعه حمل و نقل ریلی این هدف را تعقیب کند. همچنین، در دولت یازدهم یکی از اهداف اصلی دولت، توسعه حمل و نقل ریلی با همین هدف (کم کردن مصرف سوخت فسیلی) در دستور کار است و در قانون برنامه ششم توسعه نیز برنامه های خاصی در این زمینه به تصویب رسیده است.

وی گفت: بالابردن بهره‌وری در حمل و نقل جاده‌ای و نوسازی ناوگان ریلی و حمل و نقل دریایی نیز در بخش راه، در حال تعقیب است.

معاون معماری و شهرسازی همچنین در ادامه سخنرانی خود به مجموعه اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای حفاظت از محیط‌زیست در شهرها با رویکرد شهرسازی و مسکن پرداخت و گفت: در بخش مسکن، ۳۴ درصد اتلاف انرژی در بخش اداری و خانگی اتفاق می‌افتد که وزارت راه و شهرسازی، از طریق اجرای بهتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در مبحث ۱۹ در حال پیگیری موضوع است.

حناچی ادامه داد: بخش عمده‌ای از انتشار گازهای‌گلخانه‌ای در حوزه شهرهای بزرگ و کلانشهرها رخ می‌دهد. در حال‌حاضر نیز با پدیده جدیدی تحت‌عنوان جزایر گرمایی در کلانشهرها مواجهیم که افزایش دما بیش از حد متوسط معمول را در مرکزیت کلانشهرها را به دنبال دارد که شرایط زیست محیطی را حادتر می‌کند. به همین دلیل پیدا کردن راه کارهایی برای حل این مشکلات در دستور کار قرار دارد که یکی از آنها توسعه حمل و نقل ریلی و حومه‌ای در حوزه کلانشهرها است که با جدیت در حال پیگیری هستیم.

وی گفت: تقریبا در ۱۰ کلانشهر کشور، توسعه حمل و نقل ریلی با هدف کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها در حال تعقیب است و در برنامه ششم هم برنامه‌های حمل و نقل حومه‌ای به تصویب رسیده است. همچنین، با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی مسئولیت حوزه راه را هم برعهده دارد کاهش ثقل حمل و نقل جاده‌ای و توسعه حمل و نقل ریلی با دو حالت کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی در دستور کار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه انرژی های نو موضوع بسیار مهمی است که هم در کشور به راه افتاده است و هم در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این موضوع با جدیت دنبال می‌شود.

حناچی با یادآوری این مطلب که ایران کشوری است که به جهت روزهای آفتابی و پرتابش، روزهای فراوانی در سال را از نعمت آفتاب بهره‌مند است، افزود: فراوانی روزهای آفتابی و پرتابش مزیت کشور ایران به شمار می‌رود که باید به این موضوع توجه کنیم و همینطور گسترش و استفاده از نیروگاه‌های بادی که خوشبختانه با پیگیری وزارت نیرو در حال تعقیب است.

وی گفت: بالابردن بهره‌وری در حوزه ریلی و جاده‌ای و همچنین، توسعه خودروهای هیبریدی موضوعی بوده که در دولت نیز مصوباتی برای ایجاد مزیت برای ان خودروها دیده شده است و واردات این خودروها به عنوان مزیت به تصویب دولت هم رسیده است.

تشویق توسعه خطوط ریل در شهرهای بزرگ و کلانشهرها در دستور کار

حناچی تاکید کرد: در نهایت، شهرها با اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی انجام داده است به سامان‌تر شده‌اند. تلاش برای تشویق توسعه خط‌های ریل در شهرهای بزرگ و کلانشهرها و استفاده کمتر از خودروهای شخصی و توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار همه شهرهای بزرگ کشور، در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه فضای پیاده در قلب شهر تهران توسعه مناسبی داشته که یکی از اهداف آن توجه به محیط زیست بوده، گفت: توسعه تحقیقات در ساختمان‌های با انرژی‌نو و کم‌مصرف در انرژی، در دستور کار است که در این زمینه نیز نیازمند همکاری جامعه بین‌المللی هستیم. به همین دلیل، باید همکاری مشترکی توسط مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها در توسعه انرژی‌های‌نو و خورشیدی و بادی در دستور کار قرار بگیرد و این موضوعات از جمله موضوعاتی است که همکاران ما در حوزه محیط زیست باید در دستور کار قرار بدهند تا امکان توسعه مشترک و تحقیقات بیشتر فراهم شود.

حناچی ادامه داد: در حوزه آموزش، نظام مدیریت‌شهری و شهرداری‌های ما با این موضوع کمتر درگیر شده‌اند. ما در این حوزه‌ها به شدت نیازمند آموزش و توسعه این نگاه در نظام مدیریت شهری در سراسر کشور هستیم. توسعه آموزش عالی در این حوزه ها قطعا یکی از اهدافی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: اعطای بورس‌های متناسب به دانشگاه‌ها، توسعه این نگاه و آموزش نیروی تربیت‌انسانی و رسته‌های تخصصی آن، طبیعتا از برنامه‌هایی است که در حال تعقیب است.

حناچی با اشاره به اینکه نباید اتکای ایران به درآمدهای نفت باشد و باید از سایر ظرفیت‌های کشور نیز استفاده بهینه‌ای شود، گفت: تلاش می‌کنیم خود را با شرایط جدید منطبق کنیم. خوشبختانه آخرین ممیزی‌های انرژی‌های کشور، نشان می‌دهد که پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و حذف سوبسیدهایی که در بحث انرژی داده می‌شد، کاهش مصرف سوخت‌فسیلی در بخش‌های تجاری و اداری اتفاق افتاده است که این اتفاقات مرهون سرمایه‌گذاری‌هایی است که در بخش صنعت، در سطح گسترده، حاصل شده است. /

نظر شما