شناسهٔ خبر: 38004 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

اتوبان صدر، بلندپروازی‌های شهردار تهران است/ سکوت شورای شهر در برابر فروش پایتخت و سرمایه‌های آن به سوداگران/ واگذاری ثروت‌ شهر تهران در اراضی عباس‌آباد بابت اجرای پلِ صدر و سایر طرح‌ها

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه اجرای اتوبان صدر و تهاتر آن با اراضی عباس آباد بین شهرداری و بانک انصارصرفا بلندپروازی های شهردار تهران است، گفت: پروژه اتوبان صدر، بیش از یک میلیارد دلار هزینه برداشت که هم خود پروژه اتلاف منابع بیت‌المال بود و هم به خاطر تامین‌اش، زمین با ارزش عباس‌آباد؛ زمینی که قلب شهر تهران بود با بانک تهاتر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ در دستور جلسه نخست آن که به پروژه اراضی عباس‌آباد اختصاص داشت و با حضور اعضای اصلی شورا؛ پیروز حناچی دبیر شورا، محمد اسلامی معاون وزیر دفاع، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمدرضا شاملو معاون عمران‌روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی، متصدی معاون محیط‌زیست سازمان حفاظت از محیط‌زیست، هوشنگ خندان‌دل معاون وزیر کشور، مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون وزیر کشاورزی، فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش، زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی، مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران و همچنین نمایندگان بانک انصار و مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد در پاسخ به تغییر رویکرد چمران رئیس شورای شهر، نکاتی را در شورا مطرح کرد.

وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که چرا، چطور و چگونه پای بانک‌انصار به پروژه اراضی عباس‌آباد تهران باز شد خطاب به مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با قرائت این شعر که بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم/ شادی آورد گل و باغ صبا شاد آمد، گفت: اینکه آقای چمران علاقمندند که پروژه اراضی عباس‌آباد به نفع حقوق عمومی باشد برای ما جالب توجه است. اما فکر می‌کنم آقای چمران خیلی دیر به این فکر افتادند زیرا ۱۲ سال است که ایشان رئیس شورای اسلامی شهر تهران هستند و این شهر در این ۱۲ سال، بی‌سامان شده‌است.

  آخوندی تاکید کرد: تهران را شهردار آن به هرچه سوداگر است فروخته و تمام این شهر پر از برج شده و علاوه بر آنکه هویت و معماری آن نابود شده، بخش عمده‌ای از شهر نیز از بین رفته و جزو بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شده است.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تصریح کرد: آقای چمران! خیلی دیر آمدید. و هم اکنون بسیار دیر است. شورای شهر و شما به عنوان رئیس شورا‌ شهر، می‌توانستید جریان این کار را متوقف کنید اما دست روی دست گذاشتید و امروز شهرهای ما به این وضعیت دچار شده‌اند. هم اکنون ببینید چه بر سر شهر آمده است؛ در شهر نه  می‌شود راه رفت، نه می‌شود زندگی کرد و نه می‌شود نفس کشید.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: آقای چمران! آن زمان که این زمین طلا (اراضی عباس‌آباد) را بابت پروژه‌های بی‌حاصل تهاتر می‌کردند، چرا اقدامی نکردید؟ حداقل جلوی پروژه اتوبان صدر را می‌گرفتید که به عنوان پروژه خودرو محور تمامی حقوق شهروندی را از بین برده است.

آخوندی ادامه داد: پروژه اتوبان صدر، بیش از یک میلیارد دلار هزینه برداشت که هم خود پروژه اتلاف منابع بیت‌المال بود و هم به خاطر تامین‌اش، زمین با ارزش عباس‌آباد؛ زمینی که قلب شهر تهران بود تهاتر شد.

وی تصریح کرد: پروژه‌های شهری باید فقط و فقط در خدمات منافع عمومی و برای نجات شهر تهران باشد و ما در این ۴ ساله دولت یازدهم برای احیای حقوق شهروندی شهروندان جنگیدیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای چمران! برای ورود به این مباحث باید پیش از اینها ورود می‌کردید.

شورای شهر با جدیت و واقعیت مقابل سوداگران بایستد

  وی با طرح این پرسش که اگر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به پروژه عباس‌آباد ورود پیدا نمی‌کرد، این پروژه در قلب شهر تهران چه وضعیتی می‌یافت، با تاکید بر آنکه شخصا نظری درباره این پروژه ندارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی از اینکه شورای شهر تهران روزی رو به‌روی سوداگری بایستد استقبال و حمایت می‌کند. اما تاکید می‌کنم که بسیار مهم است این موضوعات از جنبه جدیت و واقعیت دنبال شود.

سیاستگذار ارشد حوزه شهرسازی کشور، ادامه داد: از اینکه اینقدر دیر از رئیس شورای شهر تهران می‌شنوم که اجرای پروژه‌های شهری باید با هدف انتفاع منافع عمومی باشد بسیار متاسفم. اینکه شهرداری بیاید برای یکسری از طرح‌های بی‌حاصل که نه در طرح جامع و نه در طرح تفصیلی جایگاهی دارد بلکه فقط بلندپروازی‌های شخص شهردار تهران است، تمامی ثروت کشور و شهر را بفروشد بی‌اندازه متاسفم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: متاسفانه باید بگویم که این قبیل اقدامات نه فقط در پروژه عباس‌آباد که در شهر آفتاب هم در حال انجام است.

مصوبه پیشین شورای عالی مبنی بر توقف طرح احداث برج در پروژه عباس‌آباد به قوت خود باقی است

آخوندی ادامه داد: بخشی از شهر آفتاب به بانک‌شهر فروخته شده است و پروژه شهر آفتاب نیز پروژه‌ای شبیه پروژه اراضی عباس آباد است. متاسفانه من هیچگاه ندیدم که شورای شهر در این زمینه ها اقدامی کند و بودجه شهرداری را رد کند.

عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر آنکه در ارتباط با پروژه اراضی عباس‌آباد، فعلا شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه‌ای نخواهد داشت بر ادامه مصوبه قبلی شورای در رابطه با مصوبه فوق تاکید کرد و گفت: ما در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، هیچ سطح و سطوحی را تصویب نمی‌کنیم و با توجه به آنکه مبنای فعالیت ما حمل و نقل عمومی است به هیچ عنوان، حمل و نقل خودرو محور را به تصویب نخواهیم رساند.

  آخوندی ادامه داد: به دنبال آن نیستیم که در اجرای پروژه عباس‌آباد، جذب خودروی جدید داشته باشیم. بلکه تاکید ما بر حمل و نقل عمومی است و محور ما مترو و بحث ریل خواهد بود. حتی گرایش کمینه‌ای به سمت اتوبوس خواهیم داشت و تلاش می کنیم تا خودروی شخصی را تا جایی که امکان دارد کمتر کنیم و بیشینه در اجرای این طرح، مترو و حمل و نقل عمومی است.

ضرورت کنترل طرح اراضی عباس‌آباد در کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

وزیر راه و شهرسازی گفت: مشاور طرح اراضی عباس‌آباد، اقدامات لازم را انجام دهد و طرح را پیش ببرد اما تمامی اقدامات باید در کمیته فنی شماره ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف کنترل شود و همچنان کمیته فنی ۳ هدایت موضوع را برعهده بگیرد.

آخوندی با تاکید بر آنکه مصوبه پیشین اراضی عباس آباد همچنان به قوت خود باقی است، افزود: اهداف ما در اجرای پروژه اراضی عباس آباد ایجاد یک فضای عمومی شهری برای رفع کمبودهای شهر تهران است که برای دسترسی به آن نیازمند حمل و نقل عمومی هستیم.

وی تصریح کرد: در پروژه اراضی‌عباس‌آباد نباید اهداف سوداگرانه و تجاری دنبال شود.

گفتنی است در این نشست مهدی چمران رئیس شورای‌اسلامی شهر تهران در دومین نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی حضور یافت و به رغم جلسات پیشین شورا، خواستار توجه به انتفاع عمومی شهروندان از پروژه‌های شهری و به ویژه پروژه اراضی عباس‌آباد شد. این در حالی است که اراضی عباس‌آباد در زمان تصدی وی توسط شهرداری تهران برای اتمام پروژه پل صدر تهاتر شد.

همچنین در این جلسه، نماینده بانک انصار در پاسخ به این پرسش وزیر راه و شهرسازی که دلایل حضور بانک انصار در پروژه اراضی عباس‌آباد به چه دلیل است؟ گفت که این پروژه یکی از پروژه‌های تحمیلی است و بانک انصار تمایلی به حضور در آن نداشته است.

محمد اسلامی نماینده وزیر دفاع نیز در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد: قرار شد شهرداری تهران ما به ازای ۲۵۰۰ میلیاردتومان، مجوز یکسری اراضی را صادر کند و قرارگاه خاتم الانبیاء نیز برود از بانک ها تامین اعتبار کند و برخی از پروژه هایی که مجوز آن را شهرداری صادر کرده بود را اجرا کند.

اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر، مشکل این است که بانک بخشی از منابعش از بین رفته و به اصطلاح به تله افتاده است و با شرایطی که دارد پیش می آید بازیابی آنها شفاف نیست. /

نظر شما