شناسهٔ خبر: 38021 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت:

به ثمر نشستن یک سرمایه‌گذاری مشترک بندری؛ افتتاح بندر چابهار بعد از انتخابات رياست‌ جمهوری/ بنادر کشور دیگر فقط انبار کالا نیستند

افتتاح مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام خبر افتتاح فاز نخست بندر چابهار در آینده نزدیک، گفت: افتتاح این بندر بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و با حضور مقامات کشورهای منطقه برگزار خواهد شد. خبری که نوید دهنده‌ی به ثمر نشستن یک سرمایه‌گذاری مشترک بندری بین هند و ایران با هدف توسعه سرمایه‌گذاری‌های خارجی- ایرانی در دولت تدبیر و امید است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:فاز یک بندر چابهار بعد از مدت‌ها کش‌وقوس میان شرکای داخلی و خارجی در حال به ثمر نشستن است. کارشناسان معتقدند این مشارکت، باید باز‌کننده باب مراودات بین بخش خصوصی دو کشور ایران و هند در حوزه بندری باشد و اگر کشورمان خواستار افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه بندری است، باید مسیری که تاکنون پیموده شده – یعنی تعامل دشوار بین بخش‌های دولتی ایران و کشورهای خارجی متقاضی سرمایه‌گذاری – اصلاح شود و تمهیدات و اجرای مشارکت با خارجی‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با اعلام خبر افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندرچابهار گفته است:انتخاب پیمانکار این پروژه کار سخت و حساسی است زیرا درآن‌واحد سرمایه‌گذار خارجی باید در کنار اوپراتور داخلی قرار گیرد. از این رو فرایند تبدیل شدن نتیجه کار این دو به ارائه یک کار مشترک ایرانی- خارجی زمان بر بوده و به همین خاطر فرایند ارزیابی به همین دلیل طولانی تر شد.

او خبر داده است که افتتاح این بندر قرار بود با حضور مقامات ارشد کشورهای منطقه انجام شود که طبیعتا نیاز به زمان بندی و برنامه ریزی داشت اما با توجه به مقارن شدن این مراسم با انتخابات ریاست جمهوری به نظر می رسد  بهترین تصمیم موکول کردن این مراسم به بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود. 

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت......

جزئیاتی از آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری هند در بندرچابهار/ موقعیت بی‌نظیر بندر چابهار دلیل سرمایه‌گذاری هندی‌ها

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، گفت: یکی از دغدغه‌های مدیران صنعت هرکشور در حال توسعه که مدیران کشور ما و بخصوص مدیران سازمان بنادر و دریانوردی نیز از این امر مستثنی نیستند، فائق آمدن بر مشکلات تامین مالی پروژه‌ها است.

وی توضیح داد:به بیان دیگر امروزه داشتن منابع زیرزمینی (نفت، گاز و...) و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمیکند، بلکه مدیریت قوی و هوشمندانه ای که بتواند سرمایهگذاران بین‌المللی را برای اجرای پروژه‌های تعریف شده جذب  و دانش و تکنولوژی را وارد کشور کند، فاکتورموثر و تعیین کننده‌ای است.   لذا جلب نظر سرمایه گذاران، نیازمند طراحی  و ایجاد مدل‌های متنوع قراردادی است که یکی از آنها قرارداد ساخت و بهره‌برداری و انتقال یا اصطلاحاً  B.O.T نام دارد که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است.

آقایی ادامه داد:دلیل عمده استقبال به این مدل قراردادی مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسک‌های پروژه (مالی، اجرایی، بهره برداری و...) بوده بطوریکه بیشترین ریسک‌های قرارداد و مدیریت به سرمایه‌گذار منتقل می شود به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان می‌دهند.

بر همین اساس در طول مدت بهره‌برداری از پروژه، بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار و... به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تأسیسات، هزینه‌های ساخت، بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت نموده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و بصورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد. با توجه به دلایل فوق سازمان بنادرو دریانوردی بعنوان یکی از سازمان های پیشتاز در بهره برداری این نوع قراردادها توافقنامه مشارکت دولت هند در طرح و توسعه بندر چابهار را به مدت ١٠ سال و با مدلB.O.T  بر اساس دو منابع تامین مالی طراحی و منعقد کرد که سهم شرکت ایرانی در حوزه صادرات و واردات از درآمدهای حاصله بیشتر بوده و بعد از مدت قرارداد همه تجهیزات خَریداری شده در سرمایه گذاری به مالکیت کشور خواهد شد

بندر چابهار بعد از انتخابات ریاست جمهوری افتتاح می‌شود/ برگزاری نشست سه جانبه کریدور بین‌المللی چابهار در ایران طی ماه جاری

محمد سعید نژاد در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بندر چابهار اظهار داشت: هم اکنون بهره برداران ارزیابی کیفی شده‌اند و ظرف یک یا دو هفته آینده درخواست ارائه قیمت پیشنهادی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح و پیمانکار نهایی پس از ارزیابی قیمت پیشنهادی انتخاب می‌شود.

وی با بیان اینکه «انتخاب پیمانکار این پروژه کار سخت و حساسی است» گفت: زیرا درآن‌واحد سرمایه‌گذار خارجی باید در کنار اوپراتور داخلی قرار گیرد. از این رو فرایند تبدیل شدن نتیجه کار این دو به ارائه یک کار مشترک ایرانی- خارجی زمان بر بوده و به همین خاطر فرایند ارزیابی به همین دلیل طولانی تر شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در این پروژه بیان داشت: در چابهار بخشی از سرمایه گذاری توسط  سازمان بنادر و دریانوردی به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار تحت قراردادی با قرارگاه انجام گرفتهاست، همچنین ۴۰۳ میلیون دلار به طور مشترک از محل صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر و ۱۵۰ میلیون دلار تحت قرار داد میان سازمان و طرف هندی و ۸۵ میلیون دیگر نیز در قالب قرارداد بین ایران و هند به صورت BOT انجا گرفته است که مجموع آن به  حدود ۸۵۰  میلیون دلار می رسد. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه وجود شرکت های داخلی و خارجی در کنار هم در بندر شهید رجایی فرآیند انتخاب اپراتور فاز اول این بندر را طولانی کرد، افزود: فاز سوم بندر شهید رجایی نیازمند سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری است و فاز دوم آن به سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارد.

سعید نژاد با اشاره به زمان افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار گفت: افتتاح این بندر قرار بود با حضور مقامات ارشد کشورهای منطقه انجام شود که طبیعتا نیاز به زمان بندی و برنامه ریزی داشت اما با توجه به مقارن شدن این مراسم با انتخابات ریاست جمهوری به نظر می رسد  بهترین تصمیم موکول کردن این مراسم به بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:  چابهار آماده بهره‌برداری است و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد، بخشی از تجهیزات از محل وجوه نام برده خریداری شده، بخشی دیگر در حال خرید و انتقال و بخشی دیگر در مرحله انعقاد قرار داد قرار دارند. لذا فرایند خرید ما تا پایان سال طول خواهد کشید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات سازمان بنادر در خصوص همکاری با گمرک برای تشکیل پنجره واحد بیان داشت: خوشبختانه هم اکنون با سیستم کنترل از راه دور و ترخیص از راه‌ دور که به صورت مشترک بین سازمان بنادر و گمرک شکل گرفته این سامانه هم اکنون در دسترس همگان قرار دارد و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه‌های تحت اختیار گمرک از این امکانات بهره مند شوند.

وی افزود: سازمان بنادر و گمرک با مبادله اسناد میان خود این فرایند را تکمیل می کنند و صاحبان کالا با مراجعه به گمرک می توانند اقدام به ترخیص کالای خود کنند.

سعید نژاد با اشاره به اخباری مبنی بر خروج شرکت یانگ‌مینگ از بنادر ایران تصریح کرد: طی یک ماه اخیر هیچ یکی از خطوط کشتیرانی اطلاعیه‌ای مبنی بر خودداری از ورود به بنادر ایران اعلام نکرده است و هم اکنون ۱۸ خط کشتیرانی در بنادر ایران حضور دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر میزان روند پیشرفت    اقدامات در فعال سازی کریدور حمل‌ونقل بین المللی چابهار گفت: هم اکنون مراحل قانونی این کریدور در دو کشور هندوستان و افغانستان طی شده و ایران نیز در حال طی کردن همین مراحل است که امدیواریم در ماه جاری اجلاس سه جانبه‌ای را با حضور مقامات سه کشور در تهران و چابهار برگزار کنیم تا این کریدور هرچه زودتر فعال شود.  

ترابری ۳.۸ میلیون نفر سفر در بنادر قشم طی نخستین ماه بهار ۹۶/تخلیه و بارگیری حدود ۶۸۰ هزار تن انواع کالا

سید باقر موسوی با اعلام این خبر گفت: در نخستین ماه از فصل بهار امسال، ۶۷۹ هزار و ۵۰۴ تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شد که از این رقم، ۶۶۹ هزار و ۵۰۴ تن مربوط به مواد غیرنفتی و ۱۰ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص داشت.

وی از جابجایی ۳ هزار و ۱۶۰ تن کالای صادراتی و وارداتی از طریق بنادر این جزیره طی فروردین ماه، سخن به میان آورد و افزود: حجمی بالغ بر ۳۲۳ تن کالای صادراتی و ۲ هزار و ۸۳۷ تن محموله‌های وارداتی طی این مدت جابجا شده که عمده آن مربوط به کالاهای غیرنفتی همچون مواد معدنی، لوازم الکتریکی و لوازم خودرو بوده است.

وی حجم عملیات کابوتاژ کالاهای غیرنفتی در این بنادر را ۶۶۳ هزار و ۲۰۲ تن اعلام کرد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت خط مسافری کیش – قشم در سال جاری اشاره کرد و گفت: در فروردین ماه سال ۹۶ اولین سفر دریایی کشتی کروز از کیش به مقصد قشم حدود ۲۱۱ نفر مسافر جابجا شدند.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون، ترابری ۳ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۹۲۴ نفر سفر در بنادر قشم به ثبت رسید و ۲۷۷ هزار و ۸۱۹ دستگاه خودرو نیز از طریق بنادر پهل و لافت جابجا شد.

ثبت تردد بیش از ۲۱ هزار فروند شناور/تخلیه و بارگیری ۴۶۳ کانتینر

موسوی بیان کرد: طی یک ماهه نخست امسال، تردد ۲۱ هزار و ۶۴۸ فروند شناور به جزیره قشم به ثبت رسید که از این میزان ۴۰ فروند شناور بالای یک هزار تن بوده است.

این مقام مسئول گفت: از این تعداد، ۱۱ هزار و ۱۶۳ فروند شناور باری و ۱۰ هزار و ۴۸۵ فروند شناور مسافری بوده است.  

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم در پایان از تخلیه و بارگیری ۴۶۳ TEU کانتینر در بنادر بهمن و کاوه قشم خبر داد.

تخلیه و بارگیری ۱۰۸ هزار تن کالا در بندر کیش/ رشد ۷۰ درصدی صادرات غیرنفتی در ماه فروردین

احمد شهریاری با اشاره به تخلیه و بارگیری ۱۰۸ هزار و ۳۵۰ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بندر کیش، در نخستین ماه سال ۱۳۹۶، اظهار کرد: از این میزان، ۸۶ هزار و ۹۹۹ تن به کالای غیرنفتی و ۲۱ هزار و ۳۵۱ تن کالای نفتی اختصاص دارد.

وی سهم عملیات مربوط به صادرات غیرنفتی در این بندر را رقمی بالغ بر ۳۵۵ تن با رشد ۷۰ درصدی و حجم واردات این‌گونه کالاها را یک هزار و ۷۹۹ تن اعلام کرد.

مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش از کابوتاژ ۸۴ هزار و ۸۴۵ تن کالای غیرنفتی در این بندر سخن به میان آورد.

شهریاری ضمن اشاره به ترابری ۱۶۳ هزار و ۷۳۹ نفر مسافر از طریق این بندر طی امسال گفت: علاوه بر فعالیت‌های مسافری، ۸۷ هزار و ۷۵۱ نفر، گشت دریایی با شناورهای تفریحی در آب‌های جزیره مرجانی کیش را تجربه کردند که این بخش از فعالیت‌های دریایی طی سال جاری ۳ درصد افزایش داشته است.

وی مجموع تردد شناورها به بندر کیش طی نخستین ماه امسال را یک هزار و ۴۶۱ فروند اعلام کرد و افزود: طی این مدت، جابجایی ۳۵ هزار و ۸۷۸ دستگاه خودرو توسط شناورهای لندینگ کرافت در مسیرهای دریایی جزیره کیش به چارک و آفتاب به ثبت رسید.

واکنش سازمان بنادر به اظهارات تبلیغاتی قالیباف/ ورود ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور دروغ محض است

در بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی که در واکنش به اظهارات محمدباقر قالیباف نامزد دواردهمین انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده،  آمده است، جناب آقای محمدباقر قالیباف یکی از نامزدهای محترم ریاست جمهوری در برنامه تبلیغاتی خود در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران در ساعت ۲۲ روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه، بدون ارائه هر گونه سند و مدرکی اتهام واردات بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق از بنادر کشور را بیان کرد و گفت: «... بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق از بنادر ما وارد می شود... » که این یک دروغ محض است.

این بیانیه می افزاید: آقای قالیباف در اظهارات خود بنادر کشور که یکی از مهمترین مراکز اقتصادی کشور محسوب می شود و همچنین کارکنان آن که در یک دهه گذشته حتی یک مورد محکومیت قانونی در این زمینه ندارند را مورد اتهام قرار داده است.

در بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی کشور تاکید شده است: این گونه سخنان بی پایه و غیر مستند تنها به نفع بنادر رقیب در منطقه خواهد بود که پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) موقعیت خود را متزلزل می بینند.

روابط عمومی این سازمان درخواست کرد برای جلوگیری از تشویش و گمراهی افکار عمومی به این اتهام رسیدگی و برای سازمان بنار و کشتیرانی امکان دفاع از خود در رسانه عمومی فراهم شود.

سازمان بنادرو دریانوردی کشور همچنین با ارسال نامه جداگانه ای به رئیس ستادانتخابات کشور، مراتب تکذیب واعتراض خود به اظهارات تبلیغاتی و بی اساس این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در شبکه اول سیما را اعلام کرد.

بنادر کشور دیگر فقط انبار کالا نیستند/ برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی عملیاتی است

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت:برنامه‌هایی که بعد از برجام برای‌ حمل و نقل دریایی در بنادر و هم‌چنین حمل و نقل هوایی در فرودگاه‌ها اجرا شد توانست تا حد زیادی رونق از دست رفته را به بنادر و فرودگاه‌های کشور باز گرداند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به بنادر کوچک همزمان بابنادر بزرگ به عنوان برنامه مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی توانست یکبار دیگر نیم‌نگاهی به معیشت از دست رفته ساکنان شهرهای بندری کوچک داشته باشد، گفت: حمل و نقل بار و هم‌چنین مسافر دریایی در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است و بنادر ما توانستند با خطوط دریایی و لاینرهای بزرگ ارتباط داشته باشند. با این حال گله اصلی ما از عدم به کارگیری نیروهای بومی در فرصت‌های شغلی ایجاد شده در بنادر است که اگر این موضوع نیز در برنامه‌های اصلی دیده شود بسیاری از مشکلات باقی مانده خود بخود حل خواهد شد.

وی خواستار استفاده از ظرفیت نیروهای بومی در بنادر کشور شد و گفت: استفاده از نیروهای استان‌های دیگر ذائقه مردم جنوب را تلخ کرده است. اینکه در بندر بزرگی مثل بندر شهید رجایی که امروز دارای ظرفیت بسیار بالایی است نیروهای غیربومی مشغول کار باشند نمی‌تواند قابل درک باشد.

مرادی تاکید کرد امروز صنایع دریایی و حمل و نقل دریایی ما در مسیر درست قرار گرفته است و دیگر بنادر ما انبار صرف کالا نیستند.

وی ایجاد زیر ساخت‌ها در حوزه معدن، نفت و...  را امتیازهای این دوران خواند و ادامه داد: در حوزه راه در استان هرمزگان عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد که به این دوران مربوط نمی‌شود و ریشه آن در بی‌برنامگی‌هایی است که در طول سال‌های گذشته وجود داشته است. هنوز ۶۰ درصد از راه‌های استان خاکی است و رسیدگی به این مشکل را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده‌ایم.

نظر شما