شناسهٔ خبر: 38078 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

خادمی در جمع خبرنگاران:

بهره‌برداری از راه‌آهن رشت تا مرداد امسال/ اتصال دریای خزر به خلیج فارس با ریل/ تکمیل شبكه كریدور شمال به جنوب با اتصال ریل انزلی به آستارا

خیرالله خادمی مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور از بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین- رشت تا مرداد امسال خبر داد و گفت: تنها ۶۳ كیلومتر از عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن قزوین- رشت باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی خيراله خادمی مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل كشوری كه به همراه وزیر راه و شهرسازی برای بازدید از پیشرفت كار پروژه راه‌آهن قزوین-رشت به استان قزوین سفر كرده این در جمع خبرنگاران از اولویت دولت برای تكمیل ریل قزوین-رشت خبر داد گفت: در حال حاضر ۳ هزارو ۵۰۰ كیلومتر  عملیات ریل‌گذاری در كشور در حال اجرا داریم كه با اولویت‌بندی دولت در ۵ استان در حال انجام است.

وی گفت: استان همدان یكی از این ۵ محور اصلی بود كه چندی پیش به شبكه ریلی وصل شد و اكنون مردم می‌توانند با قطار به همدان بروند. كرمانشاه به عنوان دومین استان نیز تنها ۶۸ كیلومتر از ریل‌گذاری آن باقی مانده است و در استان گیلان نیز ۶۳ كیلومتر ریل‌گذاری باقی مانده است تا بتوانیم قطار را از قزوین به رشت برسانیم.

خادمی افزود: در آذربایجان‌غربی نیز ۶۲ كیلومتر از ریل‌گذاری مسیر انتخاب شده باقی مانده است و در تلاش هستیم تا آخر تیرماه قطار را به ارومیه برسانیم.

این مقام مسئول توضیح داد كه به طور كلی ۹۵ درصد از عملیات زیرسازی این ۵ محور ریلی مهم كشور انجام شده است و گفت: از مجموعه ۸۳۷ كیلومتر ریل‌گذراری برای این ۵ مركز چیزی حدود ۵۰۰ كیلومتر انجام شده و ۳۲۰ كیلومتر عملیات ریل‌گذاری باقی‌مانده است كه تا حدود ۳ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

وی از پروژه راه‌آهن قزوین-رشت و همچنین میانه به تبریز به عنوان خاص‌ترین محورهای ریلی نام برد و گفت: به دلیل كوهستانی بودن این مسیرها شرایط سختی را برای اتمام پروژه طی می‌كنیم. ما برای رسیدن به رشت باید ۵۸ تونل را حفر می‌كردیم كه حدود ۲۵ كیلومتر طول این تونل‌ها است.

مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور با اعلام اینكه راه‌آهن قزوین- رشت شامل ۵۰ پل بزرگ می‌شود و همچنین  طولانی‌ترین پل ریلی كشور در این مسیر قرار دارد گفت: پل منجیل یكی از زیباترین پل‌های ریلی كشور است كه در این مسیر قرار گفته و با طراحی معماران ایرانی به عنوان یكی از زیباترین پل‌های ریلی در حال تكمیل است.

خادمی در خصوص اطلاعات فنی پروژه گفت: ۱۶۴ كیلومتر طول محور ریلی قزوین به رشت است كه تاكنون ۱۰۱ كیلومتر از این مسیر ریل‌گذاری شده است و ۶۳ كیلومتر آن باقی مانده و در حال حاضر روزی یك كیلومتر ریل‌گذاری در این مسیر انجام می‌شود.

وی خبر داد: در صورت تكمیل زیرسازی مسیر راه‌آهن تا مرداد ماه به رشت می‌رسد.

این مقام مسئول همچنین گفت: این مسیر در كریدور ریلی شمال به جنوب قرار دارد كه با اتمام عملیات ریل‌گذاری از رشت به بندر انزلی می‌توانیم دریای خزر را با ریل به خلیج فارس وصل نماییم و بدین ترتیب با اتصال ریل انزلی به آستارا شبكه كریدور شمال به جنوب تكمیل می‌شود.

به گفته وی این شبكه ریلی علاوه بر امتیاز ترانزیتی ویژه به جذب توریست كمك شایانی می‌كند و یكی از زیباترین مسیرهای ریلی كشور با چشم‌اندازی زیبا است.

خادمی همچنین از جابه جایی سالانه ۹ میلیون تن بار و ۳ میلیون مسافر در صورت تكمیل این شبكه ریلی خبر داد.

نظر شما