شناسهٔ خبر: 38081 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران:

پروژه‌های حوزه شهری، یکی از مهمترین چالش‌های مدیریتی شهرداری تهران است/ مدیران شهری برای ایجاد درآمد پایدار زحمتی نمی‌کشند

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مدیران شهری برای ایجاد درآمد پایدار زحمتی نمی‌کشند، از همین‌رو این درآمدهای سهل‌الوصول را بدون دغدغه و غیربهینه در پروژه‌های نمایشی و گران قیمت هزینه می‌کنند.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ايلنا محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران درباره چرایی گران تمام شدن پروژه‌های شهرداری تهران، اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش‌های مدیریتی شهرداری تهران مربوط به پروژه‌های حوزه شهری است که با قیمت بسیار بالایی به اتمام می‌رسد، چرا که کسب درآمد به دلیل تجمیع سرمایه‌گذاران، تجمیع ثروت و بنگاه‌های اقتصادی در شهر تهران برای شهرداری‌ها بسیار سهل‌الوصول بوده است.

وی ادامه داد: قسمت عمده کسب درآمدهای شهرداری از حوزه بارگذاری، عوارض ساختمانی و فروش املاک و اراضی شهر تهران است که راحت‌ترین راه درآمدزایی است، چون مدیران شهری برای ایجاد درآمد پایدار زحمتی نمی‌کشند و از سویی مردم، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شهرداری‌های مناطق صف می‌کشند تا در قبال اخذ مجوز بارگذاری مسکونی، تجاری، خدماتی و... عوارض بپردازند لذا درآمد سهل‌الوصول و راحتی به دست می‌آید که در نهایت بدون دغدغه جدی، این‌ منابع به طور غیر بهینه‌ای هزینه می‌شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: یکی دیگر از دلایل این امر این است که طی سال‌های گذشته متاسفانه هر سال شاهد افزایش اعتبارات و بودجه شهرداری تهران بودیم که بنده همواره نسبت به این رویکرد در شورا منتقد جدی بوده‌ام. وقتی بودجه شهرداری تهران به صورت تصاعدی بالا می‌رود و افزایش پیدا می‌کند، مدیران مجموعه شهرداری در مناطق ۲۲ گانه، معاونت‌ها و شرکت‌ها تمام هم و غم خود را صرف ایجاد پروژه‌های جدید می‌کنند و در خصوص تعریف بهینه پروژه‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها اقدامی انجام نمی‌دهند.

سالاری خاطرنشان کرد: راهبری شهرداری تهران مبتنی بر ایجاد پروژه‌های زیاد و انجام آن‌ها بوده است و نه پروژه‌های کیفی که موجبات ارتقاء کیفیت زندگی شود و در این مسیر نیز توجهی به این که مهندسی ارزش و قیمت مناسب در پروژه‌ها رعایت شود، وجود نداشته و رویکرد صرفه‌جویی در این پروژه‌ها مد نظر نبوده و همین امر باعث شده ما اجرای پروژه‌هایی با چندین برابر قیمت واقعی توسط شهرداری را شاهد باشیم.

وی درباره عملکرد شهرداری در مناطق محروم شهر تهران گفت: در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی مناطق حاشیه‌ای و مرکزی تهران که در حقیقت وضعیت معیشتی بسیار ضعیفی دارند، ما شاهد هستیم که شهرداری تهران کمتر به حل مشکلات محلات و مناطق مشکل‌دار می‌پردازد و ساخت پروژه‌های گران قیمت در تهران را اولویت می‌دهد.

عضو شورای شهر تهران افزود: متاسفانه شهرداری تهران توجهی به مناطق پرتراکم و پرجمعیت شهر نداشته و با توجه به اینکه بافت‌های فرسوده فراوانی در مرکز و جنوب شهر  وجود دارد، در فرآیند احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر عملکرد مقبولی را شاهد نبودیم.

سالاری با اشاره به محله هرندی گفت: در محلاتی مانند هرندی و مناطق جنوبی شهر ما شاهد اوج ظهور آسیب‌های اجتماعی هستیم. این آسیب‌های اجتماعی در کمتر کشوری وجود دارد و در این حد و اندازه نیست و این نشان‌دهنده این است که در حوزه‌های نرم‌افزاری مثل آسیب‌های اجتماعی، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، حل مشکلات و چالش‌های داخل محلات و مناطقی که محل عبور و مرور اغلب مردم است، اقدامات اثرگذار و تلاش جدی نشده و این در حالی است که بیشترین بودجه و اعتبار شهر را برای سازه‌ها، اتوبان‌ها، تونل‌ها، پل‌ها و در جاهایی که قابلیت نمایش برای شهروندان را داشته، بکار گرفته شده است. متاسفانه در داخل محلات مشکلات قابل توجهی داریم و اقداماتی که در آنجا صورت می‌گیرد، قابل ملموس برای مردم نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه در شهر تهران در حوزه‌های نرم‌افزاری مانند حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی، اعمال مقررات ملی ساختمان، رعایت استانداردها و اصول ایمنی و ... سرمایه‌گذاری نشده و ما از این بابت نگرانی‌های بسیار جدی داریم./

نظر شما