شناسهٔ خبر: 38118 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شهرداری در خدمت شهردار/ شبكه هرمی حامی قاليباف چگونه شكل می‌گيرد/ بانک‌های اطلاعاتی شهرداری دستمایه دست‌اندازی تبلیغاتی شهردار

قالیباف تشكیل گروه‌ها و كانال‌های تلگرامی در معاونت‌های اجتماعی با همكاری شورایاری‌ها و سرای محلات براساس داده‌هایی ایجاد شده است كه قاعدتا نباید از آن استفاده تبلیغاتی می‌شده است. بانك‌های اطلاعاتی ساكنان نواحی و محلات، به تفكیك بازنشستگان، نیازمندان، معلولان، زنان سرپرست خانوار و... در شهرداری موجود است و قاعدتا باید كاركرد خاص خودش را داشته باشد اما حالا دستمایه دست‌اندازی تبلیغاتی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرق، «همکار گرامی؛ برای عضویت در کانال «پویش همکاران متعهد به دکتر قالیباف در شهرداری تهران» روی لینک زیر کلیک کنید». «همكار گرامی، برای عضویت در كانال «پویش بازنشستگان متعهد به دكتر قالیباف» روی لینك زیر كلیك كنید». از این كانال‌ها و گروه‌های تلگرامی زیاد ساخته شده است. محتوای تمامی آنها هم تبلیغ برای شهردار پایتخت و با سوگیری مشخص و صریح علیه دولت و تخریب حسن روحانی و جهانگیری است

در همان كانالی كه همكاران شهرداری را عضو كرده می‌خوانیم: «یادمان نرود... این مرد برای همه همکاران در مجموعه شهرداری تهران تلاش کرد...». این کانال با همین وجه تسمیه «یادمان نرود...» نام‌گذاری شده است. در یكی از پست‌های این كانال نوشته شده است: «همكاران عزیز پیام‌های كانال یادمان نرود را در سایر گروه‌های همكاران شهرداری تهران به اشتراك بگذارید». نمونه‌ای از پست‌های منتشرشده در این كانال‌ها عینا با ادبیات نوشتاری آن، قابل ذكر است: «دروغگویان #توییتری را بشناسید؟ حافظی دروغگو با بیان آمار غلط و سراسر كذب در تخریب خانواده پویش همكاران متعهد به قالیباف در شهرداری تهران» «آقایون اصلاح‌طلب شورا چرا به دنبال تسخیر شورای شهر هستند؟ پرسنل شهرداری تهران ضمن محكوم‌كردن این موضوع اعلام می‌دارند حامی دكتر قالیباف و لیست خدمت می‌باشند»، «... بدترین دوره كارمندی پرسنل شهرداری در دوره اصلاح‌طلبان بوده و امروز پرسنل شهرداری تهران در بهترین شرایط كارمندی قرار دارند»، اشعار طنزی هم سروده‌اند «كار كن كاری كه قالیباف كرد/كار كن مثل پلاسكو با غرور. انتخاباتو رها كن ای بنفش/ این گلستان داره میره زیر گور...». شاید ظاهر ماجرا این است كه این كانال‌ها یا گروه‌ها را كارمندان شهرداری تهران، خودجوش در حمایت از قالیباف ساخته‌اند. گزاره‌ای كه چندان قرین به صحت به نظر نمی‌رسد. بسیاری همان سال ٩٢ می‌گفتند اگر همان بدنه شهرداری تهران هم به قالیباف رأی داده بودند، رأی او بیش از این می‌شد.

هرمی‌ها در شهرداری

ساختار آن شبیه «نت‌ورك» یا شبكه‌های هرمی است كه به صورت مویرگی از منطقه به ناحیه و محلات توسعه پیدا می‌كند. اطلاعات خبرنگار ما حاكی از این است كه معاون اجتماعی هر منطقه شهرداری به عنوان دبیر تبلیغات هر منطقه انتخاب شده.

او مسئول ساخت یك گروه یا كانال تلگرامی است. بعد از او هر ناحیه ملزم به ساخت یك سوپرگروه یا كانال شده است. آن كانال یا گروه را مدیر اجتماعی هر ناحیه و مدیران محلات اداره می‌كنند. درحال‌حاضر تهران ٢٢ منطقه و ١٢٣ ناحیه شهرداری و ٣٧٠ محله دارد. شبكه‌ای مجازی به هواداری از قالیباف در این محلات تهران نفوذ كرده و در حال تبلیغ به نفع قالیباف‌اند.

سوءاستفاده از بانك‌های اطلاعاتی

اطلاعات خبرنگار شرق حاكی از این است كه تشكیل این گروه‌ها و كانال‌های تلگرامی در معاونت‌های اجتماعی با همكاری شورایاری‌ها و سرای محلات براساس داده‌هایی ایجاد شده است كه قاعدتا نباید از آن استفاده تبلیغاتی می‌شده است. بانك‌های اطلاعاتی ساكنان نواحی و محلات، به تفكیك بازنشستگان، نیازمندان، معلولان، زنان سرپرست خانوار و... در شهرداری موجود است و قاعدتا باید كاركرد خاص خودش را داشته باشد اما حالا دستمایه دست‌اندازی تبلیغاتی شده است. نمونه آن «كانال بازنشستگان متعهد به قالیباف» است. این تصور كه بازنشستگان سازمان‌های لشكری و كشوری، بخش خصوصی و.. در یك محله یا ناحیه شهرداری به صورت خودجوش همدیگر را یافته و اقدام به ایجاد یك كانال در حمایت از قالیباف كرده باشند، كمی عجیب به نظر می‌رسد. در صورتی هم كه چنین اتفاقی رخ داده باشد، منطقی‌تر این است كه یك گروه تلگرامی ساخته شود نه كانال. این تجربه را این روزها ما به‌وفور داشته‌ایم. جمعی كه دغدغه‌هایی دارند، گروهی در حمایت از یك نامزد می‌سازند و دیگر دوستانشان را به آن می‌افزایند. تقریبا روزی نیست كه هریك از ما در یك گروه تلگرامی حامی یك نامزد اضافه نشویم. نكته این است كه این گروه‌ها كاملا خودجوش ساخته می‌شوند نه براساس یك بانك اطلاعاتی!

بخش‌نامه را دور می‌زنند

از شهرداران نواحی خواسته شده است كه با كمك‌گرفتن از مدیران محلات، مردم را ترغیب به مشاركت در راه‌اندازی ستاد به نفع قالیباف كنند. یعنی ظاهرا شهرداری قرار نیست از محل امكانات خود به نفع قالیباف هزینه‌ای كند. اما غیرمستقیم از اقتدار، روابط و اعتباراتش برای ایجاد شبكه‌ای از حامیان قالیباف صددرصد استفاده می‌كند. تا جایی كه برخی شهرداران نواحی تهران غیرمستقیم برای تسهیل‌كردن مسیر جانبداری از قالیباف تحت فشار قرار گرفته‌اند. به آنها گفته شده باید از عملكرد شهرداری تهران و حملاتی كه در مناظره‌ها به آن می‌شود، دفاع كنند. گویا مدیران قالیبافی با وجود بخش‌نامه خود شهرداری یواش‌یواش در حال كنارگذاشتن تعارف‌ها هستند. بخش‌نامه شهرداری تهران، مجموعه تحت مدیریتش را از ورود به رقابت‌های انتخاباتی منع می‌كند اما به نظر می‌رسد در عمل اتفاقات دیگری در حال جریان است.

 ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران پیش از این به میزان گفته بود: «در بخش‌نامه‌ای، ممنوعیت استفاده از امکانات و اعتبارات شهرداری تهران در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری اعلام شده است. تمام کارکنان شهرداری و شورای شهر از این بخش‌نامه منتشرشده مطلع بوده و هیچ فردی حق استفاده از امکانات شهر برای تبلیغ کاندیدای مورد نظر خود را ندارد. هر یک از افراد باید از پول خود برای تبلیغات استفاده کنند و بهره‌گیری از بیت‌المال رفتار قانونی نیست. استفاده از امکانات ستاد شورایاری‌ها و همچنین ستاد سمن‌های شهر تهران نیز مشمول این ممنوعیت‌ها می‌شود. بهره‌مندی از امکانات سراهای محلات جهت برپایی نشست‌های تبلیغاتی کاندیدای شورای ‌شهر خلاف قانون است و کاندیداهای حضور در شورای شهر تهران در صورتی که بخواهند با اعضای شورایاری‌ها نشست نیز برگزار کنند، باید جلسات خود را در مکانی خارج از سراهای محلات برپا کنند»

چرا محلات در كانون توجه قرار گرفتند؟

تحرکات انتخاباتی تیم سیاسی و رسانه‌ای شهردار تهران مدت‌هاست آغاز شده، فقط توجه به تیترهای مشخص و جهت‌دار روزنامه همشهری كه طبق قانون حق ندارد له یا علیه هیچ كاندیدایی تبلیغ كند، به‌وضوح سمت‌وسویش حمایت از قالیباف و تخریب دولت را نشان می‌دهد؛ اما قالیباف فعالیت‌هایش را از سال گذشته شروع كرد. او در سال آخر منتهی به انتخابات یعنی سال ٩٥، چهار معاون خود را تغییر داد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به معاونت منابع انسانی رفت و مازیار حسینی از معاونت فنی به‌جای او نشست. مجتبی عبداللهی هم به معاونت اجتماعی رفت و جایگزین میثم امرودی شد. مجتبی یزدانی، شهردار منطقه یک، به‌جای عبداللهی بر کرسی معاونت خدمات شهری نشست.

 عبداللهی که هم‌اکنون بر کرسی معاونت اجتماعی نشسته، هیچ سابقه و تجربه‌ای در حوزه اجتماعی ندارد؛ اما رابطه و سابقه آشنایی او با قالیباف به دوران نیروی انتظامی بازمی‌گردد؛ او از آنجا به شهرداری آمده است. عبداللهی سال ٩٢ همراه قالیباف در همه سفرها و برنامه‌های انتخاباتی‌اش حضور داشت و گفته می‌شود در این سال‌ها بسیار به قالیباف نزدیک بوده است. معاونت اجتماعی یکی از معاونت‌های اصلی شهرداری با کلی ردیف اعتباری است که محل تقسیم و هدایت بودجه‌های اماکن فرهنگی، ورزشی و سرای محلات و شورایاری‌هاست؛ معاونتی که در ارتباط مستقیم و مویرگی با مردم (به‌‌واسطه شورایاری‌ها، سرای محلات و...) است.

تاجایی‌كه برخی شنیده‌های خبرنگار ما حاكی از این است كه این روزها اعتبارات مساجد و هیئت‌های مذهبی در حال سرریزشدن به برخی هیئت‌های خاص حامی قالیباف است، در یك سال گذشته محلات به شدت مورد توجه شهرداری تهران بوده است. از یاد نمی‌بریم که در آخرین نشست تبلیغاتی اصولگرایان پیش از انتخابات مجلس دهم در اسفند ٩٤ که در مسجد سپهسالار با حضور حدادعادل برگزار شد، قالیباف سنگ‌تمام گذاشته بود و جمعیت زیادی از نقاط مختلف تهران از سراهای محله با اتوبوس به مسجد گسیل شده بودند.

معاونت اجتماعی درست همان‌جایی است که می‌تواند اهرم تبلیغات زیرپوستی انتخاباتی شود. شاهد دیگر آن هم اقدام جدید شهرداری در عمل به یک خواسته قانونی- صنفی برزمین‌مانده مدیران محلات است. طبق آیین‌نامه مدیریت محلات، مدیران محلات باید بیمه شوند، بعد از چند سال، شهرداری تازه سال گذشته اقدام به بیمه‌کردن مدیران محلات کرد. استفاده از قابلیت شوراهای محله و سرای محلات در جلب نظر مردم به سمت قالیباف و ایجاد یک شبکه رأی در انتخابات چهار سال قبل هم دیده می‌شد./

نظر شما