شناسهٔ خبر: 38149 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری اعلام کرد:

تحقق سیاست بازآفرینی شهری در گرو رهایی از قید و بندهای تفکرات سنتی است/ اجرای پروژه‌های بازآفرینی در دولت یازدهم، گامی مثبت در تحقق حقوق شهروندی/ بازآفرینی محلات ناکارآمد، بهترین جایگزین طرح مسکن مهر

هوشنگ عشایری عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: اجرای سیاست بازآفرینی شهری در محلات ناکارآمد قطعا می‌تواند به عنوان الگوی نمونه جایگزین طرح مسکن مهر در کشور شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت را ه و شهرسازی؛ هوشنگ عشایری عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در تشریح سیاست بازآفرینی شهری اظهار داشت: رویکرد باز‌آفرینی پایدار شهری، به عنوان مهمترین الگوی بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری، در چارچوب تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت بوده و می‌تواند الگوی قابل ترویج در کاربست این سیاست ملی در حوزه توسعه شهری باشد.

عشایری سیاست بازآفرینی شهری در اجرای سیاست‌های دولت یازدهم و منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی را هم راستا با اجرای سیاست‌های عمومی توسعه کشور دانست و تصریح کرد:  نظر به آنکه تحقق سیاست بازآفرینی شهری امری است که  در گرو  رهایی از قید و بندهای تفکرات سنتی نسبت به نقش دولت بوده  و از دولت سازنده، دولت مداخله‌گر و دولت تجویزگر، به دولت تنظیم کننده و تسهیلگر، تغییر ماهیت داده و رویکرد شرکت ما در این خصوص، اجرای برنامه‌های ارتقای کیفیت و بهسازی ونوسازی در شهرهای ۵۰ هزار نفر به بالا است.

وی در مورد اجرای پروژه در محله سیروس گفت:  طرح پایلوت بازآفرینی شهری محدوده مرکزی شهر تهران و محله سیروس،  مصداق عملی این نقش دولت است که به جای مداخلات مستقیم به اعمال نقش اهرمی و تنظیم روابط نیروهای توسعه و فعال‌سازی و بسیج کردن منابع و ظرفیت‌های تمامی کنشگران، دستگاه‌های دولتی بخش، خصوص و مردمی پرداخته است .

وی در تشریح طرح بازآفرینی محله سیروس اضافه کرد: پروژه بازآفرینی محله سیروس مدل کاربردی سیاست اقتصاد مقاومتی در الگوی توسعه شهری است که با اجرای برنامه‌ها و اقدامات موثر در راستای ارتقای کیفیت زندگی،  اقشار کم درآمد شهری، گامی مثبت در تحقق منشور حقوق شهروندی و کرامت و برابری انسانی و حق مشارکت  در تعیین سرنوشت، حق مسکن، حق اشتغال و کار شایسته و حق رفاه و تامین اجتماعی و حق محیط زیست سالم و توسعه پایدار  به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: اجرای سیاست بازآفرینی شهری در محلات ناکارآمد ؛که به عنوان الگوی نمونه می‌تواند جایگزین طرح مسکن مهر شود، الگویی که ترویج و تداوم آن علاوه بر توسعه و احیای هویت و ارزش‌های بافت‌های مرکزی و میانی شهرها به دلیل فراهم بودن زیر ساخت‌های اساسی شهری مانند تاسیسات زیربنایی، دسترسی و تحرک اجتماعی ، دارای توجیه پذیری اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی در مقایسه با الگوی توسعه مسکن مهر است.

 عضو هیت مدیره شرکت عمران  و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه منطقه سیروس در شهر تهران ،  طرح  پایلوت دولت در تمرکز زدایی از برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه کشور است اضافه کرد:  باز آفرینی در منطقه سیروس با ایجاد فرصت‌ها و فضای اجتماعی و سیاسی لازم موجب فعال‌سازی ظرفیت‌های توسعه و توان‌های تمامی کنشگران در حوزه‌های اقتصادی اجتماعی شده و با بسیج تمامی منابع و نیروهای توسعه به تامین منافع عامه دست یافته است، منابع هزینه شده در این طرح از محل منابع دولتی ، منابع داخلی وزارتخانه یعنی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، شهرداری منطقه۱۲ ، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، خیرین ، اعطای تسهیلات و سازمان‌های مردم نهاد بوده و منابع دولتی با ایفای نقش اهرمی ،انگیزه‌های لازم برای حضور فعالیت سایر کنشگران و تحریک توسعه در این محله را ایجاد کرده است .

عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران  با اشاره به تغییر نگاه از پروژه محوری به محله محوری گفت:  تغیییر نگاه شرکت مادر تخصصی از پروژه محوری به محله محوری است و در گذشته قالب برنامه‌ها پروژه محور بوده و اطلاع دقیقی از میزان اثرگذاری اجرای این پروژه‌ها نداشتیم.

عشایری ادامه داد: اما وقتی از پروژه به سمت محله رفته و در کنار فعالیت‌های نرم افزاری فعالیت‌های سخت افزاری را دنبال می‌کنیم، مزیت این اقدام را با ارتقای میانگین محله‌های کمتر برخودار در یک شهر و بالا رفتن میانگین شهر مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: محله محوری در شهر تهران و محله سیروس یکی از اولویت‌های شرکت است که از طریق آن توانستیم از ظرفیت‌ها،  استعدادها  و فرصت‌های  اقدام مشترک در این محله استفاده کنیم و کیفیت محله را ارتقا دهیم.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران  با اشاره به اینکه در محله سیروس دو اقدام اثر گذار انجام شده است اظهار داشت: اولین اقدام، تقویت سمن‌ها با انجام کار اجتماعی و با در اختیار گذاشتن امکانات لازم بود که بو اسطه  آن   جریان زندگی را در این محله ایجاد کردیم و دیگری ظرفیت‌سازی در اراضی خریداری شده برای تغییر نگاه پروژه محوری به محله محوری و ارتقای کیفیت زندگی در محلات و فراهم کردن دیگر خدمات و  امکانات زندگی مانند مرکز بهداشت، مدرسه، باشگاه وزرشی، کتابخانه، پارک و ... بود.

وی با اشاره به این‌که مسکن اجتماعی و حمایتی در سیروس به اجرا درآمده است گفت: برنامه‌های ما در این پروژه هدف قرار دادن  جامعه متوسط شهری بود و در این منطقه برای به حداقل رساندن آسیب‌های اجتماعی ناشی از مداخلات بازآفرینی شهری و ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی شهر ، به مجموعه ای از اقدامات اعمم از  تامین زیرساخت‌ها و نیازهای ساکنان محله از جمله مراکز خدماتی ، پارک ، مرکز محله ، درمانگاه ، زمین بازی، خانه سلامت، بهسازی های محیطی و سایر خدمات مورد نیازپرداخته ایم تا  هریک از اقدامات  اشاره شده ،ضمن تامین فضاهای مورد نیاز ساکنان  ،به عنوان محرکی در فرایند باز آفرینی محله نقش ایفا کنند.

در سال ۹۵ پروژه  محله سیروس در بازدید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار گرفت این پروژه شامل  یک مجتمع مسکونی ۲۱۴ واحدی است  که از تجمیع ۳۸ پلاک به مساحت بیش از ۱۰ هزار متر  و بیش از ۲ هزار متر مربع دسترسی و معبر در محله آزاد سازی شده است.

 این پروژه شامل ۶ بلوک مجموعا بیش از ۳۷ هزار متر مربع، مشتمل بر واحد های مسکونی ، مشاعات ، فضای انباری ، پارکینگ ، فضای تجاری و تاسیساتی است و با استفاده از  مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی با کمک تسهیلات ارزان قیمت بانکی ساخته شده است و به منظور ادامه فرایند نوسازی محله طرح کلید به کلید اجرا شده است.

همراه با پروژه مذکور ، پروژه ۱۰۰ واحدی مسکونی، پروژه ۱۸ واحدی، بهسازی پیاده راه موسوی کیانی،مجتمع درمانی سیروس، بهسازی محیطی بازارچه نایب السلطنه و گذر آل آقا، ایجاد مرکز خدماتی محله سیروس؛ توسعه و تجهیز بوستان ابوحسین، بهسازی جلو خان مسجد امام حسن، بهسازی کوچه بالاگر، احیای دروازه دولاب، ساماندهی جداره محور مصطفی خمینی، پروژه نوسازی مسکن خودمالکی، پروژه های حمایتی از سازمان های مردم نهاد از جمله اقدامات شرکت عمران وبهسازی شهری در محله سیروس تهران است./

نظر شما