شناسهٔ خبر: 38321 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع مدیران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

تربیت‌نیروی انسانی متخصص از توسعه فیزیکی فرودگاه‌ها مهم‌تر است/ هدفگذاری برای رقابت بین‌المللی درحوزه فرودگاهی/ انسان محوری در جریان توسعه نباید در حد شعار باقی بماند

نشست وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از نحوه برگزاری طرح پرورش نسل آینده مدیران فرودگاهی ایران، گفت: تربیت نیروی انسانی که نسبت به تمدن ایران‌شهری خود اطلاع و باور داشته باشد از توسعه فیزیکی فرودگاه‌ها بسیار مهم‌تر است و این کار قطعا برای آینده فرودگاه‌های کشور ارزشمندتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه با حضور در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از نحوه برگزاری آزمون طرح پرورش نسل آینده مدیران فرودگاهی ایران بازدید کرد.

وی سپس به سخنرانی در جمع مدیران شرکت فرودگاه‌ها پرداخت و گفت: بحث اصلی من این است که مدیران فعال در صنعت هوانوردی ایران بتوانند در سطح جهانی کار کنند و ما در نهایت بتوانیم رقابتی بین فرودگاه‌های ایران با فرودگاه‌های بین‌المللی داشته باشیم.

وزير راه و شهرسازی ادامه داد: در جهانی که تحول در صنعت هوانوردی سرعت زیادی گرفته است داشتن مدیران فرودگاهی در تراز جهانی نکته بسیار مهمی است.

آخوندی به جمعیت جوان ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به جامعه جوان ایرانی نیاز داریم که نسل جدیدی را برای در دست گرفتن این صنعت تربیت کنیم که قدرت هدایت و لیدری این صنعت را داشته باشند.

به گفته وی توجه به تربیت نیروی متخصص در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده است اما امروز این موضوع مورد توجه مدیریت شرکت فرودگاه‌ها قرار گرفته است.

اين مقام مسئول با اشاره به برگزاری آزمون طرح مدیران آینده فرودگاهی که به صورت آنلاین در شرکت فرودگاه‌ها برگزار شد، گفت: این که شما توانستید با استناد به یک سیستم علمی بین مدیران با صلاحیت و کارشناس داخل شرکت فرودگاه‌ها یک رقابت درون گروهی را بگذارید بسیار اهمیت دارد. ارزیابی شایستگی‌های مختلف مدیران و اعزام این کارشناسان به خارج از کشور برای آموزش نهایی بهترین راه برای شکل‌دهی نسل آینده مدیران شرکت فرودگاه است.

وی تربیت نیروی انسانی را کار ارزشمندی دانست که از توسعه فیزیکی فرودگاه‌ها مهم‌تر است و گفت: باید از پروژه محوری و همچنین کالا محوری فاصله بگیریم و موقعیت انسان‌ها و تربیت مدیران را در الویت قرار دهیم.

آخوندی ادامه داد: متاسفانه گاهی در ارزیابی‌ها شاهد هستیم به جای کیفیت موقعیت انسان‌ها تعداد پروژه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد مثلا وقتی می‌خواهند در حوزه مسکن اظهارنظر داشته باشند تعداد خانه‌های ساخته شده و نه کیفیت و رضایت و موقعیت انسان‌ها را مدنظر قرار می‌دهند.

عضو كابينه دولت يازدهم تاکیدکرد که انسان محوری در جریان توسعه نباید در حد شعار باقی بماند و گفت: اگر آخر کار فرودگاه مجهزی داشته باشیم که انسان‌های جامعه به آن تعلق خاطر نداشته باشند و حتی در این فرودگاه تحقیر شوند این فرودگاه هیچ ارزشی ندارد.

وي اصلی‌ترین مسله را موضوع انسانی دانست و ادامه داد: مشکل فعلی، ترجمه منابع انسانی به ارزش اقتصادی آن است که ترویج یک نوع کالا گرایی محسوب می‌شود. باید مراقب باشیم که به انسان‌ها به شکل یک کالا نگاه نکنیم بلکه نگاه به یک انسان باید با زمینه‌ تاریخی وی باشد.

وزير راه و شهرسازي توضیح داد: حوزه تمدن ایران‌شهری در تربیت مدیران تاثیر گذار است و من از شما می خواهم مدیرانی را تربیت کنید که به حوزه تمدنی خود علاقه‌مند باشند و در خصوص آن اطلاع داشته و بدانند که یک مدیر ایرانی نهایتا با یک مدیر کره‌ای، چینی و یا عرب تفاوت دارد.

آخوندی تاکید کرد: لازم است مدیرانی را تربیت نماییم که حس فلسفی و تعلق خاطری به تمدن ایران‌شهری داشته باشند. این رابطه تمدنی کمک می‌کند که مدیران ما از سرگشتگی هویتی دور بمانند.

اين مقام مسئول ادامه داد: همین حالا در فضای سیاسی کشور عده‌ای طرف مقابل را به غرب‌گرایی و عده‌ای دیگر طرف مقابل خود را به شرق گرایی محکوم می‌کنند در حالی که ما در حوزه تمدن ایران‌شهری زندگی می‌کنیم که کمتر به آن توجه می‌شود.

وي از مدیران شرکت فرودگاه‌ها خواست تا در طرح تربیت نسل آینده مدیران فرودگاهی آدم‌ها را محور قرار دهند و گفت: ورود حوزه تمدنی به حوزه توسعه منابع انسانی کار را پیچیده می‌کند اما تلفیق این نگاه امنیت و پایداری را به وجود آورده و سبب دوری از کالامحوری می شود.

نظر شما