شناسهٔ خبر: 38331 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امینی در همایش بررسی مطلوبیت معرفی کریدور شماره ۱۰ اعلام کرد:

ضرورت بازیابی نقش و جایگاه جغرافیایی ایران در حمل و نقل بین‌المللی/ الحاق بیش از ۶۰ درصد از کریدورهای توسعه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور به تراسیکا/ ارتقای شاخص عملکرد لجستیک حمل و نقلی در دولت یازدهم

امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت بازیابی نقش و جایگاه جغرافیایی ایران در حمل و نقل بین‌المللی گفت: خوشبختانه با توجه به مطالعات و اقداماتی که ما در این مدت کوتاه انجام دادیم توانستیم نقش و جایگاه خود را در کریدور اقتصادی آسیا و اروپا بازیابی کرده و با وجود فشارهای بسیار سنگین آمریکا و اتحادیه اروپا در کمرنگ کردن نقش ایران چهار مرز عبوری کشور در این کریدور را احیا کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی در همایش بررسی مطلوبیت معرفی کریدور شماره ۱۰ (بندر اما خمینی-مرز بازرگان) و راه‌های تجاری سازی آن که در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد اعلام کرد:  در آن زمانی که ما برای یکپارچه‌سازی پروژه‌ها و طرح‌های وزارت راه به دنبال آن بودیم تا انسجام ایجاد کرده در طرح‌های حمل و نقلی را در چارچوب‌های سخت‌افزاری به نمایش گذاشته و هدف آن را کریدورها به ویژه کریدور شماره ۱۰ اعلام کنیم نگاه بلند وزیر راه و شهرسازی بود که این ماجرا را متوقف کرده و همه ما را به تفکر و نگاهی بازارگونه به کریدورها وادار کرد.

امینی در ادامه با تأکید براینکه این نگاه بازار گونه به معنای قلمداد کردن هر کریدور به عنوان یک منشأ تجارت و توسعه از طریق حمل و نقل  به شمار می‌رود گفت: با توجه به تأکیدات و نگرش وزیر راه و شهرسازی، کریدور شماره ۱۰ در اولویت اول برنامه توسعه در این حوزه قرار گرفت که بدون شک نشان دهنده اشراف بسیار خوب مقام عالی وزارت از مسائل تجارت و اقتصاد حمل و نقلی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره اضافه کرد: ما برای آنکه بتوانیم این کریدور را  به صورت یک بازار دیده و آن را در تجارت و حمل و نقل بین‌المللی مطرح کنیم احتیاج به مطالعاتی در این زمینه داشتیم تا بدین طریق  کارایی این محور را نیز بررسی کنیم.

این مقام مسئول با تأکید براینکه در ابتدا نگاه اولیه به این کریدور نگاهی بازارگونه نبود گفت: خوشبختانه با نگاه بازاری به این کریدور ضمن هدایت مطالعات، مشاوری برای طرح قرار داده و عملیات مطالعه و بررسی را آغاز کردیم.

امینی در ادامه بازیابی نقش و جایگاه جغرافیایی ایران در حمل و نقل بین‌المللی را هدف اصلی این اقدام اعلام کرد و گفت: این عملیات بازیابی، برای ما هزینه هنگفتی نداشته و در بخش سخت افزاری هزینه‌های ناچیزتری نسبت به مجموعه کشورهای شمالی و جنوبی برای ایران خواهد داشت، اقدامی که ما برای به دست آوردن نقش خودمان در منطقه به آن نیاز داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که ما در معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل پژوهش‌های زیادی را در این خصوص انجام داده‌ایم گفت: خوشبختانه با توجه به مطالعات و اقداماتی که ما در این مدت کوتاه انجام دادیم توانستیم نقش و جایگاه خود را در کریدور اقتصادی آسیا و اروپا بازیابی کرده و با وجود فشارهای بسیار سنگین آمریکا و اتحادیه اروپا در کمرنگ کردن نقش ایران چهار مرز عبوری کشور در این کریدور را احیا کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: تا پیش از این کریدورهای عبوری ایران در کریدور تراسیکا به رسمیت شناخته نشده بودند اما در دوره اخیر کریدورهای کشوربا تصویب دبیرخانه تراسیکا در مجموعه کریدورهای این دبیرخانه به انتشار رسید.

امینی در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه طی این اقدام بیش از ۶۰ درصد از کریدورهای توسعه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور به همراه ۵ فرودگاه و ۳ بندر در جنوب کشور به مجموعه کریدورهای تراسیکا بر روی نقشه افزوده شده است گفت: این اقدام قطعا نشان‌دهنده بازیابی مکان ایران در عرصه بین‌الملل خواهد بود که ما در این دولت موفق به انجام آن شدیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش اخیر بانک جهانی درخصوص ارتقای نقطه LPI"" (شاخص عملکرد لجستیک) در کشور اعلام کرد: ما در حوزه نرم‌افزاری مطالعات  دقیقی را توسط مشاور انجام داده و مجموعه فعالیت‌هایی را در ارتباط با ارتقای شاخص LPI""  در بدنه وزارتخانه و همچنین در مجموعه‌های حمل و نقل بین‌المللی در گمرک و دستگاه‌های مرتبط آغاز کردیم که در نهایت منجر به این بهبود شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی امیدواریم به کمک این بهبود و برنامه عملی تدوین شده تا سال پایانی برنامه ششم حداقل نقطه LPI"" را از ۹۶ درسال ۲۰۱۶ به ۷۵ یا حدود ۸۰ در آخرین سال این برنامه انتقال دهیم.

امینی همچنین درباره مطالعات بنیادی صورت گرفته در زمینه ارتقای شاخص‌های بهبود ترانزیت کشور نیز بیان کرد: علی‌رغم این که از سال ۷۲ همواره گفته می‌شد ترانزیت می‌تواند جایگاه نفت را در اقتصاد کشور بگیرد و از سویی دیگر بیش از ۱۰۰ جلد کتاب نیز در این حوزه به انتشار رسید ولی هیچ عدد و رقمی مبنی براینکه درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم کشور در آن زمان از ترانزیت چه میزان است یافت نکردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  پروژه نهایی که ما در ارتباط با بحث ترانزیت در کشور به تصویب رساندیم بحث برنامه عملی برای رسیدن به حداقل میزان توقف در مبادی ورودی و خروجی کشور بود که با عدد ۴ ساعت هدف گزاری شد و انتظار می‌رود زمینه دستیابی به ان نیز هرچه سریعتر فراهم شود./

نظر شما