شناسهٔ خبر: 38373 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت:

واکنش‌ سعیدنژاد به الزام وجود ایستگاه راه‌آهن در درون شهرها/ ضرورت بازیابی نقش و جایگاه جغرافیایی ایران در حمل و نقل بین‌المللی/ احداث ۱۰۰۰ کیلومتر شبکه ریلی جدید در دولت یازدهم

قطار واکنش‌ سعیدنژاد به الزام وجود ایستگاه راه‌آهن در درون شهرها، ضرورت بازیابی نقش و جایگاه جغرافیایی ایران در حمل و نقل بین‌المللی، احداث ۱۰۰۰ کیلومتر شبکه ریلی جدید در دولت یازدهم و . . . از جمله مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته ای که گذت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، مهم‌ترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است؛

واکنش‌ سعیدنژاد به الزام وجود ایستگاه راه‌آهن در درون شهرها/احمدی‌نژاد اصرار بر خروج ایستگاه راه‌آهن از تهران و دیگر شهرها داشت

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که در کارنامه خود مدیرعاملی شرکت راه‌آهن را دارد، نسبت به موضوع الزام وجود ایستگاه‌های راه‌آهن در درون شهر‌ها که دکتر عباس آخوندی آن را مطرح و عملیاتی کرده است، در یادداشتی واکنش نشان داد.

اساسا اندیشه خروج خطوط و ایستگاه راه آهن از دیدگاه و تفکر سنتی شهری در تهران شروع شد بویژه در دوره شهردار سابق تهران آقای احمدی نژاد این موضوع بصورت جدی تری مطرح و پیگیری می‌شد تا  ایستگاه و خطوط راه آهن از شهر تهران خارج شود

ضرورت بازیابی نقش و جایگاه جغرافیایی ایران در حمل و نقل بین‌المللی/ الحاق بیش از ۶۰ درصد از کریدورهای توسعه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور به تراسیکا

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت بازیابی نقش و جایگاه جغرافیایی ایران در حمل و نقل بین‌المللی گفت: خوشبختانه با توجه به مطالعات و اقداماتی که ما در این مدت کوتاه انجام دادیم توانستیم نقش و جایگاه خود را در کریدور اقتصادی آسیا و اروپا بازیابی کرده و با وجود فشارهای بسیار سنگین آمریکا و اتحادیه اروپا در کمرنگ کردن نقش ایران چهار مرز عبوری کشور در این کریدور را احیا کنیم.

امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی در همایش بررسی مطلوبیت معرفی کریدور شماره ۱۰گفت: در آن زمانی که ما برای یکپارچه‌سازی پروژه‌ها و طرح‌های وزارت راه به دنبال آن بودیم تا انسجام ایجاد کرده در طرح‌های حمل و نقلی را در چارچوب‌های سخت‌افزاری به نمایش گذاشته و هدف آن را کریدورها به ویژه کریدور شماره ۱۰ اعلام کنیم نگاه بلند وزیر راه و شهرسازی بود که این ماجرا را متوقف کرده و همه ما را به تفکر و نگاهی بازارگونه به کریدورها وادار کرد.

اتخاذ تصميمات نهايی برای کریدور شماره ۱۰ تا پایان ارديبهشت/ کرمانشاه و ارومیه در صف برخورداری از راه‌آهن

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: نمایندگان شرکت آناس آخرین پیشنهاد مالی خود را در جلسه‌ای که آخر اردیبهشت‌ ماه برگزار خواهد شد ارائه خواهند کرد تا در محضر وزیر راه و شهرسازی تصمیم نهایی برای این کریدور را اتخاذ کنیم.

وی به دومین ویژگی کریدور ۱۰ اشاره کرد و گفت: این کریدور ۱۰ مرز رسمی کشور را پوشش می‌دهد یعنی از جنوبی‌ترین مرز کشور در شلمچه تا مرز بازرگان به‌صورت آنتنی در قالب یک کریدور متصل می‌شوند که فواصل آن‌ها بین ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر است و می‌تواند ارتباط بین ایران و عراق و ترکیه را تقویت کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای تأمین منابع مالی کریدور شماره ۱۰ گفت: پس از انجام مذاکره با چند کشور سرانجام با شرکت آناس ایتالیا به توافق رسیدم که مطالعات آن انجام شد و پیشنهاد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ارائه گردید.

تاکید بر توسعه کریدور زاگرس با بیشترین تراکم جمعیتی ایران/ لزوم توجه به رویکردهای هویتی در بحث‌های حمل‌ونقلی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که کریدور زاگرس استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان را به هم متصل می‌کند گفت: این خطه در واقع مهم‌ترین خطه تمدن ایران‌شهری است زیرا بیشترین تراکم جمعیت ایران در کریدور زاگرس قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «به کریدورها از منظر توسعه نگاه کنیم» ابراز داشت: اگر کریدورها به این عنوان دیده شوند در واقع می‌توانیم تمام ظرفیت‌های توسعه را شناسایی کنیم و فراتر از ظرفیت‌های حمل‌ونقل نگاه کنیم، به‌طور قطع یکی از ظرفیت‌های مهم ظرفیت حمل‌ونقلی است. اما در صورتی که رویکر توسعه را انتخاب کردید و مفهوم انسان را مطرح و آن را موجودی دارای گذشته‌ای که نمی تواند با آن قطع رابطه کند تعریف کردید که  می‌خواهد آن را به آینده بتاباند و آینده را با آن روشن کند، آنگاه بحث جابجایی کالا در این رویکرد کمی کوچک‌تر می‌شود.

احداث ۱۰۰۰ کیلومتر شبکه ریلی جدید در دولت یازدهم

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح راه‌آهن همدان- تهران با بیان اینکه ریل‌گذاری مسیر همدان- ملایر و همدان- سنندج به‌ زودی آغاز می‌شود، اظهار کرد: در دولت یازدهم ۱۰۰۰ کیلومتر شبکه ریلی جدید ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه کل خط ریلی تحویلی در دولت دهم ۳۸۰ کیلومتر بوده است وما توانستیم در دولت یازدهم بیش از هزار کیلومتر ریل ایجاد کنیم، گفت: احداث خط عتبات از همدان به غرب کشور در دست مطالعه واجراست. ایستگاه فعلا کامل نیست ما هم می‌دانیم که این ایستگاه به مرکز شهر دور است و البته پیش‌بینی شده با اعتباری بالغ بر ۳۰۰میلبارد تومان این نقص فنی حل شود.

آخوندی با اشاره به اینکه دردولت تدبیر و امید ۱۲۵۰ خط دوم، سوم و چهارم جدید زیلی احداث شده، گفت: کل شبکه ریلی جدید در دولت دهم ۳۸۰ کیلومتر بود و ما دردولت یازدهم ۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید احداث کردیم که این مفهوم نشان از تکیه بر توان مهندسی ایران دارد.

تا پایان دولت هر ماه یک راه‌آهن در مرکز ۴ استان افتتاح می‌شود/ سرمایه‌گذاری بحث ریل از اولویت‌های دولت یازدهم است

رئیس جمهوری در مراسم افتتاح راه‌آهن همدان-تهران با ابراز خرسندی از تحقق وعده داده شده دولت تاکید کرد: اردیبهشت در همدان شاهد افتتاح راه‌آهن هستیم، خرداد در کرمانشاه، تیر در ارومیه، مرداد در رشت و شهریور در تبریز شاهد افتتاح راه‌آهن خواهیم بود به طوریکه تا پایان دولت هر ماه یک افتتاح داریم.

نظر شما