شناسهٔ خبر: 38381 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شاملو خبر داد؛

بازنگری ۲۰۰۰ طرح هادی روستایی/ اجرای عملیات بهسازی در ۲۵۰۰ روستای کشور/ سنددار کردن ۱۸۰ هزار واحد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر

محمدرضا شاملو معاون عمران‌روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی ضمن تشریح اهمیت تفاهم‌نامه امضاشده بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه، از بازنگری ۲ هزار طرح هادی روستایی، اجرای عملیات بهسازی محیط‌روستایی ۲۵۰۰ روستا و همچنین سنددار کردن ۱۸۰ هزار واحد مسکن روستایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در سال ۹۶ خبر داد.

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات تفاهم‌نامه امضاشده بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امورخیریه به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: با توجه به گستره املاک وقفی در مناطق روستایی و شهرهای‌کوچک در جهت رفع اختلافات سازمان اوقاف و امور خیریه با افرادی که گاه در این اراضی استقرار دارند و ساکن شده‌اند، همچنین، همکاری مشترک بین بنیاد مسکن و سازمان اوقاف و امور خیریه برای کمک به مسکن‌دار شدن افراد فاقد مسکن، این تفاهم‌نامه مبادله شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه، تنظیم برنامه‌های سالانه در دستور کار است که بدین منظور، واحدهای استانی و شهرستانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اجرای این تفاهم‌نامه فعال خواهند شد و با مشارکت یکدیگر روستاهایی را که املاک وقفی در آنها وجود دارد در اولویت قرار داده و کارهای سنددارکردن آغاز خواهد شد.

شاملو افزود: در اجرای مفاد تفاهمنامه امضا شده بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه، ابتدا بحث صدور اسناد مالکیت املاک و اراضی وقفی در روستاها و شهرهای کوچک انجام می‌شود و در مرحله بعدی کمک به ساخت مساجد با توجه به ظرفیت و توان فنی مهندسی بنیاد و تجربه‌ای که در اینکار دارد انجام خواهد شد.  

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و توان تخصصی بنیاد، موارد فنی- مهندسی از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بحث‌های تخصصی وقف توسط سازمان اوقاف و امور خیریه دنبال می‌شود.

معاون عمران‌روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی گفت: بنیاد مسکن در حال پیگیری است و در همین راستا، اراضی وقفی را که مناسب ساخت مسکن باشد بر اساس چهارچوب‌های تفاهم‌نامه امضاشده بین سازمان اوقاف و بنیاد مسکن تعیین و پروژه تعریف می‌شود. به بیان دیگر، اینکه زمین به چه شکلی واگذار شود و متقاضیان به چه شکلی وارد شوند، به طور شفاف، مشخص خواهد شد.

شاملو همچنین در بیان اقداماتی که معاونت عمران‌روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی در سال ۹۶ در دستور کار دارد، گفت: با توجه به ابلاغ بودجه سال ۹۶ و اهداف کمی برنامه ششم توسعه، در سال جاری بازنگری طرح هادی حدود ۲ هزار روستا را در دستور کار داریم. همچنین، شروع یا ادامه عملیات اجرایی ۲۵۰۰ روستا برای بهسازی محیط روستایی و آسفالت روستایی در برنامه کاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، قرار دارد.

وی ادامه داد: سنددار کردن ۱۸۰ هزار واحد مسکن روستایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر با همکاری سازمان اسناد و املاک کشور نیز در دستور کار است.

شاملو میزان رقم اعتباری بنیاد مسکن را برای عمران روستایی، ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیاردتومان عنوان و اظهار امیدواری کرد تا کل این رقم تخصیص یابد. وی گفت: فعالیت در استان‌ها از جمله مقدمات کار اجرایی که شامل نقشه‌برداری، برآورد حجم عملیات، شناسایی پیمانکاران واجد شرایط و هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های‌اجرایی در حال انجام است و معرفی پروژه‌ها به کمیته برنامه‌ریزی و توسعه استان برای تخصیص اعتبار در حال معرفی است. /

نظر شما