شناسهٔ خبر: 38500 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور ایزدی انجام شد:

افتتاح سومین خانه گفتمان شهری کشور در گرگان

خانه گفتمان شهر  گرگان سومین خانه گفتمان شهری کشور با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در خانه با ارزش تاریخی کبیر گرگان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مهر سومین خانه گفتمان شهری کشور پس از تهران و تبریز، در خانه با ارزش تاریخی کبیر در بافت قدیم شهر گر گان افتتاح شد.

ایده اصلی تشکیل خانه گفتمان شهر گرگان در سفر آبان ماه  ۱۳۹۵ دکتر محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی به گرگان و پس از بررسی قابلیت‌های شهری مرکز گلستان و اعلام آمادگی سازمان‌های مردم‌نهاد و امکانات موجود در خانه تاریخی کبیر، حین انجام عملیات مرمت فعلی و پس‌ از آن صورت پذیرفت.

خانه تاریخی کبیر سال گذشته به‌عنوان تکیه هنرمندان منطقه در حال فعالیت بود و با ایده مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مقرر بود به «خانه گفتمان معماران و شهر سازان استان گلستان» تبدیل شود.

موسسه «خانه گفتمان شهر گرگان» به شماره ثبت ۷۳۶ توسط جمعی از معتمدان شهری، متخصصان، دانشگاهیان و علاقه‌مندان مرتبط با موضوعات شهری جهت هدایت و راهبری داوطلبانه برنامه‌های ذیل مباحث شهری و خانه گفتمان شهر گرگان در چارچوب اهداف بالادستی وزارت راه و شهرسازی و توان و امکانات موجود انسانی و کالبدی در شهر گرگان و استان گلستان تأسیس شد.

طبق اساسنامه تأسیس خانه گفتمان شهر گرگان، موضوع فعالیتی این مؤسسه مشتمل بر موارد زیر است:

-  گفتگو به منظور ارتقای کیفیت معماری و شهرسازی در سطح ملی

-  ایجاد تعامل و تفاهم میان انجمن‌ها و موسسات تخصصی غیر انتفاعی معماری و شهرسازی در  سطح ملی به منظور رشد و ترویج حقوق شهروندی و اعتلای فرهنگ شهرنشینی

-  برقراری ارتباط مستمر با اندیشمندان و حرفه‌مندان حوزه شهر و معماری و جلب مشارکت فعالانه آن‌ها در کشور به‌منظور بررسی مسائل و یافتن راهکارهای مناسب در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهری

-  ایجاد گفتگو میان متخصصین با یکدیگر و با مردم و همچنین بادولت، برقراری ارتباط میان آنها با مسئولین و نهادهای اجرایی کشور

-  کوشش در جهت افزایش سطح آگاهی و دانش مخاطبان در خصوص ارتقای کیفیت زندگی شهری

-  برقراری ارتباط با نهادها و موسسات مختلف فعال در عرصه شهر

-  تاثیرگذاری روی تصمیمات دولتی و حکومتی در عرصه شهر و معماری

-  ایجاد فضای دیدبان شهر و معماری با ارتباط مستمر و مستقیم با شهروندان و نهادهای حاکمیتی و مدیریتی

-   ایجاد فضایی  با سرمایه حرفه‌مندان متخصص  که پیام خود را در حوزه شهر و معماری، به دولت منتقل کند

-  ترویج احترام به آثار ارزشمند معماری معاصر و استفاده مجدد از بناها و فضاهای شهری و تاثیرگذاری در محیط پیرامون آن

-  برقراری ارتباط و تبادل تفاهم‌نامه با نهادها و موسسات در دیگر کشورها به منظور همکاری‌های متقابل در حوزه مشترک

-  بسترسازی برای ایجاد بانک اطلاعات شهر و معماری و ایجاد موزه معماری

-  ایجاد باشگاه و کلوپ اعضای خانه گفتمان شهر و معماری

در همین راستا، در روز افتتاحیه، نخستین نشست خانه گفتمان شهر گرگان با حضور  دکتر محمد سعید ایزدی با موضوع گفتمان سازی، راهبردی برای افزایش مطالبه گری و خواست اجتماعی برگزار شد.

نظر شما