شناسهٔ خبر: 38564 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

اتصال ایران به شبكه‌های ریلی فرا آسیایی در دستور كار وزارت راه و شهرسازی است/ راه‌آهن یك تحول در شبكه زندگی مدرن است/ ایجاد اشتغال برای تمام واگن‌سازهای كشور در دولت یازدهم/ ایستگاه‌های راه‌آهن تبدیل به مراكز توسعه شهرها می‌شوند

عباس آخوندی وزير راه و شهرسازی اتصال به تمام شبكه‌های فرا آسیایی را در دستور كار وزارت راه و شهرسازی عنوان كرد و گفت: این موضوع را نسبت به هیچ همسایه‌ای فروگذار نمی‌كنیم و معتقدیم باید به همه آن‌ها متصل شویم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در افتتاح پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی اظهار داشت: از نظر من راه‌آهن پیش از آنكه به عنوان یك صنعت نگاه شود یك تحول در شبكه مدرن زندگی است.

وی افزود: ما باید راه‌آهن را در سطح زندگی مردم بیاوریم، اگر راه‌آهن بخواهد به سبك زندگی مردم ورود كند در حوزه‌های شهرسازی، حمل ونقل مسافر و بار، صنعت، بازرگانی، ارتباطات بین‌المللی، سیاست داخلی و خارجی و غیره نقش دارد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اینكه تجربه شهری ایران براساس طراحی خودرو محور باشد و تمام طراحی شهر متكی برآن باشد كه چه مقدار سطح راه‌ها برای تردد خودرو اختصاص می‌یابد و چقدر به ریل اهمیت داده می‌شود مسئله مهمی است.

آخوندی خاطرنشان كرد: ما نیاز داریم یكبار رویكرد زندگی مدرن ایران را از لنز عینك ریل بازبینی كنیم اگر آشفتگی در سكونتگاه‌ها و حاشیه‌نشینی داریم نگاه كنیم كه ریل می‌توانست چه كمكی به ما در ساماندهی این دو موضوع كند.

این مقام مسئول تصریح كرد: اگر الان در واقع برای جابه‌جایی ساده، شهر غیرقابل حركت شده است، به این دلیل است كه اگر ۱۰ درصد هزینه‌های توسعه شهری برای توسعه خودرو محور تمركز پیدا نمی‌كرد و روی شهرسازی ریل‌پایه متمركز می‌شد آیا حركت روان‌تری در شهرهای خود نداشتیم؟

وی با اشاره به نظام طراحی دسترسی شهری در تهران خاطرنشان كرد: به طور مثال نمایشگاه بین‌المللی هیچ‌گونه دسترسی ریلی ندارد در صورتی كه اگر بحث ریل در دستور كار محوری ما بود و تراموا وارد شبكه حمل وقنل شهری می‌شد آیا نظام حمل ونقل درون شهری شكل دیگری نداشت؟

عضو كابینه دولت یازدهم در ادامه گفت: اگر سیستم لجستیك ایران را طوری طراحی می‌كردیم كه بار از بندر توسط ریل به لجستیك پارك می‌رسید و توسط كامیون به مناطق همجوار منتقل می‌شد آیا نظام ریلی متفاوتی نداشتیم؟

آخوندی در ادامه به معضل آلودگی هوای تهران اشاره كرد و گفت: در حالی‌كه در محور كرج-تهران روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو تردد می‌كند در ابتدای مسئولیت من در وزارت راه و شهرسازی بارها در خواست می‌شد كه این مسیر را دو طبقه كنم اگرچه در برابر مخالفت من همچنان این طرح طرفداران خود را دارد اما چرا هیچ‌كدام از چندبرابر كردن ظرفیت ریلی این مسیر صحبتی به میان نمی‌آورد؟

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه وقتی از بحث ریل صحبت می‌كنم منظورم فقط شامل چند پروژه نیست گفت: اگر اقبال ایران به شبكه ریلی در دستور كار دولت‌های قبل بود ما به وضعیت امروز دچار نبودیم. آیا برای ما امكان‌پذیر نبود كه طی ۱۰ سال گذشته خط ریلی خاصی برای مسیرهای هرات، آستانه، اشرفیه، دوشنبه داشته باشیم و از طرفی خط ریلی خوب بین چین و دریای عمان در اختیار داشته باشیم؟

وی ابراز داشت: در محور شرق زودتر از این می‌توانستیم انواع اتصالات ریلی را داشته باشیم. به طوری‌كه راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا را پیگیری می‌كردیم و در غرب به عراق متصل می‌شدیم. همچنین می‌توانستیم به كارست در تركیه متصل شویم.

عضو كابینه دولت تدبیرو امید با بیان اینكه نگاه ما به ریل یك نگاه استراتژیك مبنی بر تغییر در همه چیز است عنوان كرد: از شهروند از لحظه‌ای كه صبح از خانه بیرون می‌آید و یك شكل حمل ونقل را انتخاب كند تا مباحث ارتباطات بین‌المللی به حمل ونقل ریلی باز خواهد گشت.

آخوندی یادآور شد: ما می‌توانیم با افغانستان، پاكستان، آذربایجان، ارمنستان، تركیه و عراق چندین خط ارتباطی داشته باشیم. لذا باید بحث ریل را در لایه‌های مختلف مورد توجه قرار دهیم و آن‌وقت آثار آن فوق‌‌العاده فزاینده خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی به تشكیل شبكه ریلی آسیایی به منظور ایجاد منافع مشترك اشاره كرد و گفت: در این صورت ارقام جابه‌جایی بار از وضعیت فعلی ده‌ها میلیون تن متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به حمل ونقل مسافر در حوزه ریلی اظهار داشت: می‌توانیم قطار مسافری داشته باشیم كه از شهرهای اصلی كشورهای همسایه به شهرهای اصلی كشورمان متصل باشند. چرا نمی‌توانیم بین هرات و مشهد، كراچی و چابهار قطار داشته باشیم؟ همچنین با توجه به حجم فوق‌العاده مسافر بین ایران و عراق می‌توانیم ارتباط ریلی در این مسیر نیز ایجاد كنیم.

این مقام مسئول افزود: سهم ریل ناچیز است بنابراین آن‌طور كه من به این موضوع نگاه می‌كنم فراتر از چند پروژه است، آن‌وقت می‌توان برای ایجاد اشتغال، نگهداری، بهره‌برداری و ایجاد روابط بین‌المللی و داخلی می‌توان بازاندیشی كرد كه در این مسئله رویكرد بازرگانی نقش محوری پیدا می‌كند.

آخوندی در ادامه به اهمیت تاسیس شركت قطارهای حومه‌ای اشاره كرد و گفت: باتوجه به سهم یك میلیون نفری مسافر بین تهران و شهرهای اطراف آن باید سهم حمل ونقل ریلی در جابه‌جایی مسافر حومه‌ای را به ۵۰ درصد یعنی حدود ۵۰۰ هزار نفر برسانیم البته همین مسئله برای اصفهان، رشت، اهواز، قم و حومه‌های آن‌ها نیز صدق می‌كند. از این رو باید مفهوم ریل را مورد بازنگری قرار دهیم.

وی در ادامه به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه اشاره كرد و گفت: در برنامه ششم در نظر داریم با ایجاد صندوق توسعه حمل ونقل بهره‌وری اقتصادی ایجاد كنیم. همچنین با اجرای توسعه مبتنی بر حمل ونقل TOD در نظر داریم ایستگاه‌های راه‌آهن را تبدیل به مراكز توسعه شهرهای آینده كنیم تا سكونتگاه‌ها  براساس آن‌ها شكل بگیرند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به همین خاطر آیین‌نامه شهرسازی ریل‌پایه را تصویب كردیم و مهندسان مشاور باید باری دیگر همه چیز را مورد بازنگری قرار دهند.

آخوندی شهری با قابلیت زندگی را مبتنی بر شهرسازی ریل‌پایه خواند و تاكید كرد: باید در صدر تغییرات ساختاری به سراغ شركت‌های لیزینگ ریلی برویم كه با اجرای آن دولت یازدهم برای ورود ۳۰ هزار واگن به ناوگان ریلی كشور و ۳ هزار واگن مسافری كار بزرگی است.

این مقام مسئول با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید بیان داشت: ما توانستیم سكویی برای پرش‌های بزرگ ایجاد كنیم. همانطور كه ملاحظه می‌كنیم پنجمین نمایشگاه حمل ونقل ریلی با گزارش افراد دانشگاهی شروع می‌شود و بیش از ۳۰۰ شركت ریلی مشتمل بر ۱۳۰ شركت خارجی از ۱۶ كشور جهان در آن حضور دارند.

وی نسبت به تغییر و تحول در ۳۵۰ واگن ابراز خرسندی كرد و گفت: ما توانستیم برای تمام واگن‌سازها كار ایجاد كنیم.

وزیر راه و شهرسازی ساخت ۸۳۸ كیلومتر خط‌آهن در دولت یازدهم را اتفاق نادری دانست و افزود: همچنین ۹۵۰ كیلومتر خط دوم مورد بهره‌مندی قرار گرفته است اما اضافه شدن ۸۳۸ كیلومتر ریل به شبكه ریلی كشور در تاریخ راه‌آهن بی‌سابقه است. در واقع در حال وارد شدن به فاز جدیدی از راه‌آهن هستیم.

آخوندی با اشاره به راه‌آهن سریع‌السیر و قطارهای برقی تصریح كرد: وقتی از راه‌آهن سریع‌السیر صحبت می‌كنیم از قرارداد و پروژه در حال اجرا صحبت می‌كنیم و هنگامی كه از راه‌آهن برقی سخن به میان می‌آید پروژه‌ای برای نمایش داریم. از طرفی ریل را به بنادر بردیم و الان شاهد همكاری ریل و بندر در كنار یكدیگر هستیم.

عضو كابینه دولت یازدهم اتصال به تمام شبكه‌های فرا آسیایی را در دستور كار وزارت راه و شهرسازی عنوان كرد و گفت: این پیشنهاد را از هیچ همسایه‌ای فروگذار نمی‌كنیم و معتقدیم باید به همه آن‌ها متصل شویم.

وی با بیان اینكه به طور حتم به سمت نظام شهرسازی ریل‌پایه، حمل ونقل حومه‌ای، فناوری‌های نوین و بازنگری لجستیك می‌رویم خاطرنشان كرد: امیدوارم كه این نمایشگاه با حضور ۱۳۰ شركت خارجی از ۱۶ كشور دنیا بیانگر ارتباط تجاری ایران با جهان باشد.

نظر شما