شناسهٔ خبر: 38765 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نشریه شهر و شهروند منتشر شد؛

بررسی سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار و کنارک/ گفتگو پیرامون چشم‌اندازهای توسعه چابهار در ایران

چابهار نشریه شهر و شهروند ویژه بررسی سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار و کنارک و همچنین چشم‌اندازهای توسعه این منطقه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ویژه‌نامه شهر و شهروند، گفتگو‌هایی با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی، پیروز حناچی، حامد مظاهریان و حمیدرضا عظیمیان معاونین وزیر راه و شهرسازی و همچنین تنی چند از اساتید دانشگاه، جامه‌شناسان، کارشناسان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی استان سیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است.

در این نشریه علاوه بر گزارش‌های میدانی از وضعیت آموزشی، بهداشتی و سکونتی بومیان شهرستان‌های چابهار و کنارک بررسی‌های لازم درخصوص آسیب‌های موجود، چگونگی ساماندهی شهری چابهار و چشم‌اندازهای توسعه این مناطق بحث و بررسی شده است.

چابهار، مرز تمدنی ایران در منطقه و جهان

وزیر راه و شهرسازی در یکی از یادداشت‌های به چاپ رسیده در این نشریه اعلام می‌کند که سیستان و بلوچستان کنونی از جمله مناطق اصیل اما گم‌گشته از الگوی ایران‌شهریست که شالوده‌های اصالت آن هنوز هم یارای بازخوانی و بازتعریف فرهنگی و مددرسانی به حل تعارضات را دارد. این منطقه به عنوان مرزی تمدنی می‌تواند نقطه اتصال ایران با دریای عمان، افغانستان، پاکستان، آسیای میانه، شبه قاره هند و سایر نقاط مهم تجاری و اقتصادی دنیا باشد. اتصال و ارتباط یاد شده نه فقط در تجارت کالا بلکه در تبادل افکار، اندیشه، دانش و فرهنگ نیز قابل تعریف است.

به واقع شبکه ارتباطی این استان بزرگترین ثروت انسانی آن است که خلقش برای کشورهایی که این شبکه ارتباطی را بین اقوام خود ندارند بسیار سخت و گران می‌باشند. نکته این‌جاست که باید بتوانیم این شبکه ارتباطی را در کنار شبکه تجاری توسعه و گسترش دهیم.

نیروهای توانمند انسانی، میراث تاریخی، اجتماعی و اقتصادی نیز می‌توانند تأثیر بسزایی بر مسیر توسعه استان داشته باشند. به زعم اینجانب توسعه، توانایی خلق ارزش افزوده توسط مردم و عمرانی و ابادانی است و در نهایت اگر مردم بتوانند ارزش افزوده ایجاد کنند ان زمان است که می‌توان گفت استان در مسیر توسعه قرار گرفته است.

همچنین به منظور همسویی توسعه با اقتصاد مقاومتی می‌باید برای هر یک از شهرهای استان وظایفی تعریف شود. سیستان به عنوان دروازه ورود به افغانستان تفش ترانزیتی بسیار بسیار مهمی را ایفا می‌کند و زاهدان ماهیتی تجاری دارد، ایرانشهر نقش کشاورزی را ایفا کرده است و چابهار نقش مهمی در حمل و نقل دریایی دارد بنابراین سیستان استانی است که می‌شود برای توسعه آن اندیشه کرد و برنامه‌ریزی کرد.

همچنین در ادامه این نشریه می توان اقدامات انجام شده جهت ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در این مناطق و همچنین فعالیت‌های لازم‌الاجرا از سوی دستگاه‌های ذیربط را مشاهده و چشم‌انداز توسعه آن به همراه سرمایه‌گذاری این منطقه را از زبان کارشناسان مطالعه کرد./

 

نظر شما