شناسهٔ خبر: 38796 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

یک فعال امور کارآفرینی زنان:

ضرورت توجه به تعارض‌های فرهنگی و نقش سازمان های مردم نهاد در مناطق حاشیه‌نشین/ اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در مناطق حاشیه‌نشین زمان‌بر است

ندا شمس بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان به عنوان یک سازمان غیردولتی و غیر انتفاعی در سال ۱۳۸۴ با همت تعدادی از کارآفرینان و مدیران تشکیل شده و ماموریت اصلیآن توسعه فرهنگ کارآفرینی و ترویج تفکر خلاق و فعالیت مولد درمیان زنان و جوانان و زمینه سازی برای کشف، پرورش و باروری استعدادهای خلاق کارآفرینانه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

ندا شمس، مدیر پروژه‌های توانمندسازی زاهدان در بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره برنامه‌های پیش روی بنیاد در چابهار توضیح می‌دهد: در حوزه کارآفرینی و شناسایی فرصت‌های اقتصادی پایدار چابهار طرحی را در دو فاز تعریف کرده‌ایم که فاز اول با همکاری شهرداری و منطقه آزاد چابهاردر دست اجراست، این طرح به مزیت‌شناسی فرصت‌های کسب و کار کوچک و کارآفرینی در چابهار اختصاص دارد و یک طرح پایلوت در این مرحله به اجرا درخواهد آمد. و فاز دوم تشکیل شورای سیاستگذاری توسعه چابهار است که مدیریت آن بر عهده فرمانداری بوده و با همکاری منطقه آزاد و شهرداری اجرا خواهد شد و دستاوردهای فاز اول طرح درشورای سیاستگذاری مورد بررسی قرار گرفته و با هم اندیشی و همفکری صاحب نظران این عرصه به شکل گیری و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه با تاکید بر توان افزایی و ظرفیت سازی جامعه محلی منجر خواهد شد.

مدیر پروژه‌های توانمندسازی زاهدان دربنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان می‌افزاید: تفاهمنامه ما با شهرداری برای اجرای فاز اول این طرح اخیرا امضا شده ولی کارهای مطالعاتی را از تیرماه امسال شروع کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بنیاد، پیش از این طرح بهبود کسب و کار و کارآفرینی را در مناطق حاشیه‌نشینان زاهدان عملیاتی کرده است، می‌گوید: خانه پژوهش نواندیش سال ۸۸ به عنوان یکی از مشاوران شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای اجرای طرح‌های بانک جهانی انتخاب شد و  دو طرح یکی «توسعه مهارت‌های فنی برای ۹۰۰ زن و جوان» و دومی طرح«تشکیل گروه‌های کارآفرین و خودیار » در دستور کار قرار گرفت که دومی از افراد گروه اول بود که در قالب گروه های ۱۵ نفره کسب و کارهای خود را راه اندازی کنند. متاسفانه در سال ۱۳۸۹ به دلیل تحریم ‌های بانک جهانی، طرح‌های توانمندسازی نیز متوقف شد و کارفرما (وزارت راه و شهرسازی) نیز تصمیم به اتمام آن طرح‌ها گرفت و پس از آن بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان به عنوان یک سازمان مردم نهاد در راستای پایدارسازی اثرات طرح اجرا شده و پایبندی به تعهداتی که به جامعه محلی داده بود تداوم طرح ها را در مقیاس کوچک‌تر بر عهده گرفت.

شمس با اشاره به اینکه طبق اطلاعات و آمار مدیران استانی40درصد جمعیت چابهار و  30 درصد جمعیت زاهدان حاشیه‌نشین‌اند، می‌افزاید: با بررسی مسائل حاشیه‌نشینان زاهدان به این نتیجه رسیدیم که یکی از مشکلات و چالش‌های اصلی عدم اعتماد دو سویه میان مدیریت شهری و حاشیه‌نشینان است و بهتر است برای اجرای طرح‌های توسعه|‌ای به نقش تاثیر گذار جامعه محلی و نیز سازمان های مردم نهاد توجه ویژه شود.  بنیاد نیز با علم به نقش موثر سازمان های مردم نهاد به عنوان کمک کار دولت سال گذشته با همکاری شهرداری طرح توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد سیستان و بلوچستان را عملیاتی کردکه نتایج مفیدی داشت و در حال حاضر تعدادی از سمن ‌های حاضر در آن طرح در محلات حاشیه نشین زاهدان (شیرآباد) فعالیت می‌کنند و ارتباطات عمیقی با ساکنین محلات برقرارکرده‌اند.

 

 

وی توضیح می‌دهد: این در حالی است که تا پیش از این بسیاری از سمن‌ها به دلایل مختلف که از عدم شناخت ناشی می‌شد هیچ حضوری در محلات حاشیه نشین نداشتند و از حضور در این مناطق اجتناب می‌کردند. تابستان سال جاری (۱۳۹۵) سازمان‌های مردم نهادی که به تازگی در محلات فعال شدند با همکاری خانه هدی (یک سمن تازه تاسیس در شیرآباد زاهدان) و مردم محلی به بهسازی معابر بخشی از منطقه شیرآباد پرداختند و این طرح مورد توجه استانداری و مدیران شهری نیز قرار گرفت.

شمس تاکید می‌کند: تا وقتی مردم وارد فعالیت‌های توسعه‌ای نشوند کاری از پیش نمی‌رود و باید آنها را در طرح‌های مختلف مشارکت داد.

مدیر پروژه‌های توانمندسازی زاهدان دربنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان می‌گوید: از سوی دیگر باید مجریان طرح‌ها صبور باشند و انتظار نداشته باشند در ظرف مدتی محدود یک ساله پروژه بسته شود. بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان از سال ۸۸ تاکنون درزاهدان فعال است و سال ۹۳ موفق شدیم پس از پنج سال نهاد هدی را تاسیس کنیم. مسلما اعتماد سازی و حضور مستمر و آشنایی با فرهنگ منطقه زمان‌بر است و باید برای آن صرف وقت و صبوری شود.

وی می‌افزاید: برای حضور در محلات حاشیه نشین اشراف به مسائل فرهنگی اجتناب ناپذیر است و اگر تیمی به دنبال اجرای موفق و تاثیرگذار طرح خود در منطق است لاجرم باید به چالش‌ها، موانع و فرصت های موجود در منطقه توجه ویژه داشته باشد. به عنوان نمونه در زاهدان برای غلبه بر برخی محدودیت ها باید از کمک کار اصلی برای ورود به محلات کمک گرفته شود، مثلا نقش رهبران مذهبی در این منطقه بسیار قابل اتکاست و یا رابطین بهداشت، مدیران مکتب خانه و فعالان زن محلی به عنوان رابط با جامعه زنان و نیز مولوی‌ها و شهردار محله‌ها به عنوان رابط با جامعه مردان باید مورد توجه قرار گیرند.

شمس با تاکید ویژه بر نقش دولت به عنوان بسترساز توسعه در کشور می‌گوید: باید به سازمان‌های مردم نهاد که بر آمده از سطح جامعه هستند به عنوان بازوهای اجرایی دولت توجه ویژه شود.

نظر شما