شناسهٔ خبر: 3888 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

جزئیات نشست هم‌اندیشی خطوط کشتیرانی در چابهار با حضور جهاندیده

بندر چابهار نشستی با عنوان هم‌اندیشی برای ترغیب شرکت‌های کشتیرانی داخلی، جذب بیشتر خطوط کشتیرانی بین‌المللی و منطقه‌ای و بررسی راهکارهای اجرایی برای برقراری خط کشتیرانی بین چابهار و بنادر منطقه هفته گذشته با حضور معاون امور بندری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در بندر چابهار برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان هفته گذشته نشستی با عنوان هم‌اندیشی برای ترغیب شرکت‌های کشتیرانی داخلی، جذب بیشتر خطوط کشتیرانی بین‌المللی و منطقه‌ای و بررسی راهکارهای اجرایی جهت برقراری خط کشتیرانی بین چابهار و بنادر منطقه در بندر چابهار برگزار شد.

در این نشست که علی جهاندیده معاون امور بندری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و مدیران تعدادی از شرکت‌های کشتی‌رانی بزرگ کشور حضور داشتند، ‌پتانسیل‌های بندر چابهار معرفی شد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان مصمم است سیمای دریایی چابهار را به عنوان کلید توسعه محور شرق از منابع داخلی، خصوصی و خارجی دگرگون سازد، گفت: بخش‌های خصوصی و دست‌اندرکاران حمل و نقل کشور باید  به این قسمت از کشور که می‌تواند موتور محرکه توسعه کشور باشد، توجه بیشتری  داشته باشند. سازمان بنادر نیز از هر گونه حمایتی برای توسعه بخش دریایی دریغ نمی‌ورزد.

جهاندیده با تاکید بر نقش راهبری سازمان بنادر در خصوص اجرای موضوعات حاکمیتی حمل و نقل دریایی و سواحل افزود: رویکرد سازمان بنادر رویکرد خصوصی‌محور است و معتقد است خود مردم باید درست‌اندرکار باشند.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی این سازمان به بخش خصوصی از سال ۸۲ تاکنون گفت: از این میزان ۸۰ میلیارد تومان یارانه از منابع داخلی سازمان پرداخت شده است.

وی امضای قرارداد ۶ هزار میلیارد تومانی با بخش‌های غیر دولتی را یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی سازمان بنادر از بخش خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: از سال آینده برای رقابت در سطح بنادر و بین صاحبان کالا، برنامه‌هایی درباره انعطاف‌پذیری تعرفه‌ها و شیوه‌های اجرای آن در دست اجرا داریم که رونق حمل و نقل را به همراه دارد.

معاون امور بندری با اشاره به اصطلاح برد ـ برد در تجارت موفق دنیای امروز نتیجه‌گیری کرد: عدم توجه لازم به چابهار به معنی فرصت‌سوزی است و از این حیث سرمایه‌گذاران، شریک تجاری سازمان بنادر قلمداد می‌شوند.

اختصاص وام بدون بهره در بخش گردشگری دریایی

جهاندیده با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در بخش گردشگری از هر طرح دریایی حمایت می‌کند، گفت: این سازمان به هر کسی بخواهد شناوری بخرد یا اینکه قدمی در بخش گردشگری دریایی بردارد، وام بدون بهره اختصاص می‌دهد.

وی در بخش پایانی سخنانش خبر خوشی هم برای خطوط کشتیرانی، مردم منطقه، تجار و بازرگانان علی‌الخصوص تجار افغانستان داشت. به گفته وی با لایروبی انجام شده در اسکله شماره ۵ بندر شهید بهشتی چابهار عمق پای اسکله (آبخور) به منهای ۱۴ رسید که با این مسئله قابلیت پذیرش و پهلودهی کشتی‌های بالای ۷۰هزار تن در بندر چابهار فراهم می‌شود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: با این اقدام کشتی‌ها به صورت مستقیم از سراسر نقاط دنیا می‌توانند در بندر چابهار پهلو بگیرند. تا قبل از این کشتی‌ها در بنادر خلیج فارس و بندرعباس سبک‌سازی می‌شدند و بقیه کالا به چابهار انتقال پیدا می‌کرد.

پیشرفت ۶۰درصدی طرح و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

در ابتدای این نشست مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان  ضمن برشمردن مزایای بندر چابهار و تشریح وضعیت طرح توسعه بندر شهید بهشتی و رشد تخلیه و بارگیری در ده ماهه امسال افزود: خوشبختانه با حمایت دولت و نگاه ویژه سازمان بنادر و دریانوردی به بندر چابهار در ۱۰ ماهه امسال ۲میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شد که از این میزان ۳۶هزار و ۹۰۱ تی‌ئی‌یو  کانتینر بوده است.

سیاوش رضوانی با اعلام اینکه میزان پیشرفت فیزیکی طرح و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ۶۰ درصد است، گفت: ۸۰ هکتار استحصال اراضی و ۸۰ هزار متر مکعب عملیات لایروبی و ۱۲هزار تحکیم بستر انجام شده است.

راه‌اندازی خطوط مسافربری بین پاکستان و ایران

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و نگاه ویژه دولت محترم در زمینه توسعه سواحل مکران، توسعه در چابهار باید سرعت بیشتری صورت پذیرد.

ابراهیم عزیزآبادی با بیان اینکه از تحولات موثر در منطقه شگفت‌زده شده‌ام، اظهار کرد: چابهار زمینه تبدیل به بندر کانونی (هاب) در منطقه را دارد. پیشنهاد می‌کنم به چابهار بر اساس موضوعاتی از قبیل روان‌سازی پذیرش سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری توجه شود؛ چراکه هر بندر نسخه خاص خود را دارد.

عزیزآبادی از راه‌اندازی خطوط مسافربری بین پاکستان و ایران خبر داد و گفت: در این مورد نشست‌هایی با وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت انجام و به نتایجی منتج شده که امیدواریم هرچه زودتر این اقدام عملیاتی شود.

چابهار بهترین نقطه برای محصولات صادرات معادن افغانستان

مدیرعامل شرکت کشتیرانی سفیر دریا گفت: در ۷ ماهه امسال واردات این شرکت به صورت کالاهای فله بوده و اکثراً مواد غذایی و مواد شیمیایی است.

کاپیتان قادری گفت: بندر چابهار بهترین نقطه برای صادرات محصولات معادن افغانستان به کشور هند است و از طرفی سالانه ۳ میلیون تن اوره از ایران به کشور هند صادرات می‌شود؛ لذا بندر چابهار می‌تواند مهم‌ترین بندر به عنوان پایانه صادراتی برای کشورهای هند و چین باشد.

در این نشست هم‌اندیشی، مدیران خطوط کشتیرانی هوپاد دریا، والفجر، حفیظ دریا، سفیر دریا، مازند دریا، مارین سرویس، کشتیرانی دلتا، سیری، جهان دریا، و خدمات دریایی ایران حضور داشتند./

نظر شما