شناسهٔ خبر: 38882 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

براهویی‌نژاد:

ضرورت اولویت‌دادن به توانمندسازی حاشیه‌نشینان در برنامه‌های بازآفرینی شهری/ نگرش رایج به حاشیه‌نشینان چابهار اصلاح شود

احمد براهویی نژاد احمد براهویی‌نژاد فعال اجتماعی و پژوهشگر علوم انسانی است که در چندین سازمان مردم نهاد عضویت دارد و تمام وقت خود را صرف آموزش کودکان و نیز مهارت‌آموزی زنان و مردان سیستان و بلوچستانی کرده است.

احمد براهویی‌نژاد  در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره چالش‌های اصلی موجود در مناطق حاشیه‌نشین چابهار توضیح می‌دهد: ۶۰ درصد جمعیت شهری چابهار ساکن مناطق حاشیه‌ای هستند که در کشور وضعیت خاصی است. ایرانشهر، زاهدان و زابل نیز از شهرهای دارای مناطق حاشیه‌نشین در استان سیستان و بلوچستان هستند ولی چابهار در زمینه حاشیه‌نشینی در جایگاه اول استان و نیز اولین‌ها در کشور قرار دارد.

این فعال اجتماعی می‌افزاید: در چابهار منطقه آزادی داریم که می‌تواند بیشترین گردشگران را به خود اختصاص دهد ولی وجود سکونتگاه‌های غیررسمی این منطقه را نازیبا کرده و مانند خالی بر چهره زیبای منطقه جلوه‌گر شده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های توسعه‌ای بدون پرداختن به مسائل حاشیه‌نشینان مشکلی را حل نمی‌کند، می‌گوید: دولت تدبیر و امید و دولت‌های قبل اقداماتی را برای بهبود وضعیت حاشیه‌نشینی چابهار انجام داده‌اند ولی هنوز به توانمندسازی ساکنان این مناطق توجه جدی نشده است.

براهویی‌نژاد ادامه می‌دهد: حاشیه‌نشینی محصول مهاجرت روستانشینانی بوده که به دلیل نداشتن امکانات کافی بهداشتی، آموزشی و درمانی و برای یافتن کسب و کار بهتر راهی شهر شده‌اند و ارائه خدمات بهتر به روستاییان می‌تواند معضل حاشیه‌نشینی را برطرف کند. البته اخیرا با بروز پدیده مهاجرت معکوس از شهر به روستا مواجه شده‌ایم که شهرنشینانی که توان پرداخت هزینه‌های بالای زندگی درشهر را ندارند به روستاها مهاجرت می‌کنند که اگر این پدیده مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد و روستاها دارای امکانات قابل قبول زندگی شوند می‌توانیم به آینده امیدوار شویم. به عنوان نمونه اتصال روستاها به شبکه اینترنت و تامین زیرساخت‌های آموزشی متنوع می‌تواند موثر باشد.

 

 

وی توضیح می‌دهد: اخیرا اعلام شده که یارانه خانواده‌هایی که فرزندشان را در مدرسه نام‌نویسی نکنند قطع می‌شود، اما زیرساخت‌های تحصیل را فراهم نمی‌کنند. قطع یارانه وقتی می‌تواند ابزاری بازدارنده و مفید باشد که در روستا یا منطقه حاشیه‌ای شهر مدرسه و فضای آموزشی داشته باشیم.

براهویی‌نژاد تاکید می‌کند: تاکنون بیشتر برنامه‌های گروه‌های بین‌المللی و داخلی متمرکز بر شیرآباد زاهدان بوده که البته مشکل این منطقه هنوز ادامه دارد. جای آن است که به چابهار نیز توجه شود و سازمان‌های مردم نهاد با مشارکت یکدیگر وارد صحنه توانمندسازی و  آگاهی بخشی به مردم شوند. متاسفانه سطح آگاهی اهالی مناطق حاشیه نشین پایین است و کودکانشان با بیماری‌های ناشی از ازدواج‌های فامیلی دست به گریبانند.

وی به مسئله برداشت عمومی از امنیت در چابهار می‌پردازد و تصریح می‌کند: متاسفانه اغلب آمارهای نادرستی درباره بزهکاری، کشف مواد مخدر و ترور درسیستان و بلوچستان به گوش اهالی استان‌های دیگر می‌رسد که متاسفانه فیلم‌های صداوسیما در آن بی‌تاثیر نیست. این درشت‌نمایی مواردی از قاچاق و بزه در این منطقه رغبت سازمان‌های مردم نهاد را به حضور و انجام پروژه‌های جدی در چابهار کم کرده و باید برای تغییر این نگرش حاکم بر جامعه تلاش شود.

این فعال اجتماعی می‌افزاید: نیاز است فیلم‌سازانی که دارای دیدی مثبت و عادلانه هستند و فرهنگ غنی این منطقه را می‌شناسند به تدوین و ساخت فیلم‌هایی برای اصلاح نگرش موجود بپردازند. خوشبختانه سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری سال ۹۶ اعلام شده و این فرصتی است تا گردشگران به این استان سفیران فرهنگی ما باشند.

وی با تاکید بر شرایط دشوار زندگی در کپرهای حاشیه چابهار می‌گوید: می‌توان در بهسازی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی خانه‌های بافت قدیمی را از ساکنانشان خرید و آن‌ها را در ارزش افزوده فروش سهیم کرد.

نظر شما