شناسهٔ خبر: 38933 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حوزه دریایی در هفته ای که گذشت:

قبل از برجام كشتی ایرانی ۳ ماه در مقصد روی آب می‌ماند/ تحریم دریایی چند هزار شغل را تهدید می‌کرد/ تصویب ۷ پروژه ریلی، جاده‌ای و دریایی در اولویت‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی

بندر خشک قبل از برجام كشتی ایرانی ۳ ماه در مقصد روی آب می‌ماند، تحریم دریایی چند هزار شغل را تهدید می‌کرد و . . . از مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است؛

قبل از برجام كشتی ایرانی ۳ ماه در مقصد روی آب می‌ماند

مدیركل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از احتمال صادرات ۱.۵ میلیون تنی گندم از بندر امام تا سال جاری خبر داد وگفت: برجام روند تجارت دریایی را تسهیل كرده است تا جایی كه كشتی ایرانی كه در مقصد ۳ ماه روی آب می‌ماند اكنون با حل مشكلات بانكی و گمركی تردد آسان و روانی در آب‌های بین‌المللی دارد.

سعداله عبداللهی همچنین در خصوص تاثیر تكمیل كریدور شماره ۱۰ كه شامل بندر امام تا مرز بازرگان می‌شود گفت: تكمیل این كریدور به عنوان یكی از مهمترین كریدورهای ترانزیتی غرب كشور از تئوری‌های آقای آخوندی كه از دانشمندان حوزه حمل ونقل كشور محسوب می‌شود. با تكمیل این كریدور كشورهای حوزه قفقاز، عراق و تركیه می‌توانند از امكانات آن بهره‌مند شوند و همچنین در صورت تكمیل این كریدور عملیات تخلیه و بارگیری در بندر امام یك سوم افزایش خواهد داشت.

وی همچنین از تاثیر برجام در بهبود وضعیت بنادر كشور به ویژه بندر امام خمینی خبر داد و گفت: بعد از برجام در سال ۹۵ اولین خط مستقیم كشتی‌های سایز بزرگ و كانتینری از بنادر شرق دور به بندر امام خمینی متصل شد و بعد از ۵ سال شاهد این هستیم كه هر ۱۵ روز یكبار از طریق این خط مستقیم كشتی‌های ۷ هزار كانتینری وارد بندر امام می‌شود.

تحریم دریایی چند هزار شغل را تهدید می‌کرد/ آمادگی ۹ شرکت بزرگ جهان برای حضور در بندر رجایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تحولات جدی که در عملکرد بنادر ایران در ماه‌های اخیر ثبت شده، اعلام کرد:‌ اگر زمانی ما نگران ورشکستگی بودیم امروز با آمارهای مثبت قابل توجه روبه‌رو هستیم. در طول این سال‌ها پیشرفت عملکرد بنادر ایران حدود ۳۰ درصد تخمین زده می‌شود و تنها در فروردین‌ماه امسال در قیاس با زمان مشابه سال قبل رشدی ۶۰ درصدی را به ثبت رساندیم که عملکردی کم‌نظیر به حساب می‌آید.

سعیدنژاد با بیان این‌که دریاهای ایران سریع‌ترین و بالاترین بازگشت به شرایط عادی را پس از اجرای برجام به ثبت رساندند، تصریح کرد: ما در سال‌های پایانی تحریم‌های هسته‌ای با مشکلات قابل توجهی روبه‌رو بودیم که هرچند ادامه یافتن آنها به معنی توقف زندگی نبود، اما قطعا اوضاع بسیار سخت‌تر و با هزینه‌های بیشتر دنبال می‌شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که تاثیرات اجرای برجام در صنعت دریایی ایران را باید برای مردم به شکل کامل تشریح کرد، ادامه داد: صرف نیامدن کشتی‌های خارجی به آب‌های ایران این معنی را دارد که تعداد زیادی از کارشناسان، متخصصان و کارگرانی که در بنادر ایران فعال هستند بیکار می‌شوند. در کنار آن سرمایه‌گذاران امکان بهره‌گیری از شرایط را ندارند، تا جایی که وقتی ما در سال ۱۳۹۲ وارد سازمان بنادر شدیم بسیاری از پیمانکاران در معرض ورشکستگی بودند.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از دستاوردهای برجام رشد قابل توجه تقاضا برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ بوده است، تاکید کرد: ما در حال حاضر در بندر شهید رجایی دو ترمینال کانتینری فعال داریم. وقتی ایران مناقصه سومین ترمینال را برگزار کرد ۹ شرکت معتبر بین‌المللی تقاضای جدی خود را به ثبت رسانده است. شرکت‌هایی که برای مشخص شدن ابعاد دقیق آنها می‌توان گفت که بسیاری از آنها درآمد سالیانه‌شان بیش از درآمد حاصل از فروش نفت در ایران است.

تصویب ۷ پروژه ریلی، جاده‌ای و دریایی در اولویت‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی

معاون اول رييس جمهور و رييس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تكاليف و پروژه‌های اولويت دار ۱۰ دستگاه اجرايی (مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی) برای اجرا در سال ۹۶ را ابلاغ كرد.

۱۰۰درصد تحریم‌های کشتیرانی رفع شده است/ بهبود نقل و انتقالات مالی تا ۶ ماه آینده

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ارتقای ۴پله‌ای رتبه این شرکت بین شرکت‌های کانتینری جهان خبر داد و با اشاره به اینکه ۱۰۰درصد تحریم‌ها علیه ناوگان ملی حمل‌ونقل دریایی برطرف شده است، گفت: تنها مقداری محدودیت‌ بانکی برای مشتریان کشتیرانی داریم.

شانس چابهار برای در دست گرفتن محور شرق

غلامرضا سلامی در خصوص قراردادهای سرمایه‌گذاری فعلی در بندر چابهار گفت: به غیر از قرارداد مادری که با یک شرکت ایرانی به شکل (بی. ال. تی) برای توسعه فاز یک بسته شده است قراردادی نیز با هندی‌ها به شکل (بی. او. تی) به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای طرح توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی بسته شده است که به دلیل گسترده بودن پروژه کمی کند پیش می‌رود.

نظر شما