شناسهٔ خبر: 38955 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

میدری در نشست خبری:

بندر خرمشهر صاحب ترمینال كانتینری استاندارد می‌شود/ افزایش ظرفیت بندر خرمشهر به ۲۰۰ هزار TEU/ رشد ۳۸ درصدی بندر خرمشهر در تخلیه و بارگیری خودرو

نشست معاون عملیات بندری خرمشهر از سرمایه‌گذاری ۸۶ میلیارد تومانی برای ساخت ترمینال كانتینری استاندارد در بندر خرمشهر خبر داد و گفت: با ساخت این ترمینال كه تا ۲ سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد ظرفیت بندر خرمشهر از ۱۳۰ هزار TEU به ۲۰۰ هزار TEU افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهران میدری معاون عملیات بندری خرمشهر همزمان با سالروز آزادی خرمشهر به جمع خبرنگاران پیوست تا گزارشی از آخرین وضعیت بندر خرمشهر به عنوان یكی از قدیمی‌ترین بندر كشور را به خبرنگاران ارائه دهد.

وی با بیان اینكه كل فعالیت‌های تخلیه و بارگیری پیش از انقلاب از طریق این بندر انجام می‌شد گفت: بندر خرمشهر پس از جنگ نقش و جایگاه قبلی خود را از دست داد و با توسعه بنادر شهید رجایی، امام و بوشهر نتوانست پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد.

ميدری ادامه داد: با این حال بازسازی بندر خرمشهر از سال ۷۰ به بعد با تلاش سازمان بنادر آغاز شد تا جایی كه امروز می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم كه این بندر از لحاظ تاسیسات بندری به دوره قبل بازگشته و امروز بندری با زیرساخت‌های كافی و مناسب است.

معاون عملیات بندری خرمشهر با بیان اینكه هم‌اكنون ظرفیت كانتینری بندر خرمشهر ۱۳۰ هزار TEU است گفت: با سرمایه‌گذاری‌های مشتركی كه بین بندر و سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام شده است اكنون در تخلیه و بارگیری كانتینر به ظرفیت خوبی دست یافته‌ایم.

به گفته میدری بندر خرمشهر دارای ۲۳۰ هكتار محوطه، ۱۳ هكتار انبار سرپوشیده و ۳۶ هكتار محوطه روباز است. همچنین علاوه بر ترمینال كانتینری، مسافری و همچنین ترمینال خودرو صاحب یك ترمینال نفتی كه در پسكرانه بیرون بندر قرار دارد.

اين مقام مسئول همچنین خبر داد: در راستای توسعه ظرفیت بندر خرمشهر اقدام به ساخت ترمینال كانتینری استاندارد نموده‌ایم و در این باره توضیح داد: شركت كشتیرانی جنوب خط ایران در ۱۵ هكتار از محوطه بندر خرمشهر سرمایه‌گذاری ۸۶ میلیارد تومانی را انجام داده استكه در نهایت منجربه ساخت ترمینال كانتینری استانداردی برای بندر خواهد شد.

وی گفت: این سرمایه‌گذاری ظرفیت بندر خرمشهر را به ۲۰۰ هزار TEU افزایش می‌دهد.

ميدری همچنین توضیح داد: بندر خرمشهر تا پیش از این به دلیل عدم داشتن CY استاندارد (محوطه بارگیری كانتینری) شرایط مناسبی را برای تخلیه و بارگیری كانتینر نداشت.

معاون عملیات بندری خرمشهر توضیح داد: در دو ماه امسال میزان تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر نسبت به سال قبل ۶۸ درصد رشد داشته است. سال گذشته ۱۲۶ هزار تن تخلیه و بارگیری در دو ماه نخست سال داشتیم كه امسال این رقم به ۲۱۲ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است. همچنین در بخش عملیات كانتینری در دو ماه سال قبل رقم ۴ هزارو ۱۷۶ TEU را داشتیم كه امسال به ۷ هزارو ۱۲ TEU رسیده كه نشان دهنده رشد ۶۸ درصدی در تخلیه و بارگیری كالاهای كانیتری است.

وی به تخلیه خودرو در بندر خرمشهر اشاره كرد و گفت: كل خودروهای منطقه آزاد اروند از طریق بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری می‌شود. آمار تخلیه خودرو در دو ماه نخست سال ۹۵، ۱۶۶۶ مورد بوده است كه با رشد ۳۸ درصدی در فروردین و اردیبهشت امسال به رقم ۲۳۳۸ خودرو رسیده است.

ميدری در خصوص ظرفیت ترمینال مسافری بندر خرمشهر نیز گفت: در حال حاضر ظرفیت جابه‌جایی ترمینال مسافری ۱۲۰۰ مسافر در روز است و در دو مسیر خرمشهر به كویت و خرمشهر به بصره خط كشتیرانی فعال است كه در ایام تابستان ۳ بار در هفته و در ایام زمستان دو بار در هفته به جابه‌جایی مسافران می‌پردازد.

نظر شما