شناسهٔ خبر: 38958 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

كوثری‌زاده در جمع خبرنگاران:

پیشرفت ۳۴ درصدی طرح شناورسازی مغروقه‌ها در اروندرود/ مذاكره با منطقه آزاد برای تامین اعتبار پاكسازی كارون

خارج سازی مغروقه از اروند رود معاون فنی‌ مهندسی بندر خرمشهر از پیشرفت ۳۴ درصدی در پروژه شناورسازی مغروقه‌ها در اروندرود خبر داد و با اعلام اینكه ۷ مغروقه در كارون در اولویت خارج سازی قرار دارد مشكل عدم تامین اعتبار را دلیل اصلی توقف اجرای این طرح در رودخانه كارون دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی صالح كوثری‌زاده معاون فنی و مهندسی بندر خرمشهر در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت خارج‌سازی مغروقه‌ها از اروندرود گفت: بندر خرمشهر از سال ۹۳ مطالعاتی بر روی شناورسازی مغروقه‌ها در محدوده رودخانه اروندرود انجام داد كه منجربه شناسایی ۶۶ فروند مغروقه شد.

وی توضیح داد: از این ۶۶ فروند مغروقه ۴۸ فروند سمت ایران، ۱۵ فروند سمت عراق و ۳ فروند در مسیر مشترك ایران و عراق قرار دارد.

به گفته كوثری‌زاده‌ از ۴۸ فروند مغروقه كه به سمت ایران قرار دارد از سال ۹۴ تاكنون ۲۶ فروند خارج شده است و ۲۲ فروند دیگر باقی مانده است كه نشان دهنده رشد ۳۴ درصدی پروژه شناور سازی مغروقه‌ها در اروندرود دارد.

معاون فنی و مهندسی بندر خرمشهر همچنین به آخرین وضعیت شناورسازی مغروقه‌ها در رودخانه كارون اشاره كرد و گفت: ۲۹ شناور غرق شده در رودخانه كارون وجود دارد كه دارای اولویت خارج سازی هستند و از این تعداد ۷ مغروقه به دلیل اینكه در عمق كم و در مسیر تردد قرار دارند برای ما اهمیت بیشتری دارد.

به گفته وی هم‌اكنون ۷ مغروقه در كارون در برنامه خارج سازی در سال ۹۶ قرار دارد كه به دلیل مشكل تامین اعتبار تاكنون اقدامی برای خارج سازی این مغروقه‌ها انجام نشده است.

اين مقام مسئول همچنین خبر داد كه عملیات خارج سازی مغروقه‌ها از اروندرود ۶۲.۵ میلیارد هزینه می‌برد و تصریح كرد: برای تامین اعتبار كارون نیز در حال مذاكره با منطقه آزاد هستیم.

كوثری‌زاده این را هم گفت كه با اتمام شناور سازی مغروقه‌ها در اروندرود امكان لایروبی این رودخانه و همچنین بندر اروندكنار مهیا خواهد شد.

نظر شما