شناسهٔ خبر: 39005 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان قزوین عنوان کرد:

جلوگیری از گسترش پدیده‌ حاشیه‌نشینی در قزوین

حاشیه نشینی مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی با اشاره به اثرات مخرب پدیده حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی تأکید کرد: با توجه به ایجاد نواحی منفصل شهری در اطراف شهر قزوین گام بلندی در راستای جلوگیری از گسترش این پدیده‌ها در مرکز استان برداشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی با اعلام این خبر گفت: ایجاد نواحی منفصل شهری، الگویی در راستای جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرها است.

وی افزود: با ایجاد این مناطق و تعریف ساز و کار شهری در این نواحی، مدیریت متمرکز شهری زیر نظر مسئولین مرکزی تعیین و امکان ارائه خدمات روبنایی و عمومی به سطح قابل قبولی افزایش خواهد یافت.

مدیر شهرسازی و معماری این اداره کل افزود: شهر قزوین با وجود رشد جمعیت، قرارگیری در مسیر شریان‌های اصلی کشور، نزدیکی به پایتخت و وجود شهرک‌های صنعتی دچار سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی نشده و یکی از اصلی‌ترین دلایل آن علاوه بر تأثیر باغستان سنتی در همجوار شهر، پیش‌بینی و تعریف نواحی منفصل شهری در مکان‌های مشخص است.

اسماعیلی گفت: طرح تفصیلی ناحیه منفصل شهری وثوق‌آباد، نجف‌آباد، حسن‌آباد به همراه محدوده اندیشه پس از تصویب طرح جامع شهر قزوین در شورای عالی شهرسازی و معماری، تهیه و پس از سیر روال بررسی طرح و ضوابط و مقررات ساخت و ساز آن در جلسات کمیته فنی در جلسه کمیسیون ماده ۵ شهر قزوین مطرح شد.

در این جلسات ضمن تصویب کلیات طرح، با عنایت به مفاد صورت‌جلسه ابلاغی طرح جامع مصوب شهر قزوین مقرر شد طرح تفصیلی ناحیه اندیشه به عنوان مغایرت اساسی به منظور طی روال مربوطه به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال گردد.

همچنین لیدا معروفی سرپرست اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران شهری نیز در ادامه بیان کرد: به استناد مفاد تبصره ۲ ماده ۳ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا، شهرک و نحوه تعیین آن‌ها روستاهایی که به موجب طرح‌های مصوب جامع در حریم شهرها واقع می‌شوند، در صورت رسیدن به شرایط شهر شدن، شهر مستقل شناخته نشده و به صورت منفصل به عنوان یک ناحیه یا منطقه از نواحی یا مناطق اصلی شهر تلقی و اداره خواهند شد و برای آن‌ها در قالب طرح‌های جامع و تفصیلی ضوابط و مقررات ویژه متضمن امکان استمرار فعالیت‌های روستایی تهیه و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

نظر شما