شناسهٔ خبر: 39050 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برج-‌ باغ‌ها مشكل بر زمین‌مانده شورای چهارم/ مخالفت محیط‌زیست با مصوبه برج-باغ

شورای شهر تهران مصوبه برج-باغ، یك‌بار دیگر در پایان دوره چهارم شورای شهر، خبرساز شده است و اعضای شورا قصد دارند آن را لغو كنند، در شرایطی كه تلاش‌های كمیسیون سلامت شورای‌شهر تهران برای تصویب طرح صیانت از باغات تهران در ماه‌های گذشته هنوز نتیجه نداده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شهروند، مصوبه برج‌–‌باغ‌ها که از زمان احمدی‌نژ‍اد باقی مانده، یك‌بار دیگر در پایان دوره چهارم شورا خبرساز شده است و اعضای شورا قصد دارند آن را لغو كنند، در شرایطی كه تلاش‌های كمیسیون سلامت شورای‌شهر تهران برای تصویب طرح صیانت از باغات تهران در ماه‌های گذشته هنوز نتیجه نداده است. اگرچه سه‌شنبه هفته‌ای كه گذشت طرح «صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران» و لایحه «ساماندهی و صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مشجر شهر تهران» در دستور كار شورا قرار داشت اما باز هم به بعد موكول شد.

 براساس این طرح صادر‌کننده شناسنامه باغات به جای سازمان بوستان‌ها، شوراست و ساخت‌وساز در باغات پراکنده کمتر از پنج‌هزار متر تا حداکثر سطح اشغال ٤٠٠ متر و چهار طبقه مجاز است. این طرح روز سه‌شنبه مجادله‌ای را میان رئیس شورا و رئیس كمیسیون سلامت رقم زد. مهدی چمران معتقد بود كه اجرای این طرح دور از ذهن است در حالی كه رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورا آن را مانعی برای تخریب باغات دانست.

حالا البته نایب‌رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران این نوع برخوردها را سلبی و توبیخی دانسته و به ایسنا گفته كه مردم را به نابودی باغات تشویق می‌كند: «دو‌ سال است که برای حل اشکالات مصوبه برج‌-‌باغ، جلساتی با کمیسیون‌های سلامت و حقوقی برگزار کردیم اما نتوانستیم هیچ راه‌حل و پیشنهاد جایگزینی داشته باشیم. کاهش طبقات ساختمان‌ها در باغ چه دردی از باغ دوا می‌کند؟ کاهش طبقات تنها باعث بهبود منظر شهری و تسهیل در تردد شبکه معابر شهری می‌شود وگرنه دردی از باغ و شهر دوا نمی‌کند چون هر نوع ساخت‌وساز در باغ موجب نابودی باغ می‌شود.»

محمدمهدی تندگویان این را هم گفت كه طرح‌های جایگزینی رئیس کمیسیون سلامت از لحاظ ساختاری، کارکردی ندارد و بیشتر جنبه توبیخی دارد: «پیشنهاد کاهش طبقات در باغات موجب سلب امتیاز مالکان شده و هیچ جایگزینی هم بابت این موضوع به مالک ارایه نشده است، به همین دلیل مالک را عملا به نابودی باغ تشویق می‌کنیم؛ چرا که باغش هیچ آورده‌ای ندارد. بنابراین سلب امتیاز و برخوردهای توبیخی باید در حالی باشد که بسته‌های تشویقی به مانند معافیت از پرداخت هزینه پروانه ساخت، آبیاری درختان و... هم در نظر گرفته شود.»

 او به نمونه‌های موفق اینچنینی كه در دنیا هم وجود دارد، اشاره كرد: «در کشورهای دیگر حفظ و نگهداری فضای سبز داخل فضاهای خصوصی برعهده شرکت‌های خصوصی است و این شرکت‌ها در ملک حاضر شده و نسبت به نگهداری فضای سبز و درختان اقدام می‌کنند و از سوی دیگر هزینه‌های نگهداشت و... را هم از مالک دریافت می‌کنند؛ اما در ایران به دلیل دیدگاه‌های اقتصادی که وجود دارد مردم از این موضوع استقبال نخواهند کرد. باید به راه‌حل‌های بهتری برای مصوبه جایگزین برج‌-باغ دست یابیم، برخوردهای سلبی برای حفظ باغات جوابگو نیست چرا که مالک با آتش زدن باغ، زمین را برای ساخت‌وساز آماده می‌کند و باید به دنبال راه‌حل بهینه باشیم و این راه‌حل‌ها کمکی به نگهداری باغ نمی‌کند.»

در قالب مجوز «برج-باغ» همه مالكان اراضی باغی در پایتخت می‌توانند برای تغییر كاربری زمین‌ مشجر به مسكونی یا تجاری، پروانه قانونی از شهرداری دریافت كنند. تا قبل از‌ سال ٨٢، ساخت‌وساز در زمین‌های باغی حداكثر تا ٤ طبقه مجاز بود اما از آن‌ سال تا قبل از رونمایی از طرح تفصیلی جدید، تراكم ساختمانی در این زمین‌ها تا دو برابر افزایش یافت و كل ارتفاع مجاز برای بارگذاری مسكونی در باغات تهران به ٨ طبقه رسید. حالا نقشه‌های هوایی تهران نشان می‌دهد كه از ‌سال ٨٢ تاكنون حدود ٧٠‌درصد از باغات تهران از بین رفته‌ است و حالا بیشتر باغ‌هایی كه در كن باقی مانده است، بزرگ‌مقیاس است. تازه‌ترین نتایج بررسی‌ گروهی از كارشناسان محیط ‌زیست و شهرسازی هم نشان می‌دهد كه از مجموع ١٤‌هزار هكتار مساحت اراضی سبز و باغات تهران، حدود ٨‌هزار هكتار باقی مانده است كه سهم زمین‌های باغی فقط ١٢٠٠ هكتار یعنی معادل كمتر از ٢‌درصد مساحت پایتخت است.

محیط زیست مخالف مصوبه برج - باغ‌ها

مصوبه برج - باغ‌ها در دوره دوم شورای شهر به تصویب رسید. نظر مثبت شورای عالی معماری و شهرسازی را هم جلب كرد و در مفاد طرح تفصیلی قرار گرفت. حالا محمد درویش، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست هم به‌عنوان منتقد این طرح، گفته است كه بیش از ۷۰‌درصد پوشش گیاهی تهران در طول ۶۰‌سال اخیر از بین رفته است.

در این شرایط‌ سال ۸۲ با این مصوبه‌ مجوز نابودی پوشش گیاهی و باغ‌های باقیمانده داده شد: «متاسفانه برخی هنوز از این طرح دفاع می‌کنند و شرم‌آورتر این است که برخی دفاع‌كنندگان خود را اصلاح‌طلب می‌دانند.»

 او معتقد است كه مصوبه برج - باغ حتما باید لغو شود: «باید تلاش شود از اندک باغ‌های باقی‌مانده در تهران حراست شود. دولت باید بتواند محوطه‌های ارزشمند را حفظ کند و حتی اگر مالکان باغ‌ها توان، قدرت و میل حفاظت از فضاهای‌سبز را ندارند، دولت باید آنها را به کمک شهرداری‌ها خریداری و حفاظت کند. نباید دیگر شاهد آن باشیم که باغ‌های ارزشمند تهران، همدان، شیراز، اصفهان و... قربانی ساخت‌وسازها شوند.»

در روزهای گذشته محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از ارایه پیشنهاد لغو مصوبه برج-باغ‌ها به هیأت‌رئیسه شورای‌شهر تهران خبر داد اما هنوز معلوم نیست كه این پیشنهاد چه زمانی بررسی خواهد شد تا شورای چهارم به تصمیمی قاطع برای جلوگیری از نابودی باغات تهران برسد/.

نظر شما