شناسهٔ خبر: 39124 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

پیشتازی استان تهران در فرونشست زمین!/ تبدیل شدن ۵۰ درصد مساحت ایران به دشت‌های‌ممنوعه

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: استان تهران رتبه نخست در فرونشست زمین را دارد و این مسئله بسیار نگران کننده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی محمد شاعری نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره فرونشست زمین در پایتخت و برخی دیگر از مناطق کشور با اشاره به تاثیر بسیار کاهش آب‌های زیر‌زمینی در فرونشست زمین، گفت: فرونشست زمین ناشی از سو مدیریت مصارف آب است که استان تهران بالاترین فرونشست زمین در کشور را داراست به نوعی که سالانه حدود ۳۰ سانتی‌متر زمین پایتخت نشست می کند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم پیشگیری از فرونشست زمین در آینده نزدیک سبب به مخاطره افتادن زندگی شهروندان، تخریب زیرساخت‌های شهری و روستایی و از بین رفتن مزارع و اراضی کشاورزی خواهد شد، علت اصلی فرونشست زمین برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌هاست.

تبدیل ۵۰ درصد مساحت کشور به دشت‌های ممنوعه با برداشت‌های بی‌رویه آب سفره‌ها

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از مساحت کشور به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب به حالت‌های بحرانی و دشت‌های ممنوعه تبدیل شده است، تصریح کرد: دولت در برنامه ششم توسعه مکلف شده با استفاده از سیستم‌های هوشمند، سامانه‌های نوین آبیاری، کنترل و نظارت بر حفر چاه‌های غیرمجاز و نصب کنترهای هوشمند بر روی چاه‌ها سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب مصرف آب را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهد.

شاعری ادامه داد: سهم مصرف آب در بخش کشاورزی نیز باید کاهش یابد تا با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری بهره‌برداری‌های بی‌رویه و هدر رفت آب به شدت کاهش داده شود، با این کار مدیریت تولید آب و استحصال بهینه محقق می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت، گفت: دولت در برنامه ششم توسعه مکلف شده سالانه ۳۰۰ هزار هکتار آبیاری نوین را هم در دستور کار و جایگزین شیوه‌های سنتی آبیاری در بخش کشاورزی شده، در حقیقت مجموع این اقدامات از فرونشت زمین جلوگیری خواهد کرد.

محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه سالانه حدود یک متر و ۳۰ سانتی متر افت آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد، گفت: سالانه ۱۶ سانتی متر فرونشست داریم که ناهمگونی این اتفاق خطرناک است. متاسفانه سالیانه حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی در دشت ورامین برداشت می شود که از این میزان ۳۴۰ میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز و ۳۰ میلیون متر مکعب مربوط به چاه های غیر مجاز است. /

نظر شما