شناسهٔ خبر: 39140 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طاعتی:

هدف‌گذاری پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی در طرح ویژه توسعه سواحل مکران/ ضرورت توزیع متوازن منابع دولتی و توانمندسازی روستاییان منطقه

مصطفی طاعتی مقدم مصطفی طاعتی، مدیر هماهنگی دبیرخانه توسعه سواحل مکران یکی از اهداف اصلی اجرای طرح ویژه توسعه عمرانی سواحل مکران و پیش‌بینی محدوده راهبردی را جلوگیری از گسترش مهاجرت روستاییان و توسعه حاشیه‌نشینی در چابهار می‌داند.

مصطفی طاعتی، درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره طرح‌ ویژه توسعه عمرانی سواحل مکران و در نظر گرفتن محدوده راهبردی برای جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی درچابهار توضیح می‌دهد: پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران و اهتمام جدی دولت در توسعه این سواحل و تشکیل ستاد توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها اجرایی نسبت به تعریف پروژه‌های توسعه این سواحل اقدام کرده‌اند. در ستاد توسعه سواحل مکران ۱۰ تن از وزرا، چهار نفر از معاونان رئیس جمهور، دو استاندار و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی حضور دارند و دبیرخانه ستاد وظیفه هماهنگی تمام دستگاه‌های زیربنایی و فرهنگی و اجتماعی را بر عهده گرفته و طرح ویژه توسعه عمرانی سواحل مکران را تدوین کرده که تا ۲۰ روز دیگر به تمام دستگاه‌ها برای ورود به عرصه توسعه متوازن ابلاغ خواهد شد.

مدیر هماهنگی دبیرخانه توسعه سواحل مکران می‌افزاید: دلیل اصلی گسترش حاشیه‌نشینی درچابهار محرومیت استان سیستان و بلوچستان و از سوی دیگر جذابیت های منطقه آزاد بوده که معضلات اجتماعی و فرهنگی زیادی را به دنبال داشته و یکی از دغدغه‌های مهم معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید مانع از تکرار تجربه تلخ افزایش حاشیه نشینی در عسلویه و چابهار شویم، می‌گوید: سواحل مکران از سیریک و جاسک تا کنارک و چابهار حدود ۳۲ هزار کیلومتر مساحت دارد و دارای جاذبه‌های است که روستانشینان حومه را ترغیب به مهاجرت به منطقه آزاد می‌کند بنابراین برای پیشگیری از بروز این معضل محدوده راهبردی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

طاعتی ادامه می‌دهد: طرح ویژه توسعه عمرانی وساحل مکران به نوعی جمع‌بندی مطالعات و برنامه‌های تمام دستگاه‌هایی است که پروژه‌هایی را دراین منطقه دردست اجرا دارند. از جمله سازمان محیط زیست پتانسیل ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی جدید و صنعتی را بررسی می‌کند و جهاد کشاورزی طرح جامعی را تهیه کرده است که با توجه به استوار بودن اقتصاد منطقه بر کشاورزی و دریا با مطالعه و هم‌افزایی ظرفیت‌های کشاورزی سنتی و دامداری و کشت گلخانه‌ای و نیز حوزه‌های شناورها و مزارع کشت میگو و پرورش ماهی درقفس  طرح جامع کالبدی جنوب شرق را تهیه کرده است. در طرح توسعه عمرانی سواحل مکران که جمع‌بندی طرح‌های دستگاه‌های مختلف است علاوه بر جمعیت‌سنجی به پهنه‌بندی استقرار طرح‌ها پرداخته‌شده که کدام نقطه برای کشاورزی یا صنعت مناسب‌تر است و قرار است  تا یک ماه دیگر توسط شورای عالی معماری و شهرسازی به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شود.

وی توضیح می‌دهد: طرح ویژه توسعه عمرانی سواحل مکران اولین تجربه درکشور است که نقشه عملیاتی آن تعیین شده و تکلیف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف را مشخص می‌کند. به عنوان نمونه مشخص می‌کند که وزارت بهداشت باید درکدام نقطه مشخص بیمارستان یا درمانگاه بسازد با آموزش و پرورش باید درکدام بخش سرمایه‌گذاری کند.

طاعتی تاکید می‌کند: چابهار به شدت درگیر مساله آب است. نصف جمعیت چابهار ساکن مناطق حاشیه‌نشین هستند و وزارت نیرو برای انتقال آب از سیاست‌هایی چون احداث تاسیسات نمک‌زدایی و تامین آب‌شیرین‌های مورد نیاز استفاده می‌کند تا نیازهای آتی را رفع کند و جذابیت منطقه آزاد موجب گسترش حاشیه‌نشینی نشود.

وی با اشاره به محرومیت‌های شدید مناطق حاشیه‌ای چابهار می‌گوید: یکی از دلایل بروز این معضلات نگاه نقطه‌ای به توسعه این مناطق بوده و لازم است با برنامه‌ریزی صحیح به راه‌اندازی شبکه توانمندسازی روستاییان اقدام شود و در این راستا تاکنون اقداماتی برای برخوردار کردن روستاییان از صندوق‌های حمایتی و ظرفیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به نهادهای گوناگون انجام شده است.

طاعتی تاکید می‌کند: نمی‌توان از روستانشینی که آب و راه مناسب ندارد بخواهیم که به شهر مهاجرت نکند و باید زمینه برخورداری کامل همه اقشار را از منابع دولتی به طور متوازن فراهم کنیم.

نظر شما