شناسهٔ خبر: 39214 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان:

ضرورت توجه به سازمان‌های مردم نهاد و پیوست‌های اجتماعی در رفع حاشیه‌نشینی چابهار

باقر کرد باقر کرد، معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تاکید دارد برای رفع آسیب‌ها و معضلات گسترش حاشیه‌نشینی در چابهار باید هر چه بیشتر از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده شود و مراکز مددکاری و دانشگاهی برای مطالعات اجتماعی در این مناطق همکاری داشته باشند.

باقر کرد، معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات ضروری برای رفع مشکلات گسترش حاشیه‌نشینی درچابهار توضیح می‌دهد: در سال‌های اخیر با رشد محسوس حاشیه‌نشینی درچابهار و کنارک مواجه شده‌ایم که یکی از دلایل اصلی آن سرریز شدن جمعیت شهرهای سرباز، کهنوج، پیشین و سایر شهرهای کم برخوردار مواجه با خشکسالی به این شهرستان‌ها ست.

کرد با اشاره به اینکه اکنون با پویایی بیش از اندازه جمعیت در حاشیه چابهار مواجه هستیم که باید با تدابیری به وضعیت ایستایی برسد می‌گوید: در شرایطی که ساکنان روستاها و شهرهای اطراف چابهار با مشکلات معیشتی و کمبود آب مواجهند باید با تدابیری مسیر مهاجرت را تغییر دهیم که به ترتیب شامل معاجرت از روستا به روستا سپس روستا به شهرهای اطراف و در اولویت آخر از روستا به چابهار باشد.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان به هزینه‌های بالای تامین زیرساخت‌هایی چون تامین آب روستاییان این استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: اهالی روستاهای اطراف چابهار به آب آشامیدنی مطلوب دسترسی ندارند و درشرایط کنونی اگر بخش‌های جدیدی را به چابهار اضافه نکنیم حلبی‌آبادهای این شهر اضافه خواهند شد. از سوی دیگر باید برای بهبود کیفیت آب درشهرهای دست دوم اطراف چابهار چون نوبندان، ریمدان، راسک، پیشین و سرباز چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه اخیرا شاهد ورود فعال و موثر دولت تدبیرو امید در بهبود شرایط حاشیه‌نشینی چابهار شده‌ایم، می‌گوید: به زودی سند توسعه حاشیه‌نشینی چابهار تکمیل می‌شود و به دنبال این هستیم که دراین منطقه هم به بهبود وضعیت فعلی حاشیه‌نشینان و هم راهکارهایی برای گسترش و ادامه حاشیه‌نشینی برسیم.

کرد ادامه می‌دهد: در این راستا تلاش شده که در گام نخست در زمینه ساماندهی حاشیه‌نشینی و تامین مالکیت ساکنان این مناطق و نیز انتقال بخش‌هایی از مناطق حاشیه‌نشین به شهر اقدام شود و از دیگر اقدامات موثر انجام شده می‌توان به تخصیص ۳۰ درصد اعتبار عمرانی استان به بهبود شرایط زندگی حاشیه‌نشینان و توجه بیشتر به سازمان‌های مردم‌نهاد و پیوست‌های اجتماعی مسائل حاشیه نشینی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی ۵۵ هکتاری چابهار برای ساماندهی بخشی از حاشیه‌نشینی این شهر درحال انجام است، می‌گوید: تلاش ما درگام نخست تثبیت وضعیت موجود و جلوگیری از رشد لحظه‌ای و شتابان حاشیه‌نشینی است.

کرد می‌افزاید: از جمله اقدامات صورت گرفته برای رفع آسیب‌های حاشیه نشینی چابهار می‌توان به ساماندهی بزرگترین سکونتگاه‌های غیررسمی به استعداد ۵۰ هزار نفر ساکنان کمپ، بازنگری طرح جامع شهر که موجب الحاق بخشی از حاشیه شهر به چابهار شود و تحویل ۱۲ روستا درمسیر جاده چابهار به سرباز که اکنون داخل حریم است به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کرد.

نظر شما