شناسهٔ خبر: 39351 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد:

رشد۸.۶ درصدی ترانزيت كالا در۲ ماهه نخست سال جاری از قلمرو كشور/ رشد ترانزیت در کشور با تکیه بر حمل کالا از کریدور شمال-جنوب

محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی گفت: ​طی ۲ ماهه ابتدای سال ۹۶، حدود ۱۴۴۰ هزار تن كالا از ۳۲ مرز فعال زمينی و آبی كشور (۲۲مرز زمينی و ۱۰ مرز آبی )ترانزيت شد که حاکی از رشد ۸.۶ درصدی در این زمینه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، محمدجواد عطرچيان مديركل دفتر ترانزيت و حمل نقل بين المللي اين سازمان با اعلام اين خبر، افزود: عليرغم شرايط منطقه اي كشورها و جمهوري اسلامي ايران وترانزيت كالا رابراي تجار و بازرگانان منطقه عبور از قلمرو كشورما به لحاظ زيرساخت‌هاي مناسب، پايانه‌هاي مرزي داراي امكانات و تجهيزات و دسترسي به آبهاي آزاد و كوتاهي مسير در بسياري از موارد ديگر انتخاب مي‌نمايند .

 وي افزود: طي مدت مذكور از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، ۳۵۷ هزار و ۹۲۳ تن راموادنفتي ويك ميليون و ۸۱هزارو ۸۷۷ تن راموادغيرنفتي تشكيل داده‌اند.

مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور شهيدرجايي بندرعباس با ۵۰۰ هزار و ۹۷۹ تن معادل ۸ / ۳۴ درصدفعال‌ترين مرزدرزمينه ترانزيت ورودكالابه شمارمي‌رود. پس ازآن مرزهاي پرويزخان با ۱۵ درصد و بازرگان با ۴ / ۱۲درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

عطرچيان بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ امارات به مقصد افغانستان اعلام كرد و افزود: از ۷۱ هزار و ۵۳۶ تعداد سفر كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، ۴۷ هزار و ۳۳۹ دستگاه توسط كاميون ايراني و ۱۰۵۰۰ سفر توسط كاميونهاي ترك و ۵۳۳۵ سفر توسط كاميونهاس عراقي و مابقي توسط ساير مليت‌ها از كشور حمل شده است.

وي همچنين اعلام كرد: عمده‌ترين كالاهاي عبوري از مرزهاي كشور طي ۲ ماهه ۹۶ به ترتيب مازوت به ميزان ۲۳۶ هزار و ۹۶۰ تن، برنج به ميزان ۳۶ هزار و ۴۳۰ تن و انواع پنبه به ميزان ۳۰ هزار و ۹۲۴ تن بوده است. 

مديركل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به ميزان سهم استانهاي كشور در ترانزيت دوماهه سال ۹۶ خاطرنشان كرد: استان هرمزگان با جابجايي بيش از ۶۶۴ ميليون و ۶۰۷ هزار و ۱۱۴ كيلوگرم در جايگاه نخست و استان كرمانشاه با جابجايي ۲۱۶ ميليون و ۲۸۹ هزار ۶۵۷ كيلوگرم در رتبه بعدي و استان آذربايجان‌غربي با ۱۸۷ ميليون و ۷۲۱ هزار و ۴۹۵ كيلوگرم در رتبه سوم قرار گرفتند.

وي در ادامه افزود: روند رو به رشد آمار ترانزيت كالا از ايران كه عمدتاً با تكيه بر كريدور شمال به جنوب شكل گرفته،  اگر چه بسيار حائز اهميت است اما اين ارقام متناسب با پتانسيل موجود كشور نيست و لذا همزمان به كليه مبادي ورودي و خروجي كالا در شمال، جنوب، شرق و غرب كشور كه تكميل كننده كريدورهاي بين‌المللي هستند، توجه ويژه‌اي معطوف شده وخواهدشد .

تجهيز امكانات و زيرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهيلات گسترده در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل، انجام سرمايه‌گذاري‌هاي لازم، اقدام كليه سازمان‌هاي دولتي در حركتي هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهيل امر ترانزيت و تبليغات گسترده مي‌تواند در بهره‌برداري اثربخش از موقعيت جغرافيايي و منحصر به فرد ترانزيت تاكنون مؤثر بوده وباقوت ادامه دارد. 

نظر شما