شناسهٔ خبر: 39384 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

واعظ مهدوی اعلام کرد:

ضرورت تهیه الگوی معیشتی با افق ۲۰ ساله جهت ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین چابهار و کنارک/ لزوم توجه سرمایه‌گذاران به خطوط اقتصادی منطقه/ صرف بخشی از درآمدهای بنگاه‌های اقتصادی در حوزه مسئولیت اجتماعی

محمد رضا واعظ مهدوی معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکید بر تهیه الگوی معیشتی با افق ۲۰ ساله جهت ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین چابهار و کنارک گفت: باید در این برنامه در مقیاس کلان به تمامی بخش‌های ذی‌ربط توجه شود چرا که در غیر این صورت برنامه تهیه شده کارایی نداشته و حتی باعث افزایش حاشیه‌نشینی نیز می‌شود.

محمدرضا واعظ مهدوی معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص وضعیت حاشیه‌نشینان چابهار و کنارک ضمن اشاره به بحران کم‌آبی و خشکسالی در این مناطق اعلام کرد: در کل، مسئله آب و خشکسالی در بخش‌های شرقی کشور به میزان زیادی دیده شده و مسئله‌ای بسیار قابل توجه به شمار می‌رود.

واعظ‌‌ ‌مهدوی شرایط امروز این مناطق و حاشیه‌نشینی ناشی از آن را یکی از مصادیق همین بحران دانست و افزود: چابهار شاید تنها شهری در ایران باشد که جمعیت حاشیه‌نشین آن از جمعیت متن شهر بیشتر بوده است، شهری که جمعیت بسیاری از روستاها و محله‌هایش با امید زندگی بهتر براثر مهاجرت عملا به شهر ملحق شده‌اند ولی در حال حاضر نه تنها از امکانات روستایی نیز محروم شده بلکه هیچ‌یک از امکانات زندگی شهری نیز برای آن‌ها فراهم نشده است.

به گفته وی براساس مطالعات انجام شده در این مناطق اغلب حاشیه‌نشینان این مناطق کسانی هستند که براثر کمبود آب و نبود شرایط اشتغال و گذران زندگی از روستاهای خود مهاجرت کردند ولی متأسفانه درحال حاضر نیز از شرایط خوبی برخوردار نیستند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود اظهار کرد: درحقیقت اقدامات انجام گرفته به منظور اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در چابهار نیز امیدی را در این مهاجران ایجاد کرده تا بتوانند به بهانه آن و دستیابی به شغل با سکونت در این مناطق از وضعیت بهتری برخوردار شوند که قطعا باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی مناسب در اختیار داشته باشیم.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکید بر اهمیت استقرار جمعیت در نواحی شرقی کشور بیان کرد: قطعا تخلیه این مناطق مشکلاتی از قبیل مسائل امنیت ملی، اقتصادی، اجتماعی و ... به همراه خواهد داشت.

واعظ مهدوی در ادامه سخنان خود بهبود وضعیت زندگی در چابهار را نیازمند تهیه الگویی ویژه دانست و افزود: روابط ما با کشورهای همسایه باید براساس الگوهای معیشتی شکل گرفته وهمزیستی مسالمت‌آمیزی بین دو منطقه ایجاد کند چرا که بدون شک هیچ مشکلی در نواحی مرزی کشور حل نخواهد شد مگر اینکه همان مشکل در شهرهای مرزی کشورهای همسایه نیز برطرف شود.

وی تهیه برنامه‌ای دراز مدت با افقی ۲۰ ساله را برای ساماندهی چابار و کنارک الزامی دانست و افزود: باید در این برنامه در مقیاس کلان تمامی بخش‌های سیاست خارجی، صنایع دستی، معیشت روستایی، بنادر، معادن، شیلات، ترابری، کمبود آب و... دیده شود چرا که در غیر این صورت برنامه تهیه شده کارایی نداشته و حتی باعث افزایش حاشیه‌نشینی نیز می‌شود.

به گفته این مقام مسئول از سویی دیگر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی واقع در منطقه نیز در مقیاس کوچکتر باید نگاهی مثبت به اشتغال در این نواحی داشته و به سازماندهی خطوط اقتصادی بپردازند.

واعظ مهدوی حمایت تمامی دستگاه‌ها از بنگاه‌‌های اقتصادی اشتغال‌زا در این نواحی را امری ضروری دانست و گفت: بدون شک استفاده از صنایع پرهزینه که اشتغال کمی دارند در این منطقه کارایی نداشته و عملا باعث ارتقای کیفیت زندگی مرد م نخواهد شد.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین آموزش نیروهای محلی را اقدامی ضروری در بهبود وضعیت حاشیه‌نشینان چابهار و کنارک دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در مسائل نرم‌افزاری و نیروهای انسانی (خصوصا از بین افراد بومی) همانند حوزه سخت‌افزاری دارای اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت چشمگیر بحث مسئولیت اجتماعی در این مناطق نیز بیان کرد: بهتر است تا همواره بخشی از درآمدهای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه صرف مواردی مانند توریسم محلی، صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه با تولیدات محلی شود تا علاوه بر بازاریابی و رونق اقتصادی منجر به ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شده و  تا حد زیادی وظیفه بنگاه‌ها در امر مسئولیت اجتماعی را محقق سازد./

نظر شما