شناسهٔ خبر: 39395 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیریت شهری تازه نفس

داریوش نصر داریوش نصر*: بار دیگر گردونه مدیریت شهری چرخید و افرادی با داوری مردم برای تصمیم‌گیری و مدیریت شهرهایی که روزها در آن نفس می‌کشند و شب‌ها در آن آرام می‌گیرند به عرصه پارلمان‌های شهری ایران اسلامی رسیدند.

در آغاز سفر چهارساله نمایندگان تازه نفس، مجرب و دلسوز مردم در شورای اسلامی شهرها که برنامه‌ها و اهداف با صدای بلند به گوش همه رسیده و همگان می‌دانند نمایندگان این نهادها برای خلق هدف مشترک هم‌قسم شده‌اند، یادآوری این نکته بسیار مهم است که برنامه‌ها و اهداف کاری تا چه میزان همراه و همسو با برنامه و طرح‌های دیگر ارگان‌های مسئول و مجری در مباحث مدیریت شهری تهیه و تدوین شده است؟

علم مدیریت اثبات کرده است که هم‌اندیشی و همگرایی امروز در اجرای برنامه‌ها همچون سد محکمی در مقابل مرگ زمان و هزینه‌های آتی می‌ایستد. برنامه و چشم‌اندازهای توانمند و کارآمد در صورت همسو و هم‌جهت بودن، گره از مشکلات شهری را باز خواهند کرد.

مدیریت شهری یک حوزه بسته و محدود نیست بلکه عرصه گسترده‌ای از فعالیت‌ها و عملکرد نهادهای مختلف را دربرمی گیرد و ماحصل آن نمای کلی از یک شهر است که شوراهای اسلامی شهرها در این میدان وزنه سنگینی برای هدایت صحیح معماری و شهرسازی هستند.

فرآیند بازآفرینی شهری پایدار از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی دولت تدبیر و امید در عرصه شهرسازی به شمار می‌رود که برای هویت بخشی به شهر و ساختن شهر آرمانی متولد شده و آمده تا بگوید شهر استاندارد؛ شأن و منزلت مردمان ایران‌زمین است.

حال که نهال فرآیند بازآفرینی شهری پایدار با نگاه ویژه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی مراحل رشد را سپری می‌کند دست یاری به سوی نمایندگان در شوراهای شهر اسلامی دراز می‌کنیم و می‌خواهیم طرح‌های مدیریت شهری با دوراندیشی نه مقطعی اجرا شود و حال زمان آن فرارسیده فکری برای زنده کردن معماری ایرانی اسلامی شود و احداث بناها با چشم‌انداز بلندمدت اجرا گردد.

فرآیند بازآفرینی شهری پایدار پادزهری برای سکونتگاه‌های غیررسمی است و می‌توان این زخم را با بهره‌گیری از طرح‌های موفق شهری متناسب با جغرافیای مناطق درمان کرد.

بیایید در آغاز راه پر پیچ و خم مدیریت شهری با نگاه جامع به مباحث شهری و دست توانمند مدیریت مشارکتی شهری زیبا و سالم برای آیندگان بسازیم.

*مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی

نظر شما