شناسهٔ خبر: 39402 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جزئیاتی از تنش‌ها در خلیج‌فارس:

آسمان امن ایران میزبان هواپیماهای قطری/ استقبال بیشتر در پی مناقشه اعراب خلیج‌فارس با قطر

ایرلاین با مناقشه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و مصر و هم‌پیمانان با قطر و تحریم ورود هواپیماهای قطری به فضای این کشورها، به نظر می‌رسد بهترین مسیر برای ایرلاین‌های قطری در مسیر اروپا و آفریقا، ایران باشد و موجب افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشورمان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مناقشه قطر با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، مصر و کشورهای هم‌پیمان و ممنوعیت استفاده قطر از آسمان این کشورها موجب شده است که ایرلاین بزرگ قطری، نزدیک‌ترین مسیر برای ‌پروازهای اروپا و آفریقای خود را در آسمان ایران بیابد.

‌کشور‌های حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا که با قطر مناقشه کرده‌اند، اعلام کردند آسمان خود را بر روی هواپیماهای متعلق به شرکت‌های هواپیمایی قطر به خصوص قطرایرویز به عنوان شرکت حامل پرچم این کشور مسدود خواهند کرد که قرار است این تصمیم از امروز اجرایی شود.

در این راستا تنها راه عبور پروازهای قطری، از آسمان ایران خواهد بود که شنیده شد‌‌ قرار است از امروز، آسمان ایران میزبان هواپیماهای قطری باشد.

بنابراین گزارش مجوز عبور هواپیماهای عبوری از آسمان ایران را سازمان هواپیمایی کشوری پس از دریافت درخواست کشورها و ایرلاین‌ها‌ صادر می‌کند، در این‌باره امروز‌ در سازمان هواپیمایی کشوری ایران هم جلساتی‌ در حال برگزاری است تا نحوه صدور مجوز به ایرلاین قطری از سوی بخش هوانوردی این سازمان مشخص شود.

در پروازهای ایرلاین‌های قطری به سمت شمال آفریقا و جنوب اروپا، هواپیماها ابتدا وارد آسمان عربستان و سپس مصر می‌شوند و سپس به اروپا و آفریقا می‌روند اما‌ با اجرای تحریم هوایی قطر، این هواپیماها باید ‌با عبور از حریم هوایی آسمان ایران، عراق و اردن، به سمت شمال آفریقا بروند.

فارس در این گزارش می افزاید، البته یکی از کارشناسان حمل‌ونقل هوایی در این‌باره معتقد است: بر خلاف واکنش‌های رسانه‌ای و پررنگ کردن فرصت دسترسی هوایی از آسمان ایران به کشور قطر، باید توجه داشت که بحران سیاسی منطقه حاشیه خلیج فارس، تأثیر آنچنانی بر عملکرد شرکت هواپیمایی قطر و بهره‌مندی از فضای ایران نخواهد داشت.

بنا به گفته آرمان بیات، فقط حدود ۱۵ درصد مقاصد این شرکت هواپیمایی قطری در مسیر‌های آفریقا و آمریکای جنوبی به صورت مستقیم و برخی از پروازها به مقاصد آسیا، خاور دور و جنوب شرق تحت تأثیر جزئی قرار می‌گیرد که خود مسبب افزایش زمان و هزینه است.

وی بیان کرد: ‌عملا ترافیک پروازهای هواپیمایی قطر به مقاصد اروپا‌، آسیای مرکزی و آمریکای شمالی‌، چون گذشته از آسمان کشورمان خواهد بود، که این بحران تاثیر آنچنانی بر افزایش چشمگیر این ترافیک نخواهد داشت.

بنا به گفته این کارشناس حمل‌و‌نقل هوایی گرچه در ابعاد تشخیص دیپلماتیک و سیاست خارجی در مواجه با این اتفاق، دولت‌ جمهوری اسلامی ایران با کاهش نرخ خدمات ترانزیت هوایی‌، می‌تواند به نوعی از هزینه تحمیلی ناشی از این بحران به نفع شرکت هواپیمایی یاد شده و جذب حداکثری، اقدام کند.

بنابراین گزارش در حال حاضر در هر شبانه روز حدود ۹۵۰ پرواز عبوری از آسمان ایران تردد می‌کنند که در صورت استفاده ایرلاین‌های قطری از آسمان ایران برای پروازهای اروپا و آفریقا، ‌روزانه نزدیک به ۲۰۰ پرواز به پروازهای عبوری از آسمان کشورمان ‌افزوده می‌شود.

نظر شما