شناسهٔ خبر: 39466 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تهران فاصله زیادی با شهر ایده‌آل دارد

احمد حکیمی پور احمد حکیمی‌پور*: هماهنگی و یکپارچه‌سازی دستگاه‌هایی که در حوزه مدیریت‌شهری کار می‌کنند می‌تواند هم بودجه‌های کلان این سازمان‌ها را به صورت شفاف در مسیر درست هدایت کند و هم راه پیشرفت را برای شهر فراهم آورد.

در شهر تهران کارهایی صورت گرفته است، در این بازه بیش از ١٠‌ سال بدیهی است که پروژه‌هایی باید ساخته و تکمیل شوند. بنابراین ما منکر خدماتی که برخی از مدیران و کارکنان در حوزه شهری کشیده‌اند، نیستيم. اما بحث اصلی بر سر این موضوع است که برای پیشرفت چه مسائلی بر یکدیگر ارجح بوده‌اند؛ چرا به آنها پرداخته نشده در صورتی که برخی از مشکلات و آسیب‌ها می‌بایست اولویت شهرداری می‌بود. از همه مهمتر در بحث همین ساخت و سازها و انجام پروژه‌های مختلف هزینه‌ها با کارهایی که انجام شده است، همخوانی ندارد.

در هر پروژه‌ای ممکن است یک مدیر بتواند کار را با ٥٠٠‌میلیون تحویل دهد و یک مدیر با ١٠٠ میلیون، این موضوع درست شبیه شهرداری تهران است و به هیچ عنوان هزینه‌ها با کارهایی که انجام شده همخوان نیست. با توجه به خروجی پروژه‌های شهرداری امروزه پدیده‌های زیاد و نوظهوری نیز به تبع این پروژه‌ها به زندگی مردم وارد شده است. ترافیک، آلودگی هوا یکی از اصلی‌ترین دلایل نارضایتی پایتخت‌نشینان از شهر است. بنابراین با توجه به هزینه‌های شهرداری که نسبت به مدت مشابه قبل خود بیش از ١٠٠ برابر بوده ما با یک شهر ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

یکپارچه‌سازی دستگاه‌هایی که در حوزه مدیریت‌شهری فعالیت می‌کند راه برون‌رفت از معضل ناکارآمدی یک سازمان است. مولفه‌های زیادی برای تأمین امنیت، آرامش و رضایت شهروندان در یک شهر وجود دارد. بنابراین هماهنگی و یکپارچه‌سازی دستگاه‌هایی که در حوزه مدیریت شهری کار می‌کنند می‌تواند هم بودجه‌های کلان این سازمان‌ها را به صورت شفاف در مسیر درست هدایت کند و هم راه پیشرفت را برای شهر فراهم آورد./

* رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران

نظر شما