به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: در حال حاضر هندیها در حال نهایی کردن قراردادهای تجاری مربوط به بندر چابهار هستند که طبق پیش بینیهای ما پس از طی شدن این مرحله فرآیند ساخت و جابهجایی تجهیزات و مقدمات لازم برای ورود در چابهار آغاز خواهد شد و پیش بینی میکنیم تمام این مراحل به حدودا یک سال و نیم زمان نیاز داشته باشد.
به گفته وی، ایران پس از سالها مذاکره بدون نتیجه با هند با اجرایی شدن برجام و بهبود اوضاع سیاست خارجی کشور توانست قرارداد مربوط به ورود همسایگان شرقی به آبهای ایران را نهایی کند و این امید وجود دارد که در ماههای آینده بخش دیگری از توافقهای صورت گرفته پس از اجرای برجام با نتیجهای ملموس برای مردم مشخص شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی دربارهی آخرین وضعیت پاک سازی رودخانه اروند از مغروقههای دوران جنگ نیز توضیح داد: خوشبختانه در طول سالهای گذشته با برنامه ریزیهایی که انجام شد، بخش قابل توجهی از این مغروقهها که در سمت ایران قرار داشت از آب بیرون آمدند ولی همچنان تعدادی از این شناورها نیاز به بیرون آورده شدن دارند که پیش بینی میکنیم در صورت تامین اعتبارات لازم ظرف حدود دو سال امکان نهایی کردن آن فراهم شود.
سعیدنژاد به ایسنا، گفت: در کنار مغروقهها موضوع پر اهمیت دیگر لایروبی اروند است که نیاز به همکاری ایران و عراق دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ورود کشتیهای بزرگتر به رودخانه اروند منوط به نهایی شدن عملیات لایروبی خواهد بود، توضیح داد: برای استفاده حداکثری از تواناییهای این رودخانه مهم ما از یکسو خارج سازی مغروقهها را در دستور کار خود قرار دادهایم و از سوی دیگر در تلاشیم اقدامات مناسبی در راستای لایروبی از اروند انجام گیرد تا بدین ترتیب شانس ما برای استفاده از توان رودخانه اروند افزایش یابد./
نظر شما