شناسهٔ خبر: 39650 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

موسوی چلک:

نگاه صرف کالبدی و تخریبی راه حل مشکلات چابهار نیست/ ضرورت استفاده از مشارکت همه جانبه مردم در برنامه‌های توسعه اجتماعی

حسن موسوی چلک سید حسن موسوی چلک پژوهشگر و رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران است که دغدغه توسعه اجتماعی و فرهنگی جوامع را دارد و می‌گوید شاه کلید رفع چالش‌های مناطق حاشیه‌نشین چابهار توسعه اجتماعی و فرهنگی آن است و نگاه صرف تخریبی و بولدوزری و دیدگاه صرف کالبدی و عمرانی کاری از پیش نمی‌برد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین چابهار و اقدامات لازم الاجرا در این مناطق توضیح می‌دهد: یکی از موضوعاتی که حوزه مدیریتی و اجتماعی ما را نگران کرده گسترش محله‌های ناکارآمد شهری ازجمله سکونتگاه‌های غیررسمی است و یکی از دلایل اصلی گسترش این محله‌ها بی‌توجهی یا کم‌توجهی به ابعاد اجتماعی - فرهنگی طرح‌های عمرانی و اقتصادی و توسعه‌ای مناطق آزاد اقتصادی ازجمله چابهار است.

این مددکار اجتماعی می‌افزاید: ما مددکاران اجتماعی مخالف توسعه زیرساخت‌ها و بخش‌های اقتصادی - عمرانی نیستیم ولی اگر دنبال توسعه اقتصادی و عمرانی هستیم نباید عوارض این توسعه را مردم پرداخت کنند و نباید همراه توسعه اقتصادی از توسعه برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی دراین منطقه غفلت کنیم که اگر این اتفاق بیافتد مردم باید متحمل عوارض گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی شوند.

وی با اشاره به اینکه درمنشور مسئولیت اجتماعی الزام پیوست پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی در پروژه‌های بنگاه‌های اقتصادی گنجانده شده است، می‌گوید: با این حال هنوز ضعف اصلی کشور ما بی‌توجهی به ابعاد فرهنگی و اجتماعی درپروژه‌های توسعه اقتصادی است که درنتیجه باعث می‌شود بخش عمده مردم از گسترش برنامه‌های توسعه‌ای دچار آسیب شوند. بنابراین باید درکنار توجه به توسعه اقتصادی رفع نیازها و پرداختن به اولویت‌های مردم نیز مورد توجه جدی باشد.

موسوی چلک ادامه می‌دهد: انتظار است که هرجا تلاشی برای توسعه اقتصادی می‌شود به ابعاد اجتماعی نیز پرداخته شود و باید سند ملی احیا و بهسازی محله‌های ناکارآمد شهری را مبنای کار قرار دهیم. قرار نیست با توسعه گروهی سود ببرند و گروهی دیگر دچار آسیب شوند و و اگر دنبال ترویج و اعتلای حقوق شهروندی هستیم باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم.

وی توضیح می‌دهد: متاسفانه درتوسعه مناطق اقتصادی ازجمله چابهار به نیازها و شرایط فرهنگی و اجتماعی ساکنان این مناطق توجه زیادی نمی‌شود درحالیکه باید دقت کرد حاشیه‌نشینان چابهار شهروندان درجه دو نیستند و باید خدمات اجتماعی عرضه شده به آنها را گسترش داد.

موسوی چلک تاکید می‌کند: می‌توان از برنامه اقدام سبزوار به عنوان الگوی بازآفرینی شهری چابهار استفاده کرد. سبزوار توسط وزارت راه و شهرسازی و شرکت مادر تخصصی به عنوان الگوی اجتماعی انتخاب شده که انجمن مددکاران ایران مسئول بازنگری در برنامه اقدام این شهر است و تلاش شده به ابعاد اجتماعی و نیازهای مردم برای افزایش سرمایه اجتماعی این شهر توجه خاص شود.

رئیس انجمن مددکاران ایران می‌گوید: باید درکنار عمران و آبادانی اقتصادی و افزایش شاخص‌های بهداشتی و درمانی، توسعه خدمات اجتماعی درچابهار نیز مورد توجه قرار گیرد چراکه نگاه صرف کالبدی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و نمی‌توان با اقدامات تخریبی و بولدوزری به نتیجه رسید وگرنه درمنطقه‌های خاک سفید و قلعه جمشید موفق می‌شدیم.

وی بر ضرورت استفاده از مشارکت مردمی در توسعه اجتماعی چابهار تاکید می‌کند و می‌افزاید: باید دربرنامه‌ریزی‌ها توجه خاصی به نیازها و شرایط فرهنگی و اجتماعی مردم شود و از مشارکت آنها از فرایند مطالعه تا ارزیابی پس از برنامه‌ها استفاده کنیم.

رئیس انجمن مددکاران ایران با بیان اینکه هنوز از این انجمن دعوت رسمی برای شرکت درتوسعه فرهنگی و اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین چابهار به عمل نیامده است، با اعلام آمادگی این انجمن برای مشارکت دربرنامه‌های توسعه‌ای چابهار تصریح می‌کند: ما با امضای تفاهمنامه‌ای با شرکت مادر تخصصی برنامه اقدام جدیدی را با محوریت ابعاد اجتماعی و استفاده از ظرفیت تسهیل‌گران اجتماعی برای سبزوار تدوین و اولین همایش ملی بازآفرینی شهری را برگزار کردیم که می‌تواند الگویی برای فعالیت ما درچابهار قرار گیرد.

نظر شما