شناسهٔ خبر: 39754 - سرویس دريايی
نسخه قابل چاپ

سعید نژاد:

تاکنون هیچ‌گونه بیماری از بنادر وارد کشور نشده است/ نظارت جدی سازمان بنادر بر بهداشت کالا‌ها و کشتی‌های وارده به کشور/ تجهیزات بندر چابهار از سوی هندی‌ها خریداری شد

سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هدف از امضا تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت و درمان را امن کردن بنادر از نظر بهداشت کالا و نیروی انسانی و همچنین سرعت دادن به عملیات حمل‌ونقلی دانست و گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ بیماری از طریق بنادر وارد کشور نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر بعد از امضا تفاهم‌نامه همکاری با وزارت بهداشت در زمینه ارتقا بهداشت در بنادر کشور گفت: لازم است که بنادر کشور مورد بازرسی و کنترل جدی قرار گیرد تا بیماری خاصی از طریق بنادر وارد کشور نشود.

 وی با اعلام اینکه تاکنون هیچ‌گونه بیماری از طریق بنادر وارد کشور نشده است گفت: این مهم نشان‌دهنده همکاری مشترک سازمان بنادر با وزارت بهداشت و همچنین عضویت این دو سازمان در سازمان‌های جهانی مربوطه از قبیل سازمان جهانی کار دریایی و همچنین سازمان جهانی دریانوردی است که مقررات سخت‌گیرانه‌ای در خصوص کنترل ایمنی و بهداشت دارند.

سعیدنژاد با اعلام اینکه در راستای این هدف تمامی کالاهای وارده به کشور نمونه‌گیری و آزمایش می‌شوند گفت: برای اینکه بتوانیم بنادر کشور را به عناوین مبادی ورودی امن بهداشتی داشته باشیم علاوه بر کنترل‌های HSE که در بنادر انجام می‌شود تمام کشتی‌ها قبل از پهلوگیری مورد بازرسی قرار می‌گیرند. این بازرسی‌ها به کالا و اقلامی مرتبط می‌شوند که از طریق کشتی‌ها وارد کشور می‌شود.

وی ورود دام و طیور و همچنین مواد غذایی ازجمله کالاهای مهمی دانست که موردبررسی مسئولان سازمان قرنطینه قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای تکمیل این فرایند دولت در سال 90 مصوبه‌ای به وزارت بهداشت و باهدف ارتقا سطح بهداشتی در بنادر داشت که پس از یک سال گفتگو منجر به انعقاد این تفاهم‌نامه شد.

سعید نژاد تأکید کرد این تفاهم‌نامه با دو هدف امن کردن بنادر کشور از نظر بهداشتی و همچنین سرعت دادن به عملیات حمل‌ونقلی انجام می‌شود.

به گفته سعید نژاد بر اساس این تفاهم‌نامه کمیسیون‌های دائمی بین وزارت بهداشت و سازمان بنادر تشکیل می‌شود تا علاوه بر اینکه همه فرایندهای لازم در بنادر مورد مانیتورینگ قرار گیرد مراقبت‌های ویژه‌ای هنگام ورود برخی کالاها، کشتی‌ها و بازرسی نیروی انسانی کشتی‌هایی که از برخی نقاط خاص دنیا وارد ایران می‌شوند انجام شود.

تجهیزات بندر چابهار از سوی هندی‌ها خریداری شد/ انتخاب نهایی پیمانکار بندر شهید بهشتی چابهار

همچنین محمد سعید نژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران درخصوص سرویس‌دهی بنادر ایران به قطر بعد از قطع ارتباط با عربستان و کویت گفت: خوشبختانه تمام بنادر جتوبی ایران از امکانات و ظرفیت مناسبی درزمینه حمل و نقل کالا مسافر و خودرو برخوردار هستند که برخی بنادر حوزه خلیج فارس از قبیل امارات، کویت و قطر که تردد بیشتری دارند از این امکانات استفاده می‌کنند.

وی سرویس‌دهی به بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس را کار جدیدی ندانست و گفت: با این حال ایران آمادگی دارد که به هرکدام از کشورهای عربی از جمله قطر که بخواهد کالاهای خود را از طریق بنادر ایران حمل کند سرویس دهد.

وی سرویس‌دهی به کالاهای ترنزیتی کشورهای عربی را نیز از جمله آمادگی‌های ایران دانست و گفت: خوشبختانه فاصله برخی بنادر ما با بنادر قطربه هفت - هشت ساعت می‌رسد و این کوتاهی مسیر امکان ارتباط را آسان‌تر کرده است.

سعید نژاد گفت: بنادر بوشهر، کنگان، لنگه و دیر از جمله بنادر آماده برای سرویس‌دهی به قطر است.

وی ادامه داد: این عملیات به صورت روزانه انجام می‌شود و درآینده نیز ادامه خواهد داشت و به همین دلیل مشکلی برای سرویس‌دهی به قطر وجود ندارد.

سعیدنژاد درپاسخ به پرسش دیگری درخصوص آخرین وضعیت همکاری هند در چابهار گفت: هندی‌ها دو قرارداد درچابهار دارند یکی به صورت فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری که فرایند آن بدون هیچ محدودیتی درحال انجام است جز اینکه فرایند انتخاب پیمانکار، سازنده و مشخصات فنی مورد بحث است.

وی توضیح داد: رویکرد ایران این است که بتواند بخش قابل توجهی از این عملیات با صنایع داخی کشور انجام شود و این مهمترین هدف ماست که درحال پیگیر آن هستیم.

وی خبر داد: از ۱۵۰ میلیون دلار ۸۰ میلیون دلار قرارداد انتخاب پیمانکار بسته شده است و درحال گشایش اعتبار هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی به قرارداد دوم هندی‌ها در چابهار اشاره کرد و گفت: قرارداد دوم سرنایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار است که درواقع باید خرید تجهیزات کنند.

وی با بیان اینکه در برخی اقلام انتخاب پیمانکتار انجام شده و برخی تجهیزات خریداری شده است، گفت: مهمترین نکته‌ای که درخصوص قرارداد هندی‌ها وجود دارد سخت‌گیری ایران از نظر مشخصات فنی است. ما در تنظیم مشخصات فنی برگزاری مناقصه و انتخاب سازنده مشارکت داشتیم به نحوی که بهترین تجهیزات ممکن با خریداری و وارد بندر چابهار شوند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: موضوع مهم دیگر درخصوص چابهار که به اقدام عملی ایران منجر شد این بود که بتوانیم کالاهای هندی را به سمت بندر چابهار جذب کنیم. درهمین راستا بعد از سال‌ها خط مستقیم بین بندر چابهار و یکی از بنادر هند کشیده شد و روز گذشته دومین کشنی کانتینری مستقیم از هند وارد چابهار شد.

سعید نژاد گفت: این درحالی است که درگذشته کالاهای هندی از طریق یکی از بنادر جنوبی خلیج فارس وارد ایران می‌شد.

نظر شما