شناسهٔ خبر: 39782 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

ادامه نگرانی‌ها درباره غیراستاندارد بودن و ایمنی خط هفت متروی تهران/ نه هواکش نه قطار

مترو تهران شهردار تهران که قرار است تا نیمه مرداد بعد از ١٢ سال با مدیریت شهری خداحافظی کند، اصرار خاصی دارد پروژه‌های مترو تهران را که بیش از دو سال تأخیر دارند، افتتاح کند؛ افتتاحی که اگرچه از جنس افتتاح‌های نصفه‌و‌نیمه و ناقص همه ١٢ سال گذشته است؛ اما این‌بار به دلیل ویژگی‌های پروژه خط هفت مترو تهران، می‌تواند برای شهروندان و مسافران مترو خطراتی را در پی داشته باشد. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روزنامه شرق، خط هفت مترو تهران که تقریبا هم‌زمان با خط شش شروع به کار کرده است، از اواخر سال ٩٣ در میانه قول‌های شهردار تهران و معاونان او بوده است. چند روز قبل ٢٢ کیلومتر از این خط – هفت ایستگاه - به شکلی ناقص افتتاح شد. خوب است بدانید این خط به واسطه شرایطی که در مسیرش داشته و البته انتخابی که درباره آن انجام شده است، جزء عمیق‌ترین خطوط است و در برخی از بخش‌ها، عمق ایستگاه و تونل‌ها به ٥٦ متر نیز می‌رسد. برای درک عمق این خط، می‌توانید ایستگاه متروی تجریش را در ذهنتان بازیابی کنید. 

خط شش و هفت متروی تهران جزء خطوطی هستند که شهرداری تهران اجرای آنها را به پیمانکاران نظامی و غیرنظامی سپرد و البته درباره تأمین مالی این دو خط بلند مترو، مدت‌ها دچار مضیقه مالی بود. خطوط شش و هفت در واقع به نوعی قربانی زمان‌بندی‌هایی شدند که شهردار تهران بعد از سال ٩٢ ترتیب داد. متروی تهران تا قبل از سال ٩٢ رشد خوبی داشت؛ اما از این سال به بعد، دچار افت چشمگیری در میزان اعتبارات و رشد پروژه‌ها و جبهه‌های کاری خودشد. این موضوع را اعضای شورای شهر تهران بارها به شهردار تهران تذکر دادند؛ اما تغییری در برنامه رخ نداد و این خطوط مهم و طولانی، در پایان مدیریت شهری هنور افتتاح نشده‌اند و شهردار تهران اصرار دارد ایستگاه‌های ناقص آن را با توجیه استفاده مردم و نیاز خطوط مترو افتتاح کند. درعین‌حال، خطوط شش و هفت متروی تهران حداقل در یک‌ سال اخیر، رکورد حوادث مختلفی را زده‌اند و هنوز هم درباره بسیاری از کارگاه‌های این خطوط، نگرانی وجود دارد و شهروندان غرب تهران هنوز حادثه انفجار در شهران را فراموش نکرده‌اند. 

برخلاف توضیحاتی که شهردار تهران و معاونان او در چند روز قبل و بعد از افتتاح ایستگاه‌های متروی خط هفت – نه متروی خط هفت – درباره مشخصات فنی و عمرانی این ایستگاه‌های جدید و تونل‌ها داشته‌اند، برخی از اعضای شورای شهر تهران و مدیرعامل سابق متروی تهران، درباره این افتتاح عجولانه ابراز نگرانی کرده‌اند. 

مازیار حسینی، معاون عمرانی شهردار تهران، در جریان افتتاح ایستگاه‌های خط هفت درباره تردد و تنفس مسافران و شهروندان با توجه به ادامه کارهای عمرانی در ایستگاه و وجود گردوخاک در داخل و بیرون ایستگاه‌ها، فقط گفته بود سعی می‌شود مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نشود. او اقدامات باقی‌مانده را تنها برخی ریزه‌کاری‌ خوانده بود. 

جعفر تشکری‌هاشمی، معاون منابع انسانی شهردار تهران که در ١١ سال گذشته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز بوده است، روز سه‌شنبه در پاسخ به انتقاداتی که به افتتاح ناقص ایستگاه‌ها شده بود، واکنش نشان داد و گفت: خط هفت تمام استانداردهای بین‌المللی فنی را با امکانات پیشرفته دارا است و هیچ ناامنی‌ای در خط هفت مترو وجود ندارد. 

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در جلسه علنی هفته جاری، خواستار تشکیل کمیته‌ای در شورای شهر برای بررسی امنیت خط هفت متروی تهران شد و در ادامه با ذکر چند مورد مهم از این عدم ایمنی در خط هفت، این نگرانی را تشریح کرد. او به تعداد واگن‌های این خط که ١٠ درصد استانداردهای موجود است، اشاره کرد و گفت: در مسیر ٢٢کیلومتری از خط هفت متروی تهران، سیستم هواکش و راه‌های خروج و فرار فراخور نیاز وجود ندارد و با توجه به اینکه در مقطعی فاصله یک ایستگاه تا ایستگاه بعدی شش کیلومتر است، جای نگرانی وجود دارد. 

او پیشنهاد کرد برای رفع این نگرانی و حصول اطمینان از امنیت شهروندان، کمیته‌ای سه‌نفره متشکل از اعضای کمیسیون حمل‌ونقل، سلامت و نظارت شورا برای بررسی این موضوع تشکیل شود و پس از بازدید از این خط، گزارشی دراین‌باره تهیه و به شورا ارائه کند. 

اگر به‌عنوان یک شهروند حداقل یک بار از خط سه متروی تهران که سه سال از افتتاح آن می‌گذرد، استفاده کرده باشید، به‌خوبی می‌دانید که سرفاصله قطارهای این خط هنوز همان ٢٠ دقیقه یا بیشتر است و همچنان تهویه مناسبی را در بیشتر ایستگاه‌ها ندارد. حالا شهروندانی که در ترافیک تهران گرفتار و محبوس شده‌اند و در گرما و سرمای تابستان و زمستان گزینه‌ای جز مترو پیشِ‌رو ندارند، علاوه بر خط سه، باید خط هفت و در آینده خط شش را هم با همین شرایط و حتی بدتر از این، تحمل و استفاده کنند. 

در همین چند روزی که از افتتاح چند ایستگاه خط هفت، آن‌هم نه با ساعت‌های کامل بهره‌برداری، گذشته، کاربران در فضای مجازی تصاویر زیادی را از فضای بیرونی و داخلی ایستگاه‌های تازه افتتاح‌شده منتشر کرده‌اند که گویای حجم در‌خور توجهی از کار عمرانی و مزاحمت برای تردد شهروندان است و با توجه به نبود هواکش‌های کافی، گردوخاک زیادی در فضا وجود دارد. 
محسن هاشمی، مدیرعامل سابق متروی تهران که تابه‌حال چندین بار درباره افتتاح‌های عجله‌ای و غیراستاندارد در خطوط جدید صحبت و ابراز نگرانی کرده بود، چند روز بعد از این افتتاح‌ها، در گفت‌وگویی اعلام کرد با توجه به حجم نگرانی‌ها از خط هفت، ایستگاه‌های جدید در اولین روز کاری شهردار جدید باید متوقف و تعطیل شود. 

او افتتاح‌های اخیر مترو را عجولانه دانست و آن را برای امنیت شهروندان خطرناک توصیف کرد و از اعضای کنونی شورای شهر خواست در برابر این افتتاح‌ها سکوت نکنند. او که البته ارتباط خوبی هم با محمدباقر قالیباف دارد و چند روز قبل با محمدباقر قالیباف و معاون شهرسازی‌اش در دانشگاه آزاد حضور داشتند تا درباره برخی مسائل دانشگاه آزاد با هم صحبت کنند، بدون آنکه این موضوعات را به هم ربط دهد، گفته است: افتتاح خطی که هواکش ندارد و قطار کافی برای آن وجود ندارد، ایجاد ناامنی برای مسافران است و هرکس به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود، باید در اولین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند. 

نظر شما