شناسهٔ خبر: 39848 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

برای نخستین بار در سطح بنادر کشور صورت گرفت:

انجام عملیات هیدروگرافی بندر شهید رجایی با جدیدترین تجهیزات روز دنیا

عملیات هیدروگرافی معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از انجام عملیات هیدروگرافی (آب‌نگاری) پیشرفته مجتمع بندری شهید رجایی و کانال دسترسی آن با استفاده از دستگاه عمق‌یاب چندپرتوی برای نخستین بار در سطح بنادر کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، عباس کمالی ضمن اعلام این خبر افزود: این عملیات با حضور و نظارت کارشناسان مهندسی سواحل و بنادر، امور دریایی و نمایندگان بنادر کشور به مدت پنج روز به انجام رسید.

وی از به‌کارگیری جدیدترین تجهیزات روز دنیا از جمله دستگاه‌های مولتی بیم و ساید اسکن سونار در انجام عملیات هیدروگرافی بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور و کانال دسترسی آن سخن به میان آورد و گفت: این عملیات با استفاده از دستگاه عمق‌یاب چندپرتوی برای نخستین بار در سطح بنادر کشور و به عنوان طرح آزمایشی در بندر شهید رجایی اجرایی شد.

معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از جمله مزایای اجرای این عملیات را شناسایی محل‌های حساس زیست‌محیطی دریایی، شناسایی شناورها و اشیاء مغروقه در زیر سطح دریا، تعیین نرخ رسوب‌گذاری، تخمین زمان انجام عملیات لایروبی و مشخص کردن محل تخلیه آن، تدقیق احجام لایروبی، شناسایی لوله‌گذاری و سایر عوارض با دقت بالا و شفافیت و دقت بیشتر در نقشه‌های هیدروگرافی عنوان کرد.

به گفته کمالی، سازمان بنادر به عنوان نماینده دولت در سازمان جهانی دریانوردی محسوب می‌شود و برای دقیق‌تر کردن نقشه‌های بنادر و کانال‌های دریانوردی در راستای افزایش ایمنی ناوبری، عملیات هیدروگرافی پیشرفته را انجام می‌دهد.      

گفتنی است، هیدروگرافی یا آب‌نگاری علمی است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آن‌ها و پدیده‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط زیست و… بحث می‌کند.

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستاورد عملیات هیدروگرافی در جهت حفظ ایمنی تردد شناورها در مناطق دریایی، تهیه نقشه‌های دریایی، اکتشاف معادن و منابع موجود در زیر آب، زمین‌شناسی بستر دریاها و مطالعه جنس رسوبات است.

نظر شما