شناسهٔ خبر: 39976 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین عنوان کرد:

توسعه مبتنی بر حمل و نقل (TOD) راهکاری مؤثر برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های استان

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در جلسه کارگروه توسعه مبتنی بر حمل و نقل گفت: در این سیستم توسعه تنها اضافه کردن به شماره محورهای ارتباطی و تغییر و تحول در آن‌ها مدنظر نیست، بلکه در این روش توسعه‌ای همه بخش‌های مهم اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، اجتماعی و گردشگری باید دیده شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی در این جلسه که با حضور معاون عمرانی استاندار و نمایندگانی از این اداره کل، اداره کل راه‌آهن شمالغرب، شهرداری قزوین و مهندسین مشاور برگزار شد، عنوان کرد: قزوین دارای ظرفیت‌های بسیاری است که باید بتوان در سیستم توسعه مبتنی بر حمل و نقل، راهکاری را برای بهره‌گیری از آن‌ها پیش‌بینی کرد.

وی افزود: دانشگاهی بودن شهر و جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و گردشگری قزوین از جمله مهم‌ترین بحث‌هایی است که در طرح و برنامه‌های در دست اقدام باید دیده شود.

حق لطفی اضافه کرد: همچنین با توجه به ۲ خطه شدن راه‌آهن قزوین-تهران، قزوین- زنجان و راه‌اندازی قطار قزوین - رشت و افزایش حجم مسافرین، توسعه ایستگاه راه‌آهن بسیار ضروری بوده و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

مسعود حق لطفی افزود: حمل و نقل یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری است که در تمام دنیا برای رفع این چالش‌ها توسعه بر مبنای حمل و نقل شکل گرفته و از آنجا که قزوین به خاطر وجود باغات سنتی امکانات رشد از خیلی جهات را ندارد و ترافیک آن نیز رو به افزایش است سیستم حمل و نقل ریل پایه از اساسی‌ترین نیازهای شهر است.

مدیرکل راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه در قزوین طرح جامع شهری نهایی شده و همچنین از معدود شهرهایی است که طرح جامع ترافیک نیز دارد توسعه ایستگاه راه‌آهن مرکزی استان در دستور کار این دستگاه قرار گرفته و همچنین نیازهای کلی طرح TOD به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده و مورد موافقت وزارتخانه نیز قرار گرفته است.

رئیس شورای حمل و نقل استان بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف و رویکردهای ما در این طرح بازآفرینی نقاط هدف از جمله محله راه‌آهن است که این رویکرد، شرایط ایجاد طرح توسعه ایستگاه راه‌آهن را برای ما فراهم می‌کند.

حق لطفی افزود: طرح مطالعاتی این پروژه از سال ۹۴ آغاز و مشاور آن نیز تعیین شده و در این راستا استانداری، شهرداری، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی استان مکاتبات لازم را به عمل آورده و همکاری‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند. 

سیستم TOD تنها یک بستر ارتباطی حمل و نقلی نیست

مهندس تنهایی مدیر طرح TOD نیز در این نشست بیان کرد: تهیه طرح جامع ایستگاهی از سیاست‌های مهم وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی است که باید گفت متأسفانه راه‌آهن در کشور ما تنها یک وسیله حمل و نقل مسافر دیده می‌شود.

تنهایی افزود: باید به این نکته توجه کرد که بر اساس تجربه‌های جهانی و در تمام دنیا فضای ایستگاه و محیط پیرامونی آن برای مسافران بسیار مهم و قابل‌توجه است و به آن به عنوان یک فضای کامل شهری نگاه می‌کنند نه صرفاً یک وسیله حمل و نقل عمومی و این در حالیست که در قزوین به این نیازها در ایستگاه توجه نشده است.

وی افزود: اجرای این طرح در کشور ما حدود ۱۵ سال است که در حال اجرا است و طی انجام آن ۹ ایستگاه شامل ایستگاه‌های راه‌آهن گرمسار، قرچک، اسلامشهر، پیشوا، ورامین، کرج، هشتگرد، محمدیه و قزوین تحت عنوان قطار حومه‌ای با رویکرد آماده‌سازی برای همایش ریل پایه‌ای پیشنهاد شده است.

تنهایی اظهار کرد: لازم است در بررسی این طرح به نکات مهمی همچون جمعیت مخاطب و نیازهای آن، رقبای راه‌آهن در ایستگاه از جمله خطوط اتوبوس و سواری‌های رسمی و غیررسمی، مطالعات اجتماعی اقتصادی طبیعی و زیست‌محیطی و حمل‌ونقل و ترافیک توجه کرده تا بتوانیم به یک چشم‌انداز کامل و جامعی از این طرح دست پیدا کنیم.

وی در پایان گفت: در این طرح بناست که تا سال ۱۴۱۰ ایستگاه‌های راه‌آهن کشور کارآمدتر و پویاتر باشند و ایستگاه قزوین نیز به عنوان خط پشتیبانی قطارهای راه‌آهن سراسری تهران - تبریز و تهران - رشت و نیز راه عبوری اصلی ترانزیتی شرقی، غربی و شمال کشور و به بهترین نحو ممکن به فعالیت خود ادامه دهد.

نظر شما