شناسهٔ خبر: 40031 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

فرماندار بروجرد اعلام کرد:

وجود ۲۷۱ هکتار بافت تاریخی در بروجرد/ ضرورت آزادسازی حریم امام‌زاده جعفر و مساجد جامع و امام

علی کورانی فر فرماندار بروجرد از وجود ۲۷۱ هکتار بافت تاریخی در این شهر خبر داد و گفت: همچنین به میزان ‌۲۱۹ هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی وجود دارد که عمدتاً در حاشیه شهر قرارگرفته و نیازمند نوسازی و بهسازی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی کورانی‌فر در جلسه جمع‌بندی بازدید از بافت‌های فرسوده این شهرستان، با اشاره به مغایرت برخی محلات این شهر با ضوابط و معیارهای شهرسازی اظهار داشت: به دلیل همین مغایرت به‌ مرور زمان این بافت کارایی خود را از دست‌ داده و فرسوده می‌شود.

وی با اشاره به ناایمن بودن محلات فرسوده برای سکونت شهروندان افزود: شهر بروجرد دارای ۲۷۱ هکتار بافت تاریخی و ‌۲۱۹ هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی است که عمدتاً در حاشیه شهر قرارگرفته و نیازمند نوسازی و بهسازی است.

فرماندار بروجرد آزادسازی حریم امامزاده جعفر و مساجد جامع و امام را از مطالبات اصلی مردم دانست و بیان کرد: شهرداری و شورای شهر بروجرد قرار بود که طراحی بافت امامزاده جعفر و مساجد امام و جامع و بازار را انجام دهند اما در انجام این کار تعلل کردند و هنوز هم طرحی برای این موضوع ارائه نداده‌اند.

وی بازسازی بیت آیت‌الله بروجردی و رفع خطر از بازار بروجردی را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: توجیهی برای رفع خطر بازار مبنی بر عدم مجوز مالکان وجود ندارد و این بهانه قابل‌ پذیرش نیست و باید عملیات بازسازی بازار به‌ سرعت انجام شود.

کورانی فر تأمین اعتبار موردنیاز بهسازی و آسفالت معابر این شهر را خواستار شد و عنوان کرد: در بازسازی بافت فرسوده وجود ضوابط بسته سبب شده که مردم تمایلی به این امر نداشته باشند از سویی دولت نیز توانایی بازسازی این بافت‌ها را ندارد بنابراین با تسهیل در شرایط و رفع موانع باید اقدامات اثرگذاری در این راستا انجام شود.

به گزارش تسنیم وی ایجاد معافیت‌ها و مشوق‌ها و تسهیل در دستورالعمل‌های اجرایی را راهی برای سرعت بخشیدن به بازسازی بافت فرسوده دانست و تصریح کرد: باید اعتباراتی برای تملک بافت تاریخی، ایجاد سرای محله در چهار محله، احداث اماکن درمانی و ورزشی و پارکینگ در بافت تاریخی برای کاهش بار ترافیکی در نظر گرفته شود./

نظر شما